След 8 януари - денят, в който Китай отвори границите си за пътуване след три години политика на изолация, гражданите на страната вече могат да подновяват паспортите си и да пътуват в чужбина. По този начин бе сложен край на политиката за "нулев ковид", а очакванията са за истински бум на пътуванията. През 2019 г. приблизително 155 млн. китайски туристи са пътували в чужбина, което надхвърля средната стойност за предходните 10 години.

Според неотдавнашно проучване на McKinsey 40% от китайските туристи са заявили, че искат следващото им пътуване да бъде извън страната, като най-желаните дестинации са Австралия, Нова Зеландия, Югоизточна Азия и Япония. Паспортите на около 20 % от пътуващите са изтекли по време на пандемията. Подновяването им вече е възможно, но натрупването на просрочени задължения ще забави възстановяването на пътуванията, поне с няколко месеца, прогнозират експерти.

Световната организация по туризъм изчислява, че 57 % от разходите на китайските туристи в чужбина през тази година ще бъдат за шопинг и храна, като през следващите две години се очаква увеличение с 10 пункта, а вероятно и повече. Trip.com, водещата китайска туристическа агенция, отчита 250% ръст на резервациите в чужбина към 8 януари, и в същото време изчислява, че продажбите на самолетни билети за Европа и САЩ ще се утроят през втората половина на годината спрямо рекордните им нива през 2019 г.

Снимка: iStock by Getty Images

McKinsey Asia Travel счита, че нивото на китайския задграничен туризъм, постигнато през 2019 г., ще се възстанови напълно от май 2023 г. нататък, а след това ще расте с ускорени темпове над нивата отпреди 4 години.

Вътрешното потребление в Китай изглежда се покачва, отчасти благодарение на вътрешния туризъм. Китайската централна банка прогнозира увеличение от 11 % в сравнение с миналата година, което означава повече от 7 милиарда щатски долара, или една трета от увеличението на БВП на Народната република за година.

Чуждестранните банки смятат, че през следващите три месеца кризата, причинена от пандемията, ще бъде напълно преодоляна. Международният и вътрешният туризъм ще възстановят нивата си от 2019 г., а оттам нататък ще има тенденция към бързо нарастване. 

Преди четири години китайските туристи похарчиха в чужбина над 280 млрд. щатски долара и инвестираха в луксозни стоки над 90 млрд. щатски долара. Очаква се броят на бизнес пътуванията в чужбина също да се увеличи многократно. Само през декември повече от 15 големи китайски града са наели чартърни полети, за екипите на компаниите си, за да осъществяват сделки в Европа и Близкия изток.

Китайските туристи, пътуващи в чужбина, са представители на средната класа, наброяваща повече от 500 милиона души, с доходи, сравними с тези на американците (40 000 щ.д./50 000 щ.д. годишно), които нарастват с 8,1 % годишно.

Разполагаемият доход на средната класа се увеличава с 15,5 % годишно, и като признак на цивилизационния аспект на промените, сред китайските потребители се наблюдава нарастваща тенденция да инвестират в културни блага, образование, пътуване и езикови умения. В световната икономика се очаква и феноменален бум на сливанията и придобиванията (M&A) на китайски компании в чужбина, особено в областта на промишлеността и високите технологии.

Според McKinsey в момента по-малко от 100 китайски самолета се намират в хангари, докато повече от 200  могат бързо да бъдат върнати в експлоатация за международни пътувания, допълва Travel tomorrow.