Частта на Витоша откъм Перник е доста по-рехаво населена с туристи в сравнение с Драгалевци, Бистрица и Симеоново например.

Това означава, че ако тръгнете из Витоша от Кладница, ще имате повече природа и по-малко тълпи.

Пътеката на здравето над село Кладница е лек маршрут, който ще ви отнеме около половин час в посока.

Почти през цялото време се движите в гора, което го прави подходящ за летните горещини.

Разгледайте фотогалерия >>>

Снимка: Мария Ангелова/Dir.bg

Как да стигнете до началото на пътеката:

До Кладница можете да стигнете с кола или с автобус. От Руски паметник тръгват маршрутки за Драгичево, Рударци и Кладница на всеки кръгъл час и спират на центъра на селото (но потърсете актуална информация за всеки случай, за съжаление нямат официален сайт или телефон, на който да направите справка).

Ако сте с кола, можете да спрете в центъра на Кладница, при кметството, или да си спестите 20 минути ходене в селото и да продължите до края му. Като застанете с лице към кметството, тръгвате по дългата права улица наляво - тя ще ви изведе от селото при табелите за началото на Природен парк Витоша. Тук покрай пътя има мостче и видима пътека, но това не е вашата пътека. Продължавате по шосето нагоре и след няколко остри завоя ще видите няколко дървени информационни табели и мост-рампа за хора с увреждания. Там е началото на пътеката.

Пътеката на здравето от село Кладница - хижа Селимица

От табелите се отбивате от шосето и тръгвате нагоре покрай реката по ясно различима и добре обозначена пътека.

По маршрута има няколко дървени мостчета, както и пейки и маси за почивка и хапване.

Снимка: Мария Ангелова/Dir.bg

Самата пътека се движи покрай река. На места е застлана с павета, които са се поразкривили с годините и понякога са трудни за баланс.

Малко след началото на пътеката ще видите стар оброчен кръст точно до реката.

Следвате само червената маркировка, която е много добра.

Снимка: Мария Ангелова/Dir.bg

На хижа Селимица можете да хапнете вкусно, да пиете чай, да си починете на масите и пейките. Има няколко люлки и достатъчно сянка за децата. Оттук можете да се върнете обратно в Кладница по обратния път или да продължите към Черни връх.

Какво трябва да знаете за Пътеката на здравето:

Изминава се за около 30-40 минути в посока. На крайната точка, хижа Селимица, има храна и напитки. Пътеката не е подходяща за деца под 2-годишна възраст, тъй като разкривените павета и камъни може да ги затруднят на места. По-голямата част от пътеката е в гора. Маркировката е червена и е много добра.

До самата хижа Селимица можете да се качите и с кола по добър път, застлан на места с павета, на места с нов асфалт.

Вижте и...

Кладнишки манастир "Свети Никола" се намира на 2-3 минути пеша от началото на пътеката. Вместо да влезете в гората, продължете нагоре по асфалтовия път и след 200 метра ще видите манастира на склона вдясно. Когато го посетих, беше в ремонт, но дворът му в есенния следобед беше истинска приказка с много нацъфтели хризантеми и щайги с ябълки и круши, обрани от дърветата.