Подготвени ли сме? Това беше въпросът, който мнозина в туристическата индустрия си задаваха след изненадващото решение за повторното отваряне на границите на Китай в последните дни на 2022 г.

Мнозина очакваха, че потокът от китайски туристи ще се нареди на опашка, за излезе извън страната след продължилата три години политика на "нулев Covid". Въпреки това много от китайците си останаха у дома - или по собствено желание, или защото беше прекалено трудно и скъпо да напуснат страната.

Снимка: БТА

Липсата на достъпни полети и продължителното време за изчакване на визи за пътувания в чужбина забавиха възстановяването на китайския международен туризъм, казва пред CNBC Travel  Волфганг Георг Арлт, основател и главен изпълнителен директор на Chinese Outbound Tourism Research Institute.

Капацитетът на вътрешните авиолинии в Китай се възстанови напълно, но този на международните полети все още е на по-малко от половина от нивата отпреди пандемията, като намалява с близо 5 милиона места, според доклад на Skift Research от миналата седмица.

"Друга причина обаче е, че вътрешният туризъм подобрява престижа и качеството си," казва Арлт."За последните празници, като състезанието с драконови лодки, нивото на вътрешния туризъм вече се върна на нивата от 2019 г. Изходящите пътувания се върнаха само до около една трета от нивата през 2019 г."

Капацитет на полетите и геополитика

Предвиждаше се Азиатско-тихоокеанският регион да бъде основен бенефициент на повторното отваряне на границите на Китай.

Снимка: iStock by Getty Images

Въпреки това броят на китайските посетители в Тайланд, Сингапур, Индонезия и Филипините е намалял с поне 60% през май тази година в сравнение със същото време през 2019 г., според Ройтерс. Сега китайските туристи може би искат да се отправят на пътувания извън региона.

Проучване от юни на компанията Morning Consult, показва, че интересът на китайците към посещение на Европа, Централна Америка и Антарктида нараства, като плановете за посещение на Близкия изток и Северна Африка (по-конкретно Египет) бележат най-голям ръст. Плановете за пътувания до други дестинации, най-вече САЩ, намаляват, според проучването.

Старши анализаторът в Morning Consult Скот Московиц отдава това на два основни фактора - летателният капацитет и геополитиката.

"Полетите до Близкия изток и Северна Африка се възстановиха, в сравнение с преди пандемията, докато тези до Северна Америка, и по-конкретно до САЩ и Канада, отчитат най-ограничено възстановяване," посочва Московиц. "Влошаващите се отношения между Китай и Запада не помагат на ситуацията."

Войната в Украйна изостри допълнително проблемите, защото северноамериканските превозвачи не могат да преминават през руското въздушно пространство, което удължава и оскъпява полетите между Китай и Северна Америка, казва още той.

Разходите на туристите също са разочароващи тази година, тъй като китайците "затягат кесията" на фона на трудното икономическо възстановяване на страната след пандемията. "Те са по-предпазливи по отношение на разходите си заради забавянето на икономиката," казва Арлт.

Рекордно високата безработица сред младите китайци не облекчава ситуацията, докато в други страни милениалите и представителите на поколението Z оглавяват ръста в международните туристически резервации.

Въпреки че 2023 г. не се разви така, както по-голяма част от туристическата индустрия очакваше, броят на китайските туристи, които искат да пътуват в чужбина, е нараснал почти двойно от миналата година, увеличавайки се от 28% до 52%, според Morning Consult.

Данните на компанията също така показват, че интересът към бизнес пътуванията почти се е утроил, а плановете за пътуване в чужбина с цел образование, за посещение на роднини и за медицински туризъм също бележат ръст.

Това е отразено и в доклада на Skift, според който 50% от китайските туристи планират да пътуват в чужбина в следващите 12 месеца.

Различните опасения, свързани с пътуванията, като например страха от заразяване с Covid-19, също намаляват, според Morning Consult. Това е и най-голямото притеснение на китайските туристи през 2022 г., но тази година е сред нещата, които ги притесняват най-малко, според проучването.

"Въпреки че обичат да пазаруват, очакваме, че пътуващите от континентален Китай ще харчат повече за преживявания, а не за вещи", се казва още в доклада.

Дейвид Ман, главен икономист на Mastercard за Азиатско-тихоокеанския регион, заявява, че не очаква възстановяването на пътуванията в Азиатско-тихоокеанския регион да се забави, въпреки продължаващата икономическа нестабилност по света.

"С увеличаването на капацитета разходите би трябвало да намалеят, което ще стимулира повече пътувания", казва той.

Снимка: iStock by Getty Images