Докато стачките на летищата по Коледа заплашват с допълнителен хаос в пътуването, се появи още един празничен проблем за полетите - снегът. От Лондон до Манчестър пистите в Обединеното кралство бяха затворени заради лоши метеорологични условия. Пътниците, които се сблъскват с многочасови закъснения, се питат: "Имам ли право на обезщетение?
Предвид прогнозите за сняг и стачки на континента през следващите дни и седмици, може би обмисляте да отмените плановете си за почивка. Експертите предупреждават, че ако се откажете от пътуването, вероятно ще трябва да платите обезщетение.
Имате много повече права, отколкото очаквате, ако авиокомпанията отмени полета ви, което означава, че може би е по-добре да изчакате. Ето какво трябва да направите, ако сте резервирали полети за тази зима, и как да си върнете парите, ако пътуването ви бъде отменено или закъснее.
Трябва ли да отмените полета си?
Ако вече сте резервирали планове за пътуване, вероятно е най-добре да ги запазите - макар че това зависи от авиокомпанията, с която летите. Асоциацията на туристическите агенции в Обединеното кралство (ABTA) призова бъдещите пътници да не отменят полетите си. "Макар че е наистина разочароващо, ако се сблъскате със закъснение или отмяна, имате права, включително за заместващ полет или възстановяване на сумата, както и за значително обезщетение в повечето случаи, когато полетите са отменени по-малко от 14 дни преди заминаването", заявява говорител на ABTA, пред Euronews.
"Ако смятате да анулирате предварително или да отложите пътуването си, уверете се, че сте проверили условията на резервацията си, преди да го направите, тъй като вероятно ще понесете някои разходи."
Повечето авиокомпании начисляват висока такса за анулиране, ако отмените полета си, освен ако не сте заявили и закупили опция за възстановяване на сумата. Ако все пак решите, че искате да отмените резервацията, следете сроковете - доставчиците могат да предложат частично възстановяване на сумата преди определена дата.
Какво е необходимо да направите, ако полетът ви е отменен?
Ако полетът ви бъде отменен, имате право да изберете между възстановяване на сумата, пренасочване или връщане. Ако изберете някоя от тези три възможности, вече нямате право на другите две. Авиокомпанията е длъжна да се опита да ви осигури пътуване до местоназначението ви възможно най-скоро, дори ако това включва пътуване с друг превозвач. По време на непредвидена стачка авиокомпанията може да не е в състояние да ви предложи премаршрутиране или да ви осигури връщане при сравними транспортни условия при първа възможност. В този случай тя трябва да ви възстанови разходите за полета. Ако авиокомпанията не ви даде възможност да изберете опция да презаверите билета си, но вие си купите друг билет, за да се приберете при сравними транспортни условия, тя трябва да ви върне разликата в цената между първоначалния билет и разходите за новия билет.
Все пак имате право на избор, ако анулирането на билета е станало, след като самолетът е излетял, но е бил принуден да се върне на летището на излитане.
Ако приемете пренасочване, това вече не се счита за отмяна, а за закъснение. Не забравяйте, че можете да избирате датата, не е задължително да предприемете най-ранното възможно пътуване.
Авиокомпаниите също така са длъжни да ви дадат възможност да избирате между пари в брой и ваучер, когато ви възстановяват сумата.
Какво се случва, ако полетът ви закъснее?
Ако полетът ви закъснее, имате малко по-различни права, като някои от тях зависят от продължителността на закъснението и разстоянието на пътуването. Имате право на помощ, когато закъснението е най-малко два часа и на възстановяване на разходите и на обратен полет, когато закъснението е най-малко пет часа.
Ако полетът ви закъснее при заминаване с два часа за пътувания под 1 500 км, с три часа за полети с дължина между 1 500 и 3 000 км или с четири часа за всеки друг полет, тогава имате право на допълнителна помощ.
Авиокомпанията трябва да ви предложи храна, освежителни напитки, настаняване и трансфер до мястото за настаняване, ако е необходимо. Имате право и на безплатни телефонни разговори.
Ако трябва да платите за някоя от тези опции, авиокомпанията трябва да ви ги възстанови - не забравяйте да пазите касовите бележки.
Какво се случва, ако имате билет, но полетът ви е запълнен?
Ако ви е отказано качване на борда, поради запълване на резервациите за полета, имате няколко възможности. Ако сте се явили навреме и сте имали валиден билет, но ви е било отказано качване на борда, имате право на обезщетение и помощ от авиокомпанията. Също така имате право да избирате между възстановяване на разходите, пренасочване или по-късен полет - същото, както ако полетът ви е отменен.
Можете ли да получите обезщетение, ако полетът ви е отменен?
Ако полетът ви е отменен по-малко от 14 дни преди планираната дата на излитане, имате право на обезщетение. То е в размер на 250 евро на човек за полети на 1 500 км или по-малко и 400 евро за полети между 1 500 и 3 500 км. За всички полети, по-дълги от 3500 км, обезщетението е 600 евро. Това също така означава, че ако две седмици преди пътуването не получите известие, че то е отменено, шансовете полетът ви да излети са реални.
Имате право на обезщетение, ако пристигнете на местоназначението си с повече от три часа закъснение. Както и при отмяната, сумата зависи от разстоянието на полета.
За кои полети можете да получите обезщетение?
Дали сте защитени от разпоредбите на ЕС зависи от редица фактори, но може да не е толкова ясно, колкото предполагате.
Регламентите на ЕС се прилагат, когато:
Полетът ви е в рамките на ЕС, независимо от авиокомпанията, която го извършва
Полетът ви пристига в ЕС от държава извън съюза и се извършва от авиокомпания от ЕС
Вашият полет излита от ЕС, независимо от това коя авиокомпания го обслужва
За да бъде успешна каквато и да е жалба или иск, от съществено значение е, че не сте били виновни за това, че не сте могли да се качите на борда на самолете. Уверете се, че сте пристигнали на летището поне два часа преди часа на излитане и имате валиден билет и потвърдена резервация.
Има ли изключения при възстановяването на суми за полети и компенсациите?
В случай на събитие от категорията "vis major" авиокомпаниите имат право да не изплащат горепосочените обезщетения за отмяна и закъснение. Но все пак те трябва да ви предоставят помощ като настаняване или презаверка на резервацията. Най-известното "vis major" или извънредно обстоятелство, са лошите метеорологични условия. Но те могат да бъдат и решения за управление на трафика или рискове за сигурността. Все пак авиокомпанията трябва да докаже, че закъснението или отмяната са свързани с тези извънредни обстоятелства, както и че те не са могли да бъдат избегнати.