В много отношения историята на Лувъра е историята на Франция - от епохата на монарсите и храмовете, които те строят, за да се възползват от властта си, до радикалните амбиции на Френската революция и Парижката комуна. Макар че част от милионите туристи, които сега се връщат в Париж, ще се удивляват на архитектурата на Лувъра и неговите богати културни предложения, не може да се пренебрегне историята на този район на френската столица и на Тюйлери - изчезналия парижки дворец, чието заличаване бележи раждането на съвременния Лувър.

Снимка: iStock by Getty Images

Макар че сега се намира в центъра на Париж в 1-ви район, някога дворецът Тюйлери е бил извън пределите на града, в район, който често е бил заливан от Сена, дом на занаятчии, които са изработвали tuiles (покривни керемиди). Но близостта му до двореца Лувър (започнат от крал Филип II през XII в., за да защити града) накарала някои кралски особи да започнат застрояване на земята. След смъртта на съпруга си Хенри II Катерина Медичи се премества в Лувъра, но иска собствена резиденция. Затова през 1564 г. тя започва строежа на двореца Тюйлери точно срещу него, като затваря западния край на двора на Лувъра. Луи XIV разточително разраства и преустройва двореца Тюйлери, а градинарят му Андре Льо Нотр преработва и градината Тюйлери. Празнува раждането на Dauphin с грандиозен Carrousel и дава име на двора, което се използва и до днес.

Снимка: iStock by Getty Images

Към 1750 г. Луи XV вече е създал малък частен музей за елита, в който да се излага кралската колекция в Лувъра - ранното начало на емблематичния музей, който познаваме днес - и макар че кралският двор за кратко се помещава в двореца Тюйлери, в крайна сметка се установява във Версай, а дворецът Тюйлери постепенно е почти изоставен, използван главно за театрални постановки.

Градините скоро са превзети от парижани и всъщност първият пилотиран полет с водороден балон е осъществен на територията на парка през 1783 г., като сред публиката е Бенджамин Франклин, тогава посланик във Франция. Само няколко години по-късно, през 1789 г., Луи XVI и семейството му са изгонени от резиденцията си във Версай и са отведени в Тюйлери, където, въпреки че са затворници, живеят сравнително спокойно в залата на Manège, като дори им е позволено да се разхождат в градините (стъпалата към тази част на двореца се виждат и днес), преди да настъпи Режима на терора и да бъдат екзекутирани.

Снимка: iStock by Getty Images

През този период музеят в Лувъра за първи път става достъпен за широката публика. През май 1791 г. Националното учредително събрание обявява, че Лувърът ще бъде "място, където ще се събират паметници на всички науки и изкуства". Като се има предвид размерът на грабежите, извършени по време на революцията, Националното събрание на Франция също така усеща спешната необходимост от институция, която да "съхранява националната памет". Както е известно, Централният музей на изкуствата на Републиката е открит на 10 август 1793 г. с 537 картини и 184 предмета на изкуството, като три четвърти от тях идват от кралската колекция.

Снимка: iStock by Getty Images

В следреволюционна Франция бъдещият император Наполеон Бонапарт се настанява в двореца Тюйлери и го преобразява в неокласически стил, за да отговори на имперските му амбиции. Той се насочва към някои от сградите, разрушени по време на революцията и построява арка в двора на Carousel в стила на древната римска арка на император Септимий Север.

Дворецът преминава през още една серия от собственици по време на изгнанието на Наполеан, Реставрацията на Бурбоните и Юлската революция от 1830 г., но историята на двореца приключва по време на Парижката комуна от 1871 г., в последните дни на въстанието. Вечерта на 23 май сградата е подпалена, като пожарът продължава два дни и изпепелява двореца.

Жюл Берже, бившият главен военен командир на Комуната, пише в бележка до Комитета за обществена безопасност: "Последните следи на кралското семейство току-що изчезнаха. Иска ми се същото да сполети и всички обществени сгради в Париж." Отделно са разрушени библиотеката на императора в Лувъра и някои от прилежащите зали в сегашното крило "Ришельо". Но благодарение на усилията на парижките пожарникари и служителите на музея тя е спасена.

След дълги спорове останките от двореца Тюйлери са разрушени през 1882-1883 г. Но краят на една реликва от монархическото минало на Франция бележи и нова ера за музея, позволявайки дворецът да бъде изцяло посветен на изкуството - по-мека проява на могъществото на Франция. Този модерен "нов" Лувър се разширява, като поема павилионите Flore и Marsan , които са реставрирани през 1874 г., а северното крило е удвоено по ширина, простирайки се по улица "Риволи". През 1888 г. са добавени и нови зали, посветени на колекциите от антики и Близкия изток (а век по-късно, през 1989 г., е добавена и стъклена пирамида). Това разширяване изисква разкопки, които разкриват тайни като сводеста стая под тази на кариатидите...

И до днес следи от двореца Тюйлери има не само в Париж, но и по целия свят. Парчета камък и мрамор от двореца са продадени от частен предприемач, който ревностно разпространява части от двореца с цел печалба. През 2003 г. група, наречена Комитет за възстановяване на Тюйлери, предлага възстановяване на двореца, като отбелязва, че голяма част от оригиналните мебели и картини са запазени. Тогавашният президент Жак Ширак призова за дебат по проекта, оценяван на 300 млн. евро. Но той не беше продължен, като през 2008 г. директорът на дирекция "Архитектура и културно наследство" Мишел Клеман заяви, че "от наша гледна точка реконструкцията на двореца Тюйлери не е приоритет. Освен това не е част от културата на френското наследство да се възкресяват паметници от земята ex nihilo. По-скоро сме загрижени за оцелелите следи".

Сега, докато се разхождате в градините, ще откриете скулптури на Роден, Майол и Джакомети. В югозападния край на градините се намира музеят Оранжери, в който са изложени картини на импресионисти и постимпресионисти като Моне. От юни до август градините са дом на лунапарк с виенско колело, въртележка, трамплини, забавления и захарен памук. Една от най-емблематичните атракции тук са лодките с цветни платна.

Снимка: iStock by Getty Images