Туризмът се сдоби с един особен и силен партньор, който мотивира все повече хора да пътуват, пише британското издание BBC. Стигна се до там, че дори ЮНЕСКО поиска отговорност на различните инфлуенсъри, които постоянно показват най-различни дестинации, без да подозират колко хора ще тръгнат след тях, заплашвайки природата, историческите обекти и докарвайки местните жители до лудост.

И докато големите градове вече се въоръжават с най-различни нови закони, за да не се стигне до тази лудост и през следващата година, едно малко градче в Испания е изключително щастливо от факта, че една жена успя да постигне революция и да докара повече туристи, отколкото някога е имало. Става въпрос за град Борха и неговите близо 5000 жители.

През 2012 г. възрастна дама решава да възстанови фреска на Исус Христос, носеща името Ecce Homo в местната църква, след като от 30-те години на миналия век, същата картина никога не е докосвана или освежавана. Сесилия Гименез никога не е работила като реставратор, може да се смята, че тя е по-скоро ентусиаст, който се стреми да помогне. Оригиналното ѝ решение е да оправи контурите на картината, но в последствие започва да прерисува и лицето.

След като приключва възстановяването на картината, дамата отива на почивка, а когато се завръща, с изненада установява, че ситуацията е много по-различна. Нейното изпълнение е в пъти по-различно, от това, което Сесилия остава. Властите смятат, че картината ѝ е била вандализирана, но Сесилия твърди, че не е успяла да възстанови картината до старото ѝ ниво и просто не я завършила.

Вместо Ecce Homo - "Ето човека", повечето започнали да наричат картината Ecce Mono - "Ето маймуната". За мнозина това би било една абсолютна трагедия на изкуството. Всички определят реставрацията като - "Раждането на маймунския Христос". Реставрацията обикаля интернет, създават се най-различни мемета, социалните медии умират от смях, а бедната жена започва да се притеснява, че скоро не само ще ѝ бъде потърсена сметка, но най-вероятно ще бъде прогонена от града.

И докато всички очакват най-лошото, хората в интернет предприемат друга амбиция, започват да посещават Борха. Малкото градче обикновено посреща до 5000 души на година, но внезапно всички идват да видят картината. Днешните посещения са между 15 и 20 хиляди души, а самата картина играе ролята на местната Мона Лиза. Точно като нея, има поставени най-различни стъклени защити, а Сесилия няма право да довърши своята творба.

Социологът Дан МакКанъл обяснява какво се крие зад феномена. Истината е, че няма някаква мистерия, достатъчно е един човек да посочи своето откритие в интернет, да покаже нещо оригинално и всички ще се наредят на опашка, за да го гледат. В модерния свят, преди да се появят телефоните, повечето хора използват туристически гидове, за да открият най-важните елементи, но след като имаме социални мрежи, някои абсурди могат да се родят почти веднага, както и да поставят малки и големи градове на туристическата карта.

Най-странното е, че близо до Борха, човек може да открие много други интересни и впечатляващи исторически обекти. Те още не са попаднали в интернет и точно по тази причина не могат да се радват на такова внимание. Междувременно ще открием, че "Маймунският Христос" изисква такса от 3 евро, за да бъде видян. Туристите все още се редят на опашка, за да направят някоя друга снимка и да украсят своя социален профил.

Създателката все още не приема стореното за особено добро решение. Изисква се време от местните, за да ѝ благодарят. В близост до историческия център на града, гостите могат да се отбележат на карта и да покажат откъде идват. На този етап могат да бъдат открити гости от цяла Северна Америка, Европа, Япония и други азиатски страни. Повече от 110 страни са изпратили туристи до Борха, което е един особен позитив.

Местната църква също проявява чувство за хумор, особено след като забележим присъствието на най-различни интересни елементи, включително на чаши, подложки на мишки, най-различни костюми за Хелоуин и други. Една грешка е успяла да създаде малка бизнес индустрия за цялото градче.

Църквата дори отваря нови работни места, защото напливът е твърде голям. Сесилия продава една от своите картини на търг за 1400 долара. Парите отиват за благотворителност. Според проучвания на испанската преса, градчето е успяло да генерира 45 хиляди евро през 2021 г. Градът се развива толкова добре, че дори има опера, която няколко години по-късно намира място и в оперите в САЩ.

ИЗБРАНО