През април 2024 г. Венеция започна да налага такси за туристи, сумата от 5 евро се инвестира от гостите, които пристигат в някои от най-натоварените дни за година. При наличието на 30 милиона туристи, които преминават през потъващия град, очевидно е, че местната власт ще успее да попълни хазната. През настоящата година ще има копиране на тази практика и със сигурност ще видим и други страни и градове, които ще таксуват за посещение.

Великобритания също обмисля този вариант, като предложението идва от властите в Кент, предлагащи въвеждане на туристическа дневна такса за гостите. Шотландия смята да вкара подобна такса през 2026 г. и ще важи за посетителите на Единбург, Уелс е на мнение, че таксата трябва да се въведе още тази година.

В света има около 60 дестинации, които отдавна са приели подобна такса. Франция представя така още през 1910 г. и се добавят допълнителни, включително от последните едно-две десетилетия. Преди пандемията да замрази целия туризъм, медиите говорят за "годината на туристическите такси. Амстердам също се включва с въвеждането на такава такса, включително Париж, Малта и Канкун.

Барселона също не е особено щастлив от факта, че за 6 години е повишил посещенията от 7.1 милиона до 9.5 милиона през 2019 г. Не е ясно и как ще помогнат таксите, изследванията до този момент не дават много точен отговор. Италия е изследвала нагласите, но също излиза със смесени чувства. Мнозина се притесняват, че таксата може да редуцира количеството туристи, но Рим, Флоренция и Падуа, не са срещнали някакви проблеми или негативен ефект.

Мнозина се интересуват и от разпределението на средства след приключването на туристическия сезон. Повечето градове с такси са инвестирали приходите в подобряването на инфраструктурата и рекламирането на дестинацията. Това означава, че се инсталират повече публични тоалетни, създават се пешеходни зони и вело алеи, понякога се създават и по-големи сгради, включително и търговци центрове.

Балеарите се стремят да инвестират туристическата такса в развитие на околната среда, културата и обществото. Това включва дори обработката на отпадъците, запазването на естествения хабитат и поддържането на историческите монументи, както и социалните услуги. В момента няма някакво пряко влияние между оттегляне на туристи от дадена дестинация, след като е наложена такса.

Таксата е ориентирана към хората, които пристигат точно за един ден, разглеждат и след това си тръгват, без да правят някаква особена инвестиция в локалната икономика. Таксите рядко засягат хората, които имат нощувка в дадения град. През април 2024 г. Венеция прави пробна такса, но след консултация с властите, жителите и собствениците на бизнеса. Англичаните обмислят тази такса, но при тях ще има драстично забавяне във времето.

Те трябва да поправят своята инфраструктура, за да започнат да таксуват. В много случаи, промените са задължителни от гледна точка на предоставянето на питейна вода, както и поддържането на публичен транспорт. Манчестър и Ливърпул има доброволни такси за нощувка на посетители, макар и да нямат никакво законово право да го правят. Внимавайте относно прилагането на подобни такси, за да не се окаже, че някой домакин е решил да вземе повече от своите гости. Страните, които изискват такса за туристи са:

Австрия

Белгия

Бутан

България (родната такса е едва 1.5 евро)

Карибските острови

Хърватска

Чехия

Франция

Германия

Гърция

Унгария

Италия

Япония

Малайзия

Нова Зеландия

Нидерландия

Португалия

Словения

Испания

Швейцария

САЩ