Пътуването от Маями до остров Кий Уест, Флорида, невинаги е било толкова безгрижно, колкото е днес. В началото на 20 век единственият начин да се стигне до най-южната точка на континенталната част на САЩ е бил еднодневно пътуване с лодка, което зависело от времето и приливите и отливите.

Но благодарение на зашеметяващото инженерно чудо, известно като The Overseas Highway, което се простира на 181 км мили от южния край на континента през 44 тропически острова по 42 моста, пътуващите сякаш се носят по огърлица от мангрови гори и заливи, докато шофират към мястото, където се срещат Северна Америка и Карибите.

Отвъдморската магистрала всъщност е започнала да се строи като железопътна линия "Over-Sea Railroad" и е дело на визионера Хенри Морисън Флаглър (известен като "Бащата на съвременна Флорида").

През 1870 г. Флаглър съосновава Standard Oil Company заедно с бизнес магната Джон Д. Рокфелер и тя се превръща в една от най-големите и мощни корпорации в света в началото на 20 век.

Снимка: iStock by Getty Images

След като посещава Флорида и разпознава туристическия потенциал на "Слънчевия щат", Флаглър влива голяма част от богатството си в региона, като построява луксозни курорти, които превръщат един от най-бедните щати на САЩ в зимен рай за туристите от североизточната част на САЩ от Златната епоха. Въпреки това гостите не са имали възможност да стигнат до богатите, но отдалечени курорти на Флаглър.

Така, през 1885 г. Флаглър свързва поредица от разпокъсани железопътни линии по атлантическото крайбрежие на Флорида от Джаксънвил, в северния край на Флорида, до Маями, близо до южния край на щата. Маями е трябвало да бъде крайната точка на линията, но когато през 1904 г. САЩ започват строителството на Панамския канал, Флаглър вижда огромен потенциал за Кий Уест - най-близкото до канала американско парче земя и най-дълбокото пристанище в югоизточната част на САЩ.

Оживеният център вече процъфтява благодарение на производството на пури, гъби и риболова (до 1900 г. Кий Уест е най-големият град във Флорида), но отдалеченото местоположение на острова затруднява и оскъпява превоза на стоки на север.

Снимка: iStock by Getty Images

Затова Флаглър решава да удължи трасето си на 251 км на юг до Кий Уест, предимно по открито море. Това т.нар. разширение е смятано за невъзможно от много негови съвременници, а визията му е наречена от критиците му "Глупостта на Флаглър". Между 1905 г. и 1912 г. три урагана връхлитат строителната площадка, убивайки повече от 100 работници. Необезпокояван, Флаглър продължава напред.

За построяването на железницата са необходими седем години, 50 млн. долара (1,56 млрд. долара днес) и 4000 афроамерикански, бахамски и европейски имигранти, които трябва да се борят с алигатори, скорпиони и змии, докато се трудят в тежки условия.

Когато през 1912 г. железницата е окончателно завършена, тя е наречена "осмото чудо на света". По време на първото пускане на влака в Кий Уест от Маями пристига 82-годишният тогава Флаглър, който излиза от личния си луксозен вагон (който може да се види в музея на Флаглър в Палм Бийч) и уж прошепва на приятел: "Сега мога да умра щастлив. Мечтата ми е изпълнена."

Фактът, че Флаглър е финансирал от собствения си джоб над 30 млн. долара, е забележителен", казва историкът от Флорида Брад Бертели. "Джеф Безос или Бил Гейтс биха могли да го направят днес. Илон Мъск с неговата SpaceX може да бъде най-доброто съвременно сравнение."

Железопътната линия функционира до 1935 г., когато най-смъртоносният ураган от век насам помита километри от релсите. Вместо да бъде възстановен, шедьовърът на Флаглър е преобразен, за да се приспособи към новооткритата любов на американците към автомобилите.

През 1938 г. правителството на САЩ се заема да построи един от най-дългите надводни пътища в света, като разчита на привидно неразрушимите мостове на Флаглър, които издържат на ветрове със скорост 200 мили в час. Екипите настилат релсите, за да могат да се движат автомобили, и новооткритата отвъдморска магистрала завинаги превръща отдалечените острови Флорида Кийс в процъфтяваща туристическа дестинация, каквато са днес.

Повече от век след завършването на железопътната линия по 20 от оригиналните мостове все още преминават пътници от Маями до Кий Уест. Можете да изминете разстоянието за по-малко от четири часа, но обикалянето по пътя е част от забавлението. Поредица от увлекателни, необичайни спирки помагат на пътниците да оценят по-добре как се е появило това инженерно чудо и какво е трайното му въздействие върху Флорида Кийс.

Кий Ларго е най-северната част на Флорида Кийс, на 111 км южно от Маями, и е чудесна първа спирка. Алигаторите, змиите и другите водни обитатели може и да са ужасявали строителните бригади на Флаглър, но в наши дни пътниците идват на Кий Ларго (самопровъзгласилата се "световна столица на гмуркането"), за да се възхитят на богатия морски живот. Националният морски резерват "Флорида Кийс", прилежащ към държавния парк "Джон Пенекамп", привлича любители на гмуркането, желаещи да се потопят в единствения жив коралов бариерен риф в Северна Америка.

Морската трева тук е жизненоважна за рибите, ламантините и морските костенурки, но основната атракция е плуването в протегнатите ръце на Христос от дълбините - потопена триметрова бронзова статуя на Исус, която бди над посетителите от 1965 г. насам.

След това приключение, посетителите се отправят към Исламорада - община, разположена на половината път между Маями и Кий Уест, където някога е имало гара на Морската железница. Тук, в Центъра за история и открития на островите Кийс, 35-минутен документален филм разказва за строежа на железницата и за многобройните препятствия, които е срещнала. Музеят представя и артефакти от златната ера на влака, включително съдове от вагон-ресторанта, както и оригинално меню, в което пържола струва 1,60 долара.

 От 1908 г. до 1912 г. около 400 работници живеят в лагер на Пиджън Кий, малък коралов остров, разположен на 56 км южно от Исламорада, докато строят най-трудната част от Надморската железница - известният мост "Седемте мили" (наричан разговорно "Старата седморка"), който свързва Среден и Долен Кий.

През 1909 г. строителният инженер Уилям Джей Крум е натоварен с нелеката задача да пресече 10 километра открита вода. Строителните екипи работят денонощно, забивайки повече от 700 подпорни стълба в средата на океана, понякога на дълбочина почти 9 метра под морското равнище, за да построят най-дългия мост в света. Те са подпомагани от водолази, които помагат за създаването на подводни бетонни постаменти, които да поддържат тежестта на железопътния път.

До останките от стария строителен лагер може да се стигне, като се вземе туристическо влакче по стария мост от град Маратон до Пиджън Кий. Участък от 3,5 километра (единствената достъпна част) е отворен отново през януари 2022 г. след петгодишен ремонт на стойност 44 млн. долара. Затворен за движение на други превозни средства, някога разпадащият се мост сега е безопасна площадка за игра за тези, които искат да карат велосипед или ролери на 19 метра над кристално чистата вода или да наблюдават морските обитатели, като морски костенурки и акули.

Днес на Пиджън Кий живеят само четирима постоянни жители. Островът с площ от пет акра сега е национална историческа забележителност и се захранва предимно със слънчева енергия. На него се намира и музей, който предлага обиколки с екскурзовод на няколко сгради, в които някога са се помещавали работниците, и разказва какво е било ежедневието на екипажа, който е строил моста "Седемте мили".

Пътуващите по цялата дължина на отвъдморската магистрала днес знаят, че пътуването е завършило, когато видят американската миля 1 в Кий Уест.

Знакът бележи най-южната точка в съседните САЩ, което означава, че пътниците вече са по-близо до Куба (144 км на юг), отколкото до Маями (212 км на север). Но докато много посетители се насочват направо към главната улица на града, Дювал Стрийт, или към къщата и музея на Ърнест Хемингуей, заслужава си да разгледате малкия, но информативен музей "От платна до релси".

Снимка: iStock by Getty Images

Музеят проследява 500-годишната история на Кий Уест, показвайки как този тропически остров се е превърнал от пиратско убежище в търговски център и туристическа дестинация, известна със своето спокойствие.

Сред артефактите от епохата на железниците е и вагонът на началника на разплащателната служба, който е служил като своеобразна мобилна банка за изплащане на заплати на служителите на железниците. Експозицията "Осмото чудо на съвременния свят" представя развитието на железницата и обяснява как всяко препятствие е било преодоляно чрез разширяване на границите на технологиите от началото на 20 век.

"Ако трябва да откроя най-влиятелното събитие в историята на Флорида Кийс, това несъмнено ще бъде завършването на Морската железница на Флаглър", казва д-р Кори Конвертито, историк и автор на книги за Флорида Кийс. "Благодарение на неговата визия, отдаденост, предприемчивост и далновидност островите Кийс за първи път бяха свързани с американския континент. Търговските и туристическите предимства за жителите и посетителите на островната верига не могат да бъдат преувеличени. Това завинаги повлия на траекторията на икономиката на островите Кийс и отвори вратите на туристическата индустрия, която имаме днес."

Снимка: iStock by Getty Images