Може и да не сте забелязали, но гондолите и гондолиерите във Венеция намалят и причината не е коронавирусът.

В историческия център на Венеция не е разрешено плаването с моторни лодки или карането на автомобили. Придвижването става или пеша, или на вечната романтична класика - гондола.

През последните години обаче гондолата се превръща в изчезващ вид.

Някога (през 17-и и 18-и век) около 10 000 гондоли са кръстосвали каналите на Венеция. В наши дни броят им е около 400, като почти всички се използват за туризъм.

Колко трудно е да станеш гондолиер във Венеция

Снимка: iStock by Getty Images

Макар гондолите да изглеждат като туристически капан за много хора, малцина знаят колко трудно всъщност е да се стане гондолиер.

Всеки водач на традиционна венецианска лодка трябва да мине няколко изпита, за да получи сертификат. Нужни са 400 часа обучение, като освен изпит за управление на лодката, се държат също изпити по венецианска история и архитектура, както и по пеене.

Броят на сертификатите, които се отпускат годишно, обикновено е под 5.

В миналото да бъдеш гондолиер е било престижно занимание. Тъй като те са работели предимно за богатите венециански фамилии, са знаели много тайни и към тях са се отнасяли с огромен респект.

Неочакваните проблеми на съвременния гондолиер

Снимка: iStock by Getty Images

Професията на гондолиера е много по-комплексна от това да бъде лодкар. Освен че са представителни лица на града и трябва да познават в детайли историята и забележителностите на Венеция, гондолиерите трябва да знаят всички канали наизуст, а понякога и да се справят и с неочаквани предизвикателства.

Любопитен факт е, че през юли 2020 г. Асоциацията на гондолиерите във Венеция обяви, че в по-малките гондоли максималният брой на пътниците се намалява от шестима на петима души. Причината за това не е желание за по-големи печалби, а фактът, че по думите на асоциацията туристите стават все по-тежки и често лодката потъва опасно много и губи баланс при напълването ѝ с шестима души, част от които са с наднормено тегло.

Женски пробив в мъжка професия

Друга ограничение е, че гондолиерството е мъжка професия. Някога занаятът се е предавал от баща на син, а жени не са били допускани на това поприще. След близо 1000 години изключване, през 2010 г. Джорджа Босколо официално става първата лицензирана жена гондолиер. Самата тя е дъщеря на гондолиер и споделя, че гребе от 7-годишна.

Преди нея други две жени се опитват да вземат изпитите в Училището за гондолиери, но не успяват, като обвиняват за това професионалния мачизъм в гилдията.