През последните месеци град след град по всички краища на планетата обявяват плановете си за официално въвеждане в експлоатация на летящи таксита, като сроковете, в които сцените от "Семейство Джетсън" ще се превърнат в реалност, са съвсем кратки.

До 2-3 години пътуването с летящо такси може да се превърне в новата атракция, която туристите да добавят в списъка си със забележителности, когато пристигнат на почивка в Рим или Париж.

Летящите таксита са по-екологична опция за въздушна градска мобилност. В началото те ще изпълняват само кратки полети, което позволява да се движат с електричество и да са почти безшумни. Голямото им предимство ще е, че ще могат да избягват трафика, който често е проблем в мегаполисите.

Италия

Летящото такси на Volocopter

Снимка: ©Volocopter

Компанията за въздушна градска мобилност "Волокоптер" си партнира с международно летище "Леонардо да Винчи" в Рим (известно като летище Фиумичино), за да пусне летящи таксита от летището до града през 2024 г.

Подобното на миниатюрен хеликоптер въздушно такси ще има място за двама пътници и ще излита и каца вертикално. Пътуването до гара Термини в центъра на Рим ще отнема 15 минути в сравнение с 45 минути с кола и над 30 минути с влак.

Франция

Париж обяви планове да пусне въздушни таксита за Олимпийските игри през 2024 г. За момента градските власти са одобрили два маршрута - един между двете основни летища в града и един между две "летища за летящи таксита", които ще са разположени в южната част на града и ще са полезни за придвижването на феновете и атлетите по време на игрите. 30 производители на летящи таксита ще се съревновават, за да получат разрешение да извършват полети по време на Олимпиадата.

Сингапур

Сингапур ще види първите летящи таксита в небето си в края на 2023 г. Те също са разработка на "Volocopter". Първият демонстрационен полет беше направен над Марина Бей през 2019 г. Първият маршрут ще е туристически и ще предлага спиращи дъха гледки към емблематичната за Сингапур зона Марина Бей. Цената за 15-минутно возене на двама души е 364 долара и билетите вече се продават. Според производителите цените рязко ще паднат, щом технологията стане по-широко разпространена.

Япония

Тестовете на летящи коли и електрически летящи таксита в Япония се правят от няколко години и очакванията са първите да полетят в небето през 2023 г. Японската компания, която е водещ разработчик в страната, е SkyDrive и е финансирана от Toyota.

Австралия

Плановете за летящи таксита в Австралия са доста по-умерени, като местна компания се готви да произведе такива навреме за Олимпийските игри в Австралия през 2032 г. Изграждането на център за производство на летящи таксита е планирано за 2023 г.

САЩ

Няколко компании в САЩ разработват летящи таксита като една от тях, Joby Aviaton, от 10 години работи в сътрудничество с НАСА. Тяхното такси може да превозва до шестима пътници. Според Федералната администрация по авиация на САЩ първите официални разрешения за полети на летящи таксита могат да бъдат издадени още през 2023 г., а според прогнозите на местни компании след 10 години летящите таксита могат да бъдат над 10 000 и да летят в над 20 американски града.

Предизвикателства пред това летящите таксита да станат реалност

Едно от най-големите предизвикателства пред летящите таксита са батериите. Батериите зареждат двигателите на летящите превозни средства, но и тежат. Не може просто да се добавят повече батерии и таксито да лети повече време. Затова и на първо време такситата ще извършват фиксирани кратки полети в градска среда.

Друг проблем е безопасността на пътниците, Комбинацията от запалими батерии, въртящи се перки и гъсто застроени градове е предпоставка за инциденти и една от първите задачи на превозвачите ще бъде да осигурят нива на безопасност, близки до тези на гражданската авиация.

Третото предизвикателство ще бъде регулацията. Компаниите ще трябва здравата да се потрудят, за да убедят градските власти, че летенето в градовете е безопасно, за да получат официално разрешение за полети. Нулевите емисии и облекчаването на градския трафик със сигурност ще работят в полза на въздушните таксита, но като се има предвид в колко много градове са забранени дори електрическите тротинетки, можете да си представите колко трудно ще е получаването на официално разрешение за полети.