Ейдръин Амаунт е категоричен, че нощните влакове в Европа, официално са умрели в съня си. Това тъжно събитие се е случило на 31 май, тази година. Идеята за създаване на мрежа от луксозни влакове, които да обикалят през големите европейски градове, официално е срещнала бетонна стена, пише CNN.

Амаунт е собственик на компанията "Нощни влакове", която е имала за цел да предложи по-добри и качествени възможности за пътуване. Идеята е привлекателна, особено след като пътуващите могат да се качат на спирка в един голям европейски град, а на сутринта да се озоват в друг европейски град. Влаковете продължават да са далеч по-екологични от самолетните полети, но въпреки това не срещат достатъчно внимание.

Компанията се е фокусирала изцяло върху новият закон в ЕС, който позволява на частни жп компании да споделят железопътната мрежа и да изградят определени туристически маршрути. При правилно изпълнение на задачата, железопътните превози можеха да предлагат евтини, удобни и бързи решения за туристическия бизнес.

Някои компании го правят и имат значителен успех, но не достатъчно висок, за да започнат да се конкурират с авиацията. Шведската компания Shalltaget прави връзка межу Стокхолм и пътува до Дания и Германия. Чешката компания Rigiojet прави обиколка на красивите точки в Чехия, Словакия и Западна Украйна. Същата компания предлага и разходка до Хърватия и крайбрежието ѝ по време на почивните дни. Влаковете изостават, но според Амаунт, Европа е изгубила много от връщането на старата слава на влаковете.

Снимка: iStock by Getty Images

През 2022 г. се очакваше от влаковете на Европа да се превърнат в конкурент и предпочитан начин за пътуване. Всичко изглеждаше прекрасно на теория, но първата изненада е, че липсват достатъчно влакове, които да позволят подобно луксозно пътешествие. ЕС успява да намери стара колекция от вагони, датиращи от 70-те години, а след това да открие и спални вагони от 50-те години, които да бъдат реновирани.

Компанията на Амаунт се е опитвала и продължава да търси купета, които да отговарят на високия стандарт и да позволят на един влак да прави по три обиколки на седмица във всяка посока. Липсата на произведени вагони ги кара бързо да получат студен душ.

Пътуването до Франция се оказва особено трудно, след като администрацията там има някои по-специфични изисквания. Влакът Брюксел-Барселона също е възможна опция, но отново е изправен пред безкрайните ремонти на Франция, когато нощните влакове спират, докато линиите търпят модернизация и проверка на сигурността.

Снимка: iStock by Getty Images

Нивото на бюрокрация, с което един частник се сблъсква, когато иска да закупи време на една линия, е огромно. Цените също са впечатляващи. Всяка държава има най-различни изисквания и частниците могат да чакат с години, за да пуснат своя проект в действие. Компанията на Амаунт не е успяла да стигне и до там.

Повечето екологични агенции и някои инженери са на мнение, че чистите полети няма да бъдат факт до края на XXI век. Въпреки сериозното внимание и препоръка за пътуване с влак на средни разстояния, частниците често не могат да си извадят лиценз или дори да получат помощ от ЕС. И ако ЕС посочва, че железопътните линии са отворени за конкуренция и могат да създадат най-различни възможности за туристите, реалността е малко по-различна - всеки трябва да се спасява самостоятелно в този далеч не толкова приятелски бранш.

Австрийските железници и тяхната мрежа от влакове Nightjet се разраства сериозно на местно ниво. Финландците се оказват производители на високоскоростни влакове и изграждане на инфраструктура. Те също са се опитвали да спечелят територия във Франция, Италия и Испания, но се оказва, че всяко правителство подкрепя своята собствена железница и всички останали не могат да се доберат до финансиране за подобряване на цялата инфраструктура. Мнозина посочват, че частните компании просто нямат шанс срещу държавните железници.

Снимка: iStock by Getty Images

ЕС се бори за една обща железница в цяла Европа, но повечето частници са категорични, че вариантите вече съществуват и няма нужда от търсенето на ново решение. На 31 май компанията "Нощни влакове" заявява, че пазарът е отворен, но само за държавни компании, всеки с по-добра идея е отхвърлен и финансиране до него не може да стигне. Европа трябва да отвори своите врати за други играчи, ако наистина иска да предостави по-сериозно качество и да измести фокуса от самолетите към влаковете.

Компанията се е надявала да бъде първата, предлагаща изживяването на луксозен хотел на колела, свързвайки Париж и Барселона в началото на 2025 г. В дългосрочен план е имала още 10 важни дестинации, включително Милано-Венеция, Флоренция-Рим, Хамбург-Берлин и още много други. Теорията е прекрасна, но Амаунт не е успял да подпише договор с нито един производител на луксозни вагони. Не е успял да намери и компания, която да се съгласи да реновира старите вагони, за да отговорят на спецификациите на ЕС.

Привържениците на идеята посочват, че е много по-лесно ЕС просто да закупи нови и по-модерни вагони, както и влакове, а след това да ги пусне на лизинг на частници, които да работят с тях.

Страните не са на същото мнение и отказват да инвестират в по-рисковани и смели инфраструктури. Лизинговите компании също не виждат влака като по-добрата възможност за пътуване, особено след като искат гаранти, най-често изразени в дългосрочен договор с една или повече страни за опериране. Всеки частник се изправя пред толкова абсурдна мисия, че накрая е почти невъзможно да се говори за минимална реализация на плановете си.

Снимка: iStock by Getty Images

Швейцарските Федерални железници започнаха да търсят варианти, за да обменят маршрути с Германия, което е добро начало за други страни, стремящи се да намалят вредните емисии и да предложат по-добри възможности за пътуване. Франция и Италия също оглеждат варианти за закупуването на нови и по-добри вагони.

Срещу сумата от 770 милиона долара, повечето европейски страни се надяват, че ще могат да закупят достатъчно нощни влакове, които за съжаление ще се озоват при държавните железници, отново затваряйки вратата на иноваторите. Единствено компанията Nightjet може да се похвали с поглед в правилната посока, предлагайки висока скорост и необходимо ниво на лукс и безопаност. Останалите са оставени в ръцете на бюрокрацията и опитите да намерят инвестиция от други компании.