Емисиите на въглероден диоксид (CO2), причинени от частни самолети, са се увеличили с 46% между 2019 и 2023 г., съобщава ДПА.
Това са резултатите от проучване, публикувано в четвъртък от списание Communications Earth & Environment.
В него се посочва, че общите емисии са се увеличили от 10,7 млн. тона на 15,6 млн. тона през въпросния период, като се отбелязва, че частните самолети се използват прекомерно за кратки пътувания, които вместо това лесно могат да бъдат предприети с автомобил или влак.
Проучването подчертава факта, че свръхбогатите хора имат огромен въглероден отпечатък, каза Нора Виснер от берлинския Институт за приложна екология (Oko-Institut), която не е участвала пряко в изследването.
Тя отбеляза, че собствениците на частни самолети са предимно мъже на възраст над 55 години, работещи в сферата на банковото дело, финансите или недвижимите имоти, и че проучването показва, че голяма част от полетите са с цел отдих.
Виснер призова за по-строго регулиране на частните полети в условията на нарастваща климатична криза.
За целите на проучването изследователският екип, ръководен от Стефан Гослинг от шведския Университет "Линей" в Калмар, анализира данните от транспондерите на хиляди частни самолети, взети от платформата за проследяване на полети ADS-B Exchange.
Той е взел предвид повече от 18 милиона полета, извършени от 26 000 частни самолета, и е свързал тези данни със средния разход на гориво на 72 типа самолети, използвани предимно за превоз на хора.
Друг фактор, който трябва да се вземе под внимание, е, че емисиите на CO2 съставляват само една трета от ефекта на глобалното затопляне от летенето, наред с кондензационните следи и емисиите на азотни оксиди и водни пари.
Използването на частни полети обикновено се увеличава около големи спортни, културни и политически събития, като например конференцията на ООН за изменението на климата в Дубай през декември 2023 г.
Екипът отбеляза, че частните самолетни пътувания са най-енергоемката форма на пътуване със самолет и че техният обхват и енергийна интензивност никога не са били надлежно изследвани.