Австрийският железопътен оператор  представи новото си поколение спални влакове - отговор на исканията на пътниците за по-малко замърсяващи алтернативи на самолетите и бензиновите или дизеловите автомобили, пише Euronews.

Нощните влакове започват да се завръщат в Европа благодарение на ниския си въглероден отпечатък. След години на пренебрегване операторите инвестират значителни средства. Държавният железопътен оператор OeBB, който има 20 железопътни маршрута в цяла Европа, е пионер в съживяването на такива услуги.

Компанията разполага с най-големия парк от спални вагони в Европа и се надява да удвои броя на пътниците, които ползват нощувки, от 1,5 милиона на три милиона до 2030 г.

Новите модерни влакове са "чист лукс"

Новите влакове се отличават с модерен дизайн и повече удобства. Всяко купе за двама души разполага със собствена тоалетна и душ. Има дори едноместни купета за онези пътници, които търсят малко повече уединение.

"Все още си спомням старите спални вагони, които бяха толкова тъмни - малък прозорец, двуетажни легла и завеса", казва 69-годишната Розмари, докато разглежда новия елегантен нощен влак на OeBB. В сравнение със старите спални влакове "това е чист лукс", казва тя.

Първият от 33-те влака - поръчани от германския конгломерат Siemens през 2018 г. с обща инвестиция от 720 млн. евро - може да влезе в експлоатация още през декември.

Той ще свързва австрийските градове Виена и Инсбрук с германското пристанище Хамбург.

До 2028 г. новите нощни влакове ще бъдат въведени поетапно и по други маршрути в Австрия, Германия, Италия, Нидерландия и Швейцария.

"Франция ще трябва да почака малко, защото за това са необходими нови одобрения от националния железопътен орган", заяви главният изпълнителен директор на OeBB Андреас Матае пред Франс прес. "За съжаление все още не сме обединена Европа в железопътния сектор."

Австрийските нощни влакове се движат с възобновяеми енергийни източници

"Всеки километър, изминат с влак, е километър за опазване на климата и... принос към едно по-добро бъдеще", заяви австрийският министър на околната среда Леонор Гевеслер пред Франс прес.

"Вечерта се качвате във Виена, а на следващата сутрин се събуждате освежени в друг европейски метрополис. В бъдеще това ще бъде още по-лесно и по-удобно", добави тя в изявление.

От 2018 г. всички влакове на OeBB  се движат с електричество, генерирано изключително от водноелектрическа, слънчева и вятърна енергия, уточнява Матае и добавя, че компанията ще продължи да играе "пионерска роля" в развитието на нощния железопътен транспорт в Европа.

Нощният влак на OeBB Берлин-Париж ще се завърне на 11 декември, девет години след като беше отменен.

Първата пътническа услуга е планирана за декември тази година по линиите Виена-Хамбург и Инсбрук-Хамбург. Предварителната продажба на билети започва на 11 октомври.