Хаос в туристическия бранш месеци преди началото на летния сезон предизвика оставката на ресорния зам.-министър Иво Маринов. Макар и браншът често да не бе съгласен с предложените законодателни промени от вече бившия състав на икономическото министерство, той категорично застана зад Маринов като фигура, която трябва да продължи да ръководи сектора по време на служебния кабинет. Туристическият бранш е категоричен, че дори и нов човек да седне на стола на зам.-министъра в Пловдив, той няма да успее да навлезе в работата достатъчно бързо, за да бъде ефективен в следващите два месеца. Още преди встъпването в длъжност на служебния кабинет заваляха оставките на зам.-министрите в различните ведомства. И докато повечето са по лични съображения, напускането на поста зам.-министър с ресор „туризъм“ е поискано от новия служебен министър Асен Василев. Иво Маринов бе единственият зам.-министър в мегаминистерството, който не бе сменен през целия мандат на ГЕРБ. И докато най-много смени имаше в ресора „енергетика“, а от известно време ресорът „икономика“ беше без ресорен заместник, Маринов категорично се занимаваше с туризма. Към края на мандата основно той се занимаваше с обяснение на новия бранд на страната ни и спорното лого, което почти никой не хареса. И въпреки всички критики, браншът категорично иска Иво Маринов да ръководи държавната политика в сферата на туризма в служебния кабинет. Председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин каза, че преди две седмици от бранша са изпратили писмо, в което настояват Маринов да остане на поста си докато минат туристическите борси в Берлин (която се проведе миналата седмица), Москва и Букурещ, които по думите на Рагин са жизненоважни за родния туризъм. Той обясни, че представянето ни в Берлин е било много добро, като е постигнат 5 процента ръст в записванията. Рагин отбеляза, че при създалата се ситуация Маринов няма да отиде на туристическата борса в руската столица. „Друго е като има човек от такъв ранг, за да може да комуникира със своите колеги от другите страни“, отбеляза той. Председателят на БХРА сподели, че нито президентът, нито новият икономически министър са дали отговор. „Явно, че имат някаква нова концепция... Макар и чрез медиите, да бъде оповестена. Ние нямаме никаква информация какъв отдел... дали той ще бъде в Пловдив или в София, изобщо не сме в течение. Туризмът е обезглавен в най-неподходящия момент“, категоричен е Рагин. Председателят на асоциацията на туристическите агенции Донка Соколова подчерта, че туризмът произвежда 14 на сто от брутния вътрешен продукт на страната ни и със сигурност трябва да има ръководител на държавно ниво. Тя също напомни за изпратеното писмо с искане Иво Маринов да остане на поста заместник-министър с ресор туризъм. „Ако новият министър не акцептира желанието на бранша, това е много жалко за него“, каза Соколова. От сектора са настояли Маринов да остане, защото е запознат със ситуацията в сектора. „Ние сме пред сезон. Какво знае това правителство или който и да е там зам.-министър, който не е бил“ попита Соколова. Тя изтъкна, че назначението на Иво Маринов не е било политическо, той не е член на ГЕРБ, а колега и знае за какво става въпрос. Председателят на БАТА подчерта, че наближава летният туристически сезон, а следващата седмица предстои борсата в Москва. „Оказа се, че и ресорен заместник-министър няма да има. Ако 14 на сто от БВП не са толкова важни за новия ни министър, толкова жалко“, каза Соколова. Единствено по-спокойно приема ситуацията Румен Драганов, който не спести критики към Иво Маринов. „Не приемам тиражираната информация, че туризмът не се нуждае от ресорен заместник-министър нали като думи на новия министър. Както не приемам и това, че има някакъв трагизъм в ситуацията, ако не сме представени на международни изложения на ниво заместник-министър. Мога да кажа, че независимо от събитията, които се случват у нас, туризмът ни стои много стабилно в България и на международен терен и ние във всички случаи очакваме ръст в рамките на от 5 до 7 на сто в параметъра брой туристи, който ще бъде реализиран, независимо от промените, които могат да бъдат извършени на правителствено ниво“, каза Драганов. Той смята, че нивото зам.-министър е ниско, а дейността, с която се е занимавал и зам.-министър Иво Маринов е несвойствена за държавата и посочи категоризацията на туристическите обекти, която се извършваше до момента в Пловдив, както и начинът, по който се движеше държавната реклама. „Визирам логото на страната, провалената концепция за бранд на България, както и цялостното бездействие, което имахме в последните години по отношение на изоставането на хиляди чуждестранни туристи на територията на България, без да се погрижим за тях, както и изоставянето на стотици български туристи в чужбина, оставяйки ги на произвола на съдбата с уверението, че те трябва сами да платят връщането в България и след това да претендират за техните застраховки“, каза Маринов. Въпреки че и при туристическия бранш има различни мнения, целият е обединен в едно: в следващото правителство трябва да има министерство, което ръководи държавната политика в този толкова важен за страната ни отрасъл. Румен Драганов, че страната ни трябва да има туристическо министерство, което да даде ясен знак, че българската държава е собственик на изключителни туристически атракции, които струват над 100 млрд. евро - културни и природни забележителности, нематериално наследство, което е публична държавна собственост. Според него чрез това нематериално наследство, тези близо 30 000 атракции могат да създадат нови 120 000 работни места незабавно и вместо хората да получават пари от социални помощи, да започнат работа в публичната държавна собственост. „В момента ние имаме пълно дезертиране от страна на всички правителства до момента от управлението на тази собственост. Те дори не признават, че те са собственик на нещо в туризма. Всички правителства до момента твърдяха, че туризмът е 98 на сто частна собственост. Нито едно от тях не видя, че в Министерството на регионалното развитие и благоустройството се съдържа собствеността върху туристическите атракции. Дори сегашният министър в МРРБ е била началник на отдела „Държавна собственост“, тоест при нея са били туристическите атракции публична държавна собственост. Крайно време е България да излезе и да даде на преден план туристическите атракции, да покаже регистъра на туристическите атракции публична държавна собственост, да започне да управлява тези туристически атракции и чрез тях да създаде работни места и да подобри местните икономики“, каза Драганов. След като бизнесът не присъстваше като тема в изложението на премиера Марин Райков, но от икономическите анализатори се чуха опасения, че инвеститорите ще се отдръпнат заради несигурността на средата, остава въпросът - защо и един от малкото печеливши браншове се удря с персонални промени в икономическото министерство.