Посетителите от Европа не се нуждаят от електронно разрешение за пътуване (ЕТА) до април, но за останалите чуждестранни посетители разрешението е задължително от 8 януари. По-малко от месец след въвеждането на схемата Министерството на вътрешните работи на Обединеното кралство обяви плановете си да повиши цената на ЕТА.
Съгласно предложеното изменение таксата за ЕТА ще нарасне на 16 паунда (18,91 евро), а предишната такса беше 10 GBP (11,82 евро). Положителната страна на съобщението е, че транзитните пътници вече няма да трябва да плащат таксата изобщо, съобщава Euronews.
"Решението да се увеличат разходите за електронно разрешение за пътуване (ЕТА) с 60% е огромен удар за туристическата индустрия на Обединеното кралство и за предприятията в цялата страна", казва Джос Крофт, главен изпълнителен директор на UKinbound.
Министерството на вътрешните работи на Обединеното кралство заявява, че тези промени имат за цел да "намалят зависимостта на системата за миграция и граници от финансирането на данъкоплатците", и изчислява, че те ще доведат до приходи от 269 млн. паунда (318 млн. евро) всяка година.
Предложеното увеличение на цените ще бъде обсъдено в парламента на Обединеното кралство и ще трябва да бъде одобрено, преди да се осъществи. Но ако то бъде одобрено, новата цена ще бъде въведена максимално бързо.
Как реагира туристическата индустрия на увеличението на цените на ETA?
Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА), която представлява над 340 авиокомпании по света, се обяви против повишаването на цените.
"Предложението за увеличаване на разходите за ЕТА само седмица след въвеждането на системата е озадачаващо", казва генералният директор на IATA Уили Уолш. "Ако бъде приложено, това ще бъде самонанесен удар върху конкурентоспособността на туризма в Обединеното кралство."
Уолш изтъква още, че през ноември миналата година правителството на Обединеното кралство пое ангажимент да стимулира туризма с 30 %, като целта е до 2030 г. броят на пристигащите да достигне 50 милиона. "Ощетяването на тези пътници с 60% увеличение на ЕТА е много лошо начало", казва Уолш.
"Време е правителството на Обединеното кралство да види голямата картина", продължава Уолш. "То може да спечели всичко, ако превърне Обединеното кралство в по-конкурентна по отношение на разходите туристическа дестинация - включително и значителните данъчни приходи, които генерират пътуващите. Безсмислено е да се обезкуражават посетителите с високи разходи още преди да са стъпили в страната."
Асоциацията на британските авиокомпании AirlinesUK също не приема увеличението на цените, а главният изпълнителен директор Тим Олдърслейд коментира, че този ход е "горчиво разочароващ".
"Увеличението на таксите е безсмислено в страна, чийто икономически растеж зависи от въздушната свързаност и която съвсем наскоро повиши таксите за въздушен превоз на пътници до рекордни нива", продължава Олдърслейд. "Обединеното кралство не може да се надява да се конкурира в световен мащаб, ако продължаваме да поставяме стена от разходи пред тези, които искат да посетят и инвестират в тази страна."
Макар че повишената цена разгневи мнозина, обратният завой в таксуването на транзитните пътници беше широко приветстван от туристическата индустрия.
Това означава, че ако просто спирате в Обединеното кралство, за да се свържете с друг полет, и не преминавате през имиграционна проверка, не се нуждаете от ЕТА.
По-рано лондонското летище Хийтроу заяви, че рискува да загуби четири милиона пътници годишно, ако транзитните пътници бъдат таксувани.
"Изключването на транзитните пътници от схемата за ЕТА е правилно решение и ние го приветстваме", заяви Томас Уолдби, главен изпълнителен директор на Хийтроу. "То показва, че правителството се вслушва в опасенията на индустрията и е готово да направи необходимите промени, за да засили конкурентоспособността на Обединеното кралство и да стимулира икономическия растеж."
Само летищата Хийтроу и Манчестър разполагат със съоръжения за транзитно преминаване на пътници, поради което те ще бъдат единствените съоръжения, на които ще бъде разрешено пътуване без ЕТА.
Важно е да се отбележи, че само свързващи полети могат да отключат транзит без ЕТА. Ако сами организирате пътуването си от Обединеното кралство и трябва да преминете през граничен контрол и да се регистрирате отново, все пак ще ви е необходимо ЕТА.
Преди това правителството на Обединеното кралство отхвърли идеята за транзит без ЕТА, заявявайки, че това би довело до риск от нелегална миграция. То ще следи ситуацията отблизо и си запазва правото да въведе отново ЕТА за транзитните пътници в бъдеще.
"Настояваме това освобождаване да стане постоянно", казва Олдърслейд, "предвид жизненоважната роля, която транзитните пътници през Обединеното кралство играят за осигуряване на жизнеспособността на жизненоважни международни маршрути, особено към развиващите се пазари."
Заплашва ли ЕТА туризма в Обединеното кралство?
"Съществува погрешно предположение, че чуждестранните посетители ще продължат да избират Обединеното кралство, дори ако повишим цените", казва Джос Крофт. "Международният туризъм е конкурентна индустрия и двата основни мотива за посещение на дадена дестинация са съотношението цена-качество и качеството на посрещане. Този ход влошава положението ни и в двете направления."
За сравнение, Европейската електронна система за туристическа информация и разрешаване (ETIAS), която стартира по-късно тази година, ще струва по-малко, ще предлага повече и ще действа по-дълго.
Очаква се ETIAS да струва 7 евро и да бъде валидна за три години. Тя ще бъде безплатна за лица над 70 години и под 18 години, като ще позволява влизане в 29 държави от Шенгенското пространство. Следователно семейство от четирима души ще плати 14 евро, за да посети 29 държави от ЕС с ETIAS, но посещението в Обединеното кралство с ETA ще струва 64 паунда (75,65 евро).
UKInbound предупреждава, че в комбинация с другите високи разходи за посещение на Обединеното кралство, новото разрешение заплашва да навреди на конкурентоспособността на страната. Чуждестранните посетители вече не могат да пазаруват без данъци, облагат се с 20% ДДС за гостоприемство и могат да плащат туристическа такса в зависимост от мястото, където са отседнали.
За сравнение, във Франция, Испания, Италия, Австрия и Финландия се начислява само 10 % ДДС върху хотелиерските услуги. Германия, Швейцария, Португалия и много други страни начисляват по-малко от тази сума. Само в Дания ДДС е по-висок - 25 %.
Към това се прибавя и предложеното от Обединеното кралство увеличение на таксата за въздушен превоз на пътници (APD), която вече е най-високата в Европа. През 2026 г. ставките ще се увеличат с 2 лири (2,36 евро) на пътник за полети на къси разстояния, с 14 лири (16,50 евро) за полети между 2 001 и 5 500 мили и с 8 лири (9,45 евро) за най-дългите полети.
Повишаването на цената на визите с 60% води до още едно увеличение на данъците в сектора на пътуванията и туризма, което рискува да задуши растежа", предупреждава Люк Петърбридж, директор по обществените въпроси в ABTA, британската асоциация на туристическите агенти. "След обявеното в последния бюджет увеличение на таксата за въздушен превоз, ставаме свидетели на натрупване на допълнителни такси в сектор, за който се прогнозираше силен растеж."
Според прогнозите на Visit Britain през 2024 г. в Обединеното кралство ще пристигнат 38,7 млн. чуждестранни посетители, които ще похарчат 32,5 млрд. паунда. Понастоящем туризмът е петият по големина експортен сектор на Обединеното кралство, а UKInbound твърди, че в момента той изпреварва икономиката на Обединеното кралство като цяло.
"Повишената цена на ЕТА е просто още един разход, който се стоварва върху плещите на международните посетители", казва Крофт. "Нуждаем се от политики, които да позволят на нашата индустрия да използва ценните възможности за растеж."