Италия отдавна си "играе" с идеята да построи мост между остров Сицилия и континенталната част на страната.
В продължение на десетилетия този изключително амбициозен инженерен проект бе в предварителен етап, преди да бъде отложен през 2013 г. Сега новото правителство на Италия заявява, че иска да възобнови плановете. Министър-председателят Джорджа Мелони обяви, че ще поиска от ЕС да помогне за финансирането на предложението на стойност няколко милиарда евро, съобщава Euronews. Сега връзката с острова сега се осъществява от две фериботни линии.
Още по времето на Римската империя обаче се обсъжда идеята за мост, който да свързва острова и континенталната част на страната. Според някои историци древните римляни действително са построили такъв мост, направен от бъчви и лодки. Диктаторът Бенито Мусолини съживява мечтата за свързване на Сицилия с континента, но едва при правителството на Силвио Берлускони в началото на 2000 г. проектът получава финансиране от Брюксел. През 2009 г. договорът за строителство е възложен на компанията Messina Strait Company и трябваше да свърже сицилианския град Месина с област Калабрия на континента. Но плановете са изоставени през 2013 г., след като бившият премиер Марио Монти закри строителната компания в рамките на поредица от мерки за икономии.
Плановете за висящ мост между Сицилия и континенталната част на страната не бяха подкрепени единодушно. Защитниците на проекта твърдят, че връзката ще помогне за стимулиране на стагниращата икономика на острова и ще намали разликата между богатия север и по-бедния юг на страната. Поддръжниците твърдят също, че тя ще позволи на товарните кораби, пристигащи по Суецкия канал, да прехвърлят стоките си на влакове в Сицилия. Това ще позволи бързото им транспортиране до северната част на страната, като по този начин ще се спестят средства от дългите морски пътувания. Железопътната и автомобилната връзка ще облекчи и натиска върху препълнените фериботни линии, които превозват автомобили, камиони и влакове през Месинския пролив.
Критиците обаче твърдят, че гигантският мост ще бъде разхищение на обществени средства и рисковано начинание в активна сеизмична зона. Природозащитниците също предупреждават за риска за местните екосистеми и за естетическото увреждане на пейзажа.
Кога ще бъде построен мостът над Месинския пролив?
В първия си бюджет, откакто пое поста на министър-председател миналия месец, Мелони възстанови компанията, която ще контролира изграждането на висящия мост над Месинския пролив. "Това правителство има амбицията да положи първия камък и да започне изграждането на този благословен проект", заяви Матео Салвини, министър на инфраструктурата на Италия и лидер на коалиционната партия "Лига".
Ако проектът бъде реализиран, съоръжението ще се превърне в най-дългия за момента висящ мост в цял свят - 3300 метра, и ще бие рекорда на настоящия първенец - мостът на Чанаккале в Турция, чиято дължина е малко над 2000 метра.
Мелони заявява, че ще поиска финансова помощ от ЕС, а Салвини добавя, че ще обсъди проекта в Брюксел на 5 декември. Той допълва, че строителството ще започне след две години и ще отнеме около пет. "Започването на работата по изграждането на моста над пролива е една от моите цели", категоричен е Салвини пред италианската телевизия RAI .