Екипът на Time Out по света помага на мнозина да се възползват максимално от градовете, в които са или искат да бъдат, с препоръки за най-добрите ресторанти, барове и места за забавление. С пръст върху пулса на културния живот на своя град, няма по-подходящ гид, който да разкрие какво предстои в най-вълнуващите градове по света, от редакторите на популярното издание. За този нов глобален доклад от изданието анкетират 25 международни редактори на Time Out за най-горещите градски тенденции на хоризонта през следващите месеци.

                                                 Топ 10 на градските тенденции за 2024 година

 

Снимка: iStock by Getty Images

Храненето навън е по-зрелищно от всякога 

Ресторантите добавят малко блясък извън чинията за вечеря. "Може да се каже, че малките проблясъци са най-голямата тенденция за 2024 г.", казва редакторът на Time Out New York  Амбър Съдърланд-Намако. "От хубавата малка напитка с мехурчета, която предлагат в специални чаши в Cafe Mars, до всичко в свръхмодерния The Bazaar." Редакторът на Time Out Канада Лора Осбърн се съгласява, като казва: "Някои го наричат вечеря и шоу, но ние говорим за повече ресторанти с отворени кухни." Междувременно редакторът на Time Out Сингапур Рейчъл Йоханнан отбелязва възхода на театъра на вечерята в града.

Все повече хора пътуват с влак в рамките на градовете 

С оглед на устойчивостта много градове правят значителни нови инвестиции в мрежите си за обществен транспорт. "Една от най-големите тенденции на 2024 г. ще бъде по-доброто възприемане на системата на метрото в Лос Анджелис например благодарение на работата, извършена за подобряване на безопасността", казва редакторът на Time Out Los Angeles Майкъл Джулиано. Подобна тенденция се наблюдава и в Европа и Австралия. "Очаква се в Порто през 2024 г. да започне да функционира Жълтата линия на метрото, която ще превозва средно по 33 000 души на ден", отбелязва Мауро Гонсалвеш, изпълнителен редактор на Time Out Португалия. Редакторът на Time Out Сидни Алис Елис добавя: "нова метро мрежа е пред завършване, за да допълни съществуващата железопътна мрежа на Сидни - тя най-накрая трябва да бъде пусната в някои райони през 2024 г."

Градовете инвестират повече в безплатно обществено изкуство 

Смятате, че трябва да платите скъп вход за музей, за да видите някои от най-вълнуващите произведения на изкуството в света през 2024 г.? Помислете отново. Иновативното и ангажиращо изкуство все по-често може да бъде открито в обществените градски пространства. "Тази година се наблюдава рязко увеличение на художествените инсталации на обществени места, като то обхваща дори отдалечени острови", казва главният редактор на Time Out Hong Kong Татум Анчета. Фестивалът на изкуствата Сай Кунг Хой се разшири, като представи 18 мащабни произведения на изкуството на четири острова, разкривайки скритите разкази в общността." JQ Louise, редактор на Time Out Бостън, вижда нещо подобно в Нова Англия, като казва: "Това е една от най-интересните теми в света: "Има много повече инвестиции в местните художници. В много нови сгради и други пространства се наемат невероятни местни художници и се подкрепя общността с реални инвестиции.

Баровете за слушане стават все по-популярни 

Възможностите за вълнуващ нощен живот стават все повече и включват уникални елементи. "Излизането навън вече не е свързано само с пиене - наблюдава се ръст на многоизмерните предложения", казва редакторът на Time Out Мелбърн Лия Глин. "Един от примерите са баровете с уникална селекция на вина, но и с двойни зали за слушане на музика, разкрива се прелестта на винила, създава се общност". Увеличават се и японските барове за слушане във Флорида: "Въпреки че като град никога няма да приключим с #clublife, вкусовете ни стават все по-изтънчени във всеки аспект на живота. Баровете за слушане ни носят онова интимно усещане, което винаги ни е липсвало от баровете и ни помагат да опознаем нови жанрове. Dante's беше първият на сцената. Miami Music Room го последва." В Ню Йорк абсолютен хит е  вдъхновения от Доли Партън бар за слушане Jolene и Tokyo Record Bar като свежи примери от Готъм.

Интерактивните преживявания са тук, за да останат 

Според редакторите на Time Out това, което някога е изглеждало като преходна мода, показва забележителна устойчивост. "Потапящите, интерактивни изложби са тук, за да останат", казва редакционният директор на Time Out Мадрид Марта Бак. "Най-вълнуващото е, че сега най-големите музеи в града се възползват от тази нова технология в своите експозиции, за да покажат големите произведения на изкуството в града." Редакторът на Time Out Чикаго Джефи Май се съгласява и добавя: "В момента в Чикаго има само един музей: "Потапянето в преживявания не се забавя и забравя. Музеите, които изглеждаха като еднократно изживяване, са се подготвили за дълъг и цветен живот и има още много такива в процес на изграждане."

Междувременно главният редактор на Time Out Tokyo Лим Чи Уах посочва откриването през 2024 г. на музея за дигитално изкуство teamLab Borderless.

Изоставени сгради се преосмислят като културни центрове

В цял свят занемарените райони, изоставените сгради получават нов облик. "Стари, неизползвани складове и други сгради се използват за изкуство и култура", категоричен е редакторът на Time Out Сидни Алис Елис. "Например неизползваемата електроцентрала в Уайт Бей ще се отвори за обществеността за първи път от 100 години насам за Биеналето през 2024 г.; докато кейовете в Уолш Бей ще се превърнат в център на фестивала в Сидни." Истанбул следва същия модел. Запустели райони, необитаеми сгради с богата история се трансформират и се връщат към живот като нови, оживени културни центрове. Надяваме се, че този вид вълнуваща работа ще продължи навсякъде.

Снимка: iStock by Getty Images

Ресторантите предлагат свеж поглед към класическите кулинарни традиции

С оглед на комфорта и приемствеността, много кулинарни дестинации по света се връщат към местните кухни от миналото и ги интерпретират по нов начин. "Завръщането на гастро пъба, бейби!" - възкликва редакторът на Time Out Лондон Джо Макертич за една от най-ярките тенденции в храненето и напитките през 2024 г. The Parakeet, Prince Arthur, Waterman's Arms... Това е като края на 90-те години на миналия век отново и отново. Само че без Тони Блеър." В Барселона това означава почит към традиционната каталунска кухня, обяснява Рикард Мартин, редактор на Time Out Barcelona: "Готвачите се завръщат към традиционната каталунска и испанска кухня, обновявайки и олекотявайки някои тежки ястия, които са част от нашата идентичност, като escudella i carn d'olla или capipota. 

Все повече събития в града се провеждат през нощта

От пазари за храна до фестивали на открито и филмови прожекции - все повече градски събития и дейности се провеждат през нощта. Едновременно с това местните власти правят все повече в подкрепа на нощните заведения. "Правителството на щата и органите на нощната индустрия работят в единство, за да стимулират нощната икономика на Нов Южен Уелс", казва редакторът на Time Out Sydney Алис Елис. "Те въвеждат шест нови реформи, включително забрана на възможността индивидуални жалби за шум да затварят заведения или изпълнения на музика на живо." Междувременно нощните пазари се завръщат в Хонконг. "Признавайки важността на съживяването на нощната сцена в града след пандемията, правителството на Хонконг работи активно по инициативи за стимулиране на културата на нощния живот. Това включва и завръщането на нощните пазари, които вероятно ще продължат до следващата година", уточнява главният редактор на Time Out Hong Kong Татум Анчета.

Спестовността и винтидж модата ще продължат да бъде основна градска тенденция

Снимка: iStock by Getty Images

Както гласи старата поговорка, боклукът на един човек е съкровище на друг. Изглежда, че това ще бъде още по-вярно през 2024 г., когато в градовете по целия свят ще се разрасне тенденцията за спестовност. "Thrifting става все по-популярен в Сингапур, особено сред младите хора на възраст от края на тийнейджърските години до края на 20-те", съобщава Рейчъл Йоханнан, редактор на Time Out Singapore. "И това не са само дрехи, които търсят - изглежда, че милениалите  са по-отворени да си вземат мебели втора употреба за новите си домове." Редакторът на Time Out Ню Йорк Шей Уивър вижда подобно явление и в Голямата ябълка: "Нюйоркчани обичат добрите сделки, а още по-добре - безплатните подаръци, дотолкова, че имаме цели акаунти в Instagram, посветени на изкуството да изкопчиш добра, малко използвана находка, да се похвалиш с винтидж вкус. Изглежда, че това ще продължи да бъде голяма тенденция и през тази година."

Нощен живот със свръхвисоко ниво на популярност

След години на микроклубове и виртуални заведения, през 2024 г. нощите навън ще станат още по-вълнуващи с откриването на забележителни нови дестинации в градове на различни континенти. Редакционният директор на Time Out Мадрид Марта Бак споменава за много клубове, които се разширяват от центъра на града до предградията, а редакционният директор на Time Out Португалия Вера Моура описва нови клубове, които се ползват като заведения с двойно предназначение - от културни центрове до салони за татуировки.

Междувременно главният редактор на Time Out Хонконг Татум Анчета посочва вълнуващите нови места за нощен живот в града: "Доста нови клубове отвориха врати тази година, някои от тях с допълнителни тематични елементи за по-завладяващо преживяване - например Ark11, който има футуристичен дизайн, подобен на космически кораб.

                                                  10 водещи тенденции в отделните градове

Токио  - традиционните бани се променят

Все повече традиционни бани (сенто) получават модерна промяна, като дизайнери и архитекти преоткриват пространството и го превръщат в социален център за общността", казва главният редактор на Time Out Tokyo Лим Чи Уах. "Някои от тези бани вече разполагат дори с бар за крафт бира.

- Влез в тренда: Koganeyu, Komaeyu и Paradise

Снимка: thewizardsbrew.sg

Сингапур - театър за вечеря

"Изглежда, че хората в Сингапур са любители на преживелищното хранене, подобно на театрите за вечеря с мултисензорни, интерактивни елементи", казва Рейчъл Йоханан, редактор на Time Out Singapore. "Въпреки че това все още се смята за рядкост, определено виждаме повече такива неща, независимо дали става въпрос за изскачащи или постоянни обекти."

- Влез в тренда:  Absurdities, The Wizard's Brew, Nom Nom Cinema

Ню Йорк - мултидисциплинарни културни центрове

"Напоследък се откриха огромни нови културни центрове, които успешно размиват границите на различните артистични дисциплини", казва редакторът на Time Out New York Шей Уивър. "Тези пластични нови пространства за представяне приканват към нови форми на работа."

- Влез в тренда: The Shed and The Perelman Performing Arts Center

Дубай - иновативно изкуство в ресторанта

В града има истински празник на местните художници, изложби и стенописи, включително най-новата творба, озаглавена Unbreakable в Time Out Market Dubai, на Дина Саади, международна сирийска художничка, базирана в Дубай", казва главният редактор на Time Out Dubai Луиз Чарлсуърт. "Виждаме също така, че иновативното изкуство в нашите ресторанти играе ключова роля в преживяванията ни по време на хранене, включително Zenon с персонализирани визуализации въз основа на движенията ви."

- Влез в тренда: Alma Bar в DIFC, първият бар в Дубай, в който се представя дигитално изкуство.

Маями - още влакове

Снимка: Courtesy Brightline

Макар и да изглежда нетипично за Маями, все по-често се забелязва интерес към нови методи на транспорт, като влак Brightline от Маями до Орландо, казва Ашли Брозич, временен редактор на Time Out Miami. Жителите на Маями са изключително любопитни за Brightline като начин за опознаване на Флорида, а предградията около града предлагат безплатни колички за голф, за да не се налага хората да шофират до близките дестинации."

- Влез в тренда:  The Brightline, Downtown Miami Transit Circulator 

 Хонконг - нови проекти с изкуство

Нарастващата тенденция в развитието на недвижимите имоти е да се включва повече обществено изкуство в техните обекти, което прави изкуството и културата по-достъпни за всички", казва главният редактор на Time Out Hong Kong Татум Анчета. Очаква се тази тенденция да продължи и през следващата година, тъй като предприемачите на недвижими имоти признават значението на изкуството за повишаване на естетическата привлекателност на своите пространства, като същевременно насърчават ангажираността на общността.

- Влез в тренда: Bluetopia

Мелбърн - възраждане на крайбрежието

Проектът Greenline, който съживява 4-километровия участък между Birrarung Marr и моста Bolte по бреговете на река Яра, е голям проект, който набира скорост в Мелбърн през 2024 г., казва редакторът на Time Out Melbourne Лия Глин Очаква се той да осигури повече обществени пространства за изкуство, събития и отдих, както и да добави още влажни зони.

- Влез в тренда:: The Greenline Project

Монреал - кухни с отворена концепция

Независимо дали тези по-малки, по-интимни пространства са вдъхновени от инфлацията, високите разходи за храна или покачващите се наеми, ние сме тук заради простотата на новите менюта на топ готвачите", казва Лора Осбърн, редактор на Time Out Canada.

- Влез в тренда: Cabaret l'Enfer и Yama

Банкок - още нощни събития с места за хранене до късно през нощта

Нощните дейности на открито продължават да са популярни и тази тенденция ще се запази и през 2024 г. поради убийствено високите дневни температури не само в този регион, казва главният редактор на Time Out Bangkok Топ Коайсомбун. Фестивалите като събитието за осветление Awakening, насочената към творчеството седмица на дизайна в Банкок и арт хепънингът Galleries' Night са фаворити, които всеки път привличат хиляди любители на изкуството. На различни покриви се появяват и кина на открито. Освен това Банкок вече предлага повече възможности за хранене през нощта от всякога - от популярната улица за хранене Ban Tan Thong, през квартала Huay Kwang, до новия търговски център Emsphere - всички те са отворени до късно за гладните нощни птици."

- Влез в тренда: Awakening Festivals and Bangkok Design Week

Лондон - нови нощни клубове

В Лондон (най-накрая) се откриват много нови нощни клубове, казва редакторът на Time Out London Джо Макертич. Това е добре, защото една от критиките, която постоянно се отправя към града, е, че броят на приличните места за излизане намалява. Много от тези нови места разполагат с високотехнологични озвучителни системи и модни аудио-визуални осветителни системи и изглежда имат много пари зад гърба си - което означава, че могат да привлекат талантливи диджеи от най-високо ниво. Дали това са предимно изключително скъпи места със скъпи щандове за храна и напитки? Да. Но със сигурност е по-добре от нищо.

- Влез в тренда: HERE at Outernet, Drumsheds и KOKO Electronic