"Активно пътуване" няма катеогорично определение. То може да означава пешеходни приключения от точка до точка, велосипедни преходи из Европа или скайрънинг в Доломитите.

Обединяващият фактор е глобалният стремеж към активно бягство след пандемията. Проучване на Statista показва, че почти 30 % от хората очакват дистанционната работа да се превърне в тяхна постоянна реалност, а други 36 % предвиждат хибридно работно бъдеще.

Тъй като тази нова, свързана с работа в домашна среда тенденция, не е преходна, дистанционните и хибридните служители търсят активни почивки, които им позволяват да спортуват и да откриват различни от обикновена ваканция преживявания, докато се потапят в природата по време на престоя си.

Приключенските пътувания ще бъдат съобразени с нуждите на няколко поколения

През 2023 г. резервирането на приключенски пътувания ще положи само началото на индустрия с обещаващо бъдеще.

"Пътуващите търсят баланс, а активността е част от него", казва пред Euronews Джими Карол, съосновател на компанията за приключенски пътувания Pelorus. "Хотелите започват да се съобразяват с този начин на мислене чрез постелки за йога в стаята, маршрути за бягане или пешеходни пътеки, което спомага за насърчаването на тази нарастваща тенденция."

 

Снимка: Pixabay

При ограничените средства за отпуск активните хора трябва да балансират между желанието си за пътуване и други приоритети, като срещи с приятели и семейство. Това е предизвикателство за компаниите за приключенски пътувания. Увеличават се груповите пътувания, независимо дали става въпрос за семейства от няколко поколения или за групи приятели, които празнуват някакъв повод. Налагат се дейности и настаняване, които да са привлекателни за всички членове на семейството. Наблюдава се и увеличение и на "пътуванията по-близо до дома". Интересът към Исландия е нараснал значително по време на пандемията, тъй като тя предлага отдалеченост и приключения само на кратък полет от Обединеното кралство и Европа.

По-широкият пазар на приключенски пътувания вече е във възходяща тенденция. По-рано тази година в доклад на изследователя на пазара Next Move Strategy Consulting се оценява, че през 2021 г. глобалният пазар на приключенски туризъм е бил на стойност 290 млн. евро, но прогнозата е, че до 2030 г. той ще нарасне до 2,8 млрд. евро.

Тъй като пътуващите се стремят да разширят границите си, излизайки от пандемията - както физически, така и психически - се отварят нови приключенски ниши. Почивките с ходене и колоездене ще станат по-популярни. На пазара вече се появяват маршрути, ориентирани към природата, с активни елементи.

Туристите все по-малко се интересуват от почивка ол инклузив, при която лежат на плажа или край басейна в продължение на седмица. Те искат да излязат от зоната си на комфорт, да придобият нови умения или да се похвалят с невероятно постижение.

Актуални са едноседмични ваканции с курсове по ветроходство на Карибите например. Променя се и възрастта на предпочитащите приключенски ваканции. Само допреди пет години тя е била избор за хората над 60 години. Но сега активните хора на от 35 до 55 години са много повече.

Снимка: Pixabay

Пандемията ни научи да се възползваме от момента. Тъй като хората се стремят към по-автентични културни преживявания, осъзнават, че ветроходството например предлага възможност да изследват дадена дестинация по наистина уникален начин и да се свържат на съвсем различно ниво с местните жители, невъзможен на круизен кораб...

Активните пътувания ще набират скорост през следващата година, прогнозират и тур операторите, които вече ще предлагат персонализирани преживявания. От плуване в студено езеро, до преминаване на румънския отговор на Ел Камино де Сантяго или изкачване по ръба на вулкан- пътешественици на различна възраст, с различни способности и интереси ще търсят нови начини за активно опознаване на света.