Изграждането на линията на метрото "Север-Юг" в Амстердам е предизвикателство - 15-годишна операция с голям бюджет, която включва внимателно прокопаване под основите на вековна архитектура.

За археолозите, натоварени със задачата да пресеят меката кал, за да запазят историята, нарушена от мащабния инженерен проект, това не е лесно постигнат подвиг. Тяхната потенциално опасна работа се извършва в бетонни кутии, поставени под налягане, за да се предпазят от наводненията от каналите на нидерландската столица.

Днес плодовете на техния подземен труд могат да се видят на станция Rokin, една от осемте спирки по маршрута, която служи и като впечатляващ подземен археологически музей с близо 10 000 артефакта.

Снимка: iStock by Getty Images

Станцията, която си заслужава да бъде посетена сама по себе си, е свидетелство не само за богатото наследство, върху което е изграден Амстердам, но и за усилията на инженерите и археолозите, които са работили толкова усилено, за да го запазят.

Плодовете на техния труд са изложени зад две стъклени витрини, разположени между ескалаторите. Не е необичайно да срещнете пътник, който се качва и слиза по ескалаторите, само за да ги разгледа по-добре.

Значителен брой от тези артефакти са открити в Rokin и околностите му - квартал, разположен по протежение на главната река Амстел в града, който е бил в сърцето на Амстердам, когато се е развивал от 13 век нататък.

Водните пътища обикновено се превръщат в сметища, където се натрупват предмети през вековете. Поречието на Амстел около Rokin не е било по-различно.

 "Масата от материали, които открихме по време на строителството на линията "Север-Юг", беше изключителна", казва пред CNN Петер Кранендонк, един от двамата археолози, ръководещи разкопките по време на проекта за метрото.

"Строителството ни даде уникалната възможност да разкопаваме под града на дълбочина до 30 метра", добавя той. Най-старите намерени предмети са черупки от мекотели, датиращи отпреди повече от 115 000 години.

Експозициите на артефакти на станция Rokin са организирани в различни теми. В северната експозиция фокусът е върху предмети, свързани с храната, науката и технологиите, оръжията, комуникацията, игрите и отдиха, личните артефакти и облеклото, докато южната експозиция включва предмети от сгради и структури, интериори и аксесоари, транспорт, както и занаяти и индустрия. Всички тези артефакти дават представа за славното, но и непознато минало на Амстердам.

 "Някои предмети, като например 500-годишните монети, имат любопитна история", казва Кранендонк. "Въз основа на находките можем да кажем нещо и за използването на даден район", допълва той.

На едно от местата в Rokin откриването на концентрация на животински кости сочи съществуването на касапница наблизо през 17 и 18 век. На друго място изобилие от мебелен обков потвърждава наличието на мебелна работилница през 19 век.

Снимка: .archeologieleeft.nl

"Преди разкопките градът разполагаше с археологически архив от едва около 70 000 артефакта", казва Хойте Детмар, който е бил директор на проекта за метрото "Север-Юг" от 2016 г. до завършването му. "По време на строителството на линията "Север-Юг" открихме 10 пъти повече." Кранендонк подробно разказва за нетрадиционния процес на разкопки, който стои зад тези находки.

"Обикновено разкопките се правят преди строителството. Но в този случай плановете за строителство вече са били финализирани. Така че ние трябваше да станем част от съществуващия процес. Екипът на строителните инженери строеше, а ние разкопавахме", казва той.

За екипа археолози работата в кесоните е ново преживяване. Кесонът е голяма водонепропусклива бетонна камера. "Беше интересно изживяване, но и малко плашещо", казва Кранендонк. "Колкото по-надълбоко се спускаш, толкова по-сгъстен става въздухът. Това е като дълбоководно гмуркане."

За да се аклиматизират, екипите трябва да прекарат известно време в камера под налягане, преди да влязат и след като излязат, в противен случай ще бъдат изложени на риск, когато в тялото се образуват газови мехурчета, които могат да доведат до парализа.

За да се даде възможност на хората да се запознаят с експозициите на Rokin, е създадена онлайн база данни с близо 20 000 предмета, наречена "Под повърхността", която предоставя информация за всеки отделен предмет в стъклените витрини. Създаден е и документален филм за разкопките, наречен "Амстел, огледало на града" (Amstel, Spiegel van de Stad), както и красива книга за кафе - Amsterdam Stuff.

"Знаехме, че ще работим в града много дълго време и ще създадем много неудобства на гражданите", казва Хойт Детмар. "Това беше един от многото начини, по които се отблагодарихме на града."

В допълнение към двете археологически експозиции, стените на станция Rokin са покрити с каменни мозайки от художниците Даниел Дюар и Грегори Жикел, изобразяващи 33 от откритите артефакти - чайник, зарове, пеперуда и др.

Има дори мозайка на крокодил, която изобразява отворената му челюст - доста необичайна находка за тази част на света.

Снимка: .archeologieleeft.nl

Обявена за един от най-предизвикателните инфраструктурни проекти в Нидерландия, линията "Север-Юг" беше открита през юли 2018 г. Трасето е дълго 9 км - 7 от тях са под земята - и минава под историческия център на града, централната жп гара и IJ - воден канал, който разделя северната част на града от неговия център.

Линията свързва квартали като северните предградия (които преди това не са били свързани с железопътна линия) с центъра на града, като премахва необходимостта да се пътува с ферибот през IJ или да се кара през тунела IJ. Освен това тя съкращава наполовина 30-минутното време за пътуване, необходимо за прекосяване на града от север на юг. Веднага след откриването на линията, приблизително 120 000 пътници я използват всеки ден.

Първоначалните планове за линията "Север-Юг" обаче не са посрещнати с ентусиазъм. Обществената съпротива срещу този проект е продиктувана от травматичните преживявания по време на строителството на първото метро в Амстердам, Източната линия, през 70-те години на миналия век. Голяма част от квартал Nieuwmarktbuurt е разрушена, за да се освободи място за проекта, което води до гняв и бунтове през 1975 г.

Изграждането на линията "Север-Юг" започва през 2003 г., като една от основните цели е да се запази съществуващата застроена среда.

С оглед на това е избран конкретен маршрут и са използвани няколко нови строителни техники, включително използването на специална тунелопробивна машина, която позволява да се копае дълбоко в меката почва на Амстердам, без да се засягат структурите над нея.

Обществената загриженост за срутването на жилища обаче надвисва заплашително над проекта. През юни 2008 г. работата спира, когато четири сгради от 17 век в близост до станция Vijzelgracht потъват с около 25 см, което ги прави необитаеми.

"За щастие никой не пострада", казва Детмар. Извършена е независима оценка и работата е възобновена през лятото на 2009 г. Къщите, обект на културното наследство, също са възстановени.

Проектът е съпътстван от много инженерни предизвикателства, които водят до удвояване на бюджета за строителство от 1,4 на 3,1 млрд. евро. Първоначалната дата за стартиране на проекта през 2011 г. е изместена за 2018 г. Въпреки тези предизвикателства линията "Север-Юг" функционира безпроблемно от момента на пускането ѝ в експлоатация.

Детмар казва, че е доволен от оценката, която проектът е получил до момента, особено за изкуството на всяка от осемте станции на новата линия. "Когато пътувам до станция Rokin , виждам, че пътниците наистина изучават археологическите експонати", казва той. "Надявам се, че повече хора ще използват метрото, за да видят именно този подземен музей."

Снимка: iStock by Getty Images