Преди малко повече от 10 години - през октомври 2013 г., A320 на Wizz Air, пристигащ от Будапеща, влезе в новинарските емисии и заглавията на вестниците, след като се превърна в първия пътнически полет, кацнал на Al Maktoum International Airport, летището известно още като Dubai World Central (DWC).
Това съвсем ново летище, намиращо се на около 30 км югозападно от центъра на Дубай, е проектирано в не толкова далечно бъдеще да се превърне в най-голямото и най-натовареното в света, пише CNN.
Визията беше - и все още е - за футуристичен мегахъб, който да гарантира, че ролята на емирството като основен възел на глобалната икономика няма да се сблъска скоро с проблеми с капацитета.
Dubai Airports - летищният орган, управляващ както Dubai International (DXB), така и новото летище, обещава, че когато Al Maktoum International бъде завършено, то ще може да обслужва повече от 160 милиона пътници годишно, както и 12 милиона тона товари.
Dubai wants to build the biggest airport in the world. Here’s how that’s going. - CNN#CNN #Dubai https://t.co/DqTrumNvrE
— Déji Fadahunsi (@DJone01) March 1, 2024
В перспектива това е с близо 63 млн. пътници повече, отколкото сегашното най-натоварено летище в света, Hartsfield-Jackson Atlanta International, е обслужило през 2022 г., и с близо 100 млн. повече, отколкото Dubai International. Да не забравяме, че DXB вече е най-натовареното летище в света извън САЩ и основната международна врата на Дубай.
Въпреки това, едно десетилетие и една пандемия след този първи пътнически полет, както и цели 13 години от първото му отваряне за карго операции, най-новото летище на Дубай все още е в процес на изграждане.
DWC е намерило своята роля като център за поддръжка, ремонт и капитално-възстановителни работи на самолети - "MRO" на езика на индустрията.
Той също така е домакин на редица въздушни карго оператори (включително Emirates Cargo - дъщерното дружество за товарни превози на националния превозвач на ОАЕ) и обслужва някои чартърни полети.
Редовните пътнически превози обаче са ограничени до тези, предоставяни от няколко нискотарифни превозвача, които обслужват предимно линии до Източна Европа, Русия и Централна Азия.
Какво се случва с амбициозните планове? Кога ще видим график или нови проекти?
Летище на бъдещето
Неотдавнашното авиационно изложение в Дубай, проведено в специално изградено за целта място на Al Maktoum International Airport през 2023 г., предложи някои интригуващи насоки за това какво предстои за DWC - и някои прозрения за дългосрочната летищна стратегия на Дубай.
"Дадохме приоритет на разширяването и инвестициите в DXB, за да отговорим на изискванията и плановете на нашите клиенти", казва Пол Грифитс, главен изпълнителен директор на Dubai Airports, пред CNN. "Това ще продължи, докато не бъде усвоен целият възможен капацитет."
Планът е да се увеличи максимално настоящият капацитет чрез "прилагането на иновативни технологии и ремонти за преосмисляне на използването на пространството", казва Грифитс, добавяйки още 20 милиона пътници към текущия годишен капацитет на DXB от 100 милиона души.
"Това разширение не само ще осигури краткосрочен растеж, но и ще ни предостави допълнително време за изготвяне на стратегия за поетапното разширяване на DWC. Нашите прогнози за пътникопотока за 2023 г. са 86.8 милиона, съответно 88.2 милиона и 93.8 милиона за 2024 и 2025 г.", добавя той.
Грифитс не посочва конкретни дати, но през ноември 2023 г. той каза през AFP, че когато капацитетът бъде достигнат, "ще имаме нужда от ново летище. Това ще трябва да се случи на някакъв етап през 2030 година."
"DWC е вълнуваща перспектива", заявява Грифитс пред CNN през януари тази година. "Бъдещото развитие на фаза 2 представлява значителна възможност, която ни позволява да изграждаме от нулата в съответствие с по-широките цели и планове за растеж на Дубай."
Той разказва пред репортери на авиошоуто, че вече се създават проекти за новото мегалетище, но масивният, триизмерен умален модел, показан на събитието, с неговите шест успоредни писти и три гигантски терминала, вече е остарял с няколко години.
Промяна на бизнес модела
Грифитс обаче намекна пред списание Business Traveler за интригуващ модулен подход за постепенно разширяване на DWC във времева линия, която може да достигне до 2050 г.
"Ние не планираме летище с терминали", каза той. "Ще променим изцяло бизнес модела за летищата, ще ги направим, всъщност, много по-интимни и ще се отървем от всички наследени процеси, на които трябваше да подлагаме клиентите си твърде дълго."
Летището ще бъде в центъра на много по-голяма схема, наречена Дубай Юг, която предвижда създаването на цял нов град в пустинен участък от 145 квадратни километра южно от Дубай.
Целият този нов район, от който някои части вече започват да се оформят, ще има осем квартала, всеки разпределен за определена индустрия или дейност, с комбинация от жилищни и търговски зони.
С летището в центъра на действието, той ще образува пълен аеротрополис. Mohammed bin Rashid (MBR) Aerospace Hub, който ще бъде домакин на процъфтяващата авиационна и космическа индустриална екосистема на Дубай, включително наскоро обявения инженерен център на Emirates за 950 милиона долара, ще играе много важна роля в тази визия.
Истинската повратна точка обаче ще настъпи в деня, в който местният гигант Emirates и неговият по-малък партньор - flyDubai, се преместят на новото летище от сегашния си дом в Dubai International. Този ход отдавна се планира, но все още няма обявена дата за него.
Според Надин Итани, програмен ръководител за управление на въздушния транспорт в Университета на Съри в Англия, преминаването на Emirates към DWC е повече от преместване.
"Това е стратегическо пренасочване в отговор на променящата се динамика на глобалния въздушен транспорт и търговския пазар", казва авиационният експерт, който отбелязва, че залагането на Дубай на DWC като бъдещ мегахъб не е изолиран ход.
В момента в региона има надпревара за инвестиране в нови, мащабни летищни съоръжения и никой не иска да изостава.
Водещите превозвачи не само претендират за своя дял от глобалните пътнически потоци и целят позициониране на столиците си като международни търговски центрове, но полагат и все повече усилия да се утвърдят като туристически дестинации сами по себе си. Блестящите нови летища ще подкрепят тези усилия.
"Има забележима промяна във входящия трафик микс към Дубай - транзитните пътници намаляват за сметка на тези, чиято крайна дестинация е емирството, съчетано с очаквания скок в транспортната и логистична дейност поради ролята на Дубай в планираните търговски споразумения, като икономическия коридор Индия-Близък изток-Европа", казва Итани.
Открито през 2014 г., Hamad International Airport в близкия Катар - пряк конкурент на Дубай на пазара за свързаност на дълги разстояния, се стреми да разшири капацитета си до повече от 60 милиона пътници годишно.
Това се добавя към други проекти за разширяване на летища в региона: откриването на чисто ново летище на стойност $1.8 млрд. в оманския Маскат през 2018 г.; новият терминал на стойност $1.1 млрд. в Бахрейн, открит през 2021 г.; грандиозният терминал нов Терминал А в Абу Даби, работещ от ноември 2023 г. - съоръжение с площ от 780 000 кв. м, което може да обслужва до 79 самолета едновременно.
В северния край на Персийския залив международното летище на Кувейт изгражда нов терминал, проектиран от известната британска архитектурна фирма Foster+Partners, който първоначално ще има капацитет да обслужва 25 млн. пътници годишно, с възможност за удвояване до 50 млн. в бъдеще.
И на по-малко от 30 км от центъра на Дубай - Sharjah International Airport, което е дом на нискотарифния превозвач Air Arabia, също увеличава капацитета си до 20 милиона пътници годишно.
Саудитска Арабия също подготвя мащабно разширяване на летището си като част от своята Визия 2030 г., отпускайки 100 милиарда долара за подкрепа на въздушната свързаност на кралството и целяща да го превърне в една от най-добрите туристически дестинации в света.
В допълнение към новата международна авиокомпания Riyadh Air, саудитската столица се сдобива и с ново гигантско летище. Новото съоръжение в Рияд с шест писти, всъщност, ще бъде построено на мястото на сегашното летище, като напълно ще го замени.
То ще има капацитет от 185 милиона пътници годишно, или почти седем пъти повече от обслужените през 2022 г.