Ако сте си мислили, че мостът между Италия и Сицилия звучи амбициозно, помислете отново. Отчасти благодарение на Световното първенство по футбол през 2030 г. и откриването на мароканската високоскоростна железница Al Boraq изглежда, че и друг новаторски транспортен проект може да се осъществи.
Става дума за подводен тунел, който ще свързва Испания и Мароко. Двете държави, които заедно с Португалия ще бъдат основни домакини на Световното първенство по футбол през 2030 г., могат да бъдат свързани с подводна железница.
Тези амбиции се зараждат отдавна, като за първи път тунел през Гибралтарския проток е предложен още през 1930 г. Преди броени дни обаче Мароканската национална компания за проучвания на пролива заяви, че се работи по установяването на финансовите и стратегическите елементи, необходими за реалното му изграждане.
Това, което знаем досега, е, че подводната част на тунела ще се простира на 28 км, а в най-дълбоката си точка ще достига 475 м под морското равнище. Трасето ще свързва Пунта Палома, западно от Тарифа в Южна Испания, с Малабата, източно от Танжер в Северно Мароко.
Според Telegraph след построяването на двата тунела се очаква те да могат да превозват 12,8 млн. пътници годишно, както и 13 млн. тона товари. Ще бъде изграден и трети тунел за поддръжка, а както при всеки железопътен проект, огромно предимство ще бъде съкратеното време за пътуване.
От Казабланка до Мадрид се пътува със самолет за около 2 часа, а с кола - за 12 часа. Изчислено е, че преминаването през тунела ще отнеме само около пет и половина часа.
Предложението за изграждането на тунелите е обявено за един от най-амбициозните подводни проекти в света, като към това се прибавя и фактът, че трасето ще премине през геоложка линия на разлом между Евразийската и Африканската тектонична плоча.
Има няколко неща, които все още не са изяснени. Все още не знаем кога ще започне този проект, нито колко ще струва, но се предполага, че ще бъде поне около 7 милиарда евро.