С идването на пролетта и приближаването на лятото както най-големите туристически дестинации като Рим и Париж, така и по-бутикови местенца, добили популярност благодарение на социалните мрежи, са изпълнени не просто с надежда, а с увереност, че започва сезонът с главно "С" - този, през който хората не само ще се върнат към предпандемичните си навици за пътуване, а може дори да ги надминат.

A в международния туризъм витае един особено важен въпрос: "Ще се върнат ли китайците?".

След три години на най-строгия и продължителен антиковид режим в света ограниченията най-после са вдигнати и, поне на теория, жителите на най-многолюдната страна на планетата са готови отново да поемат на път и да харчат нашироко.

През 2019 г. китайските туристи бяха най-голямата група пътуващи до дестинации в чужбина, с осъществени близо 155 милиона пътувания в други страни и принос за световната икономика от близо 250 млрд. долара или около една пета от общите разходи, направени от туристи в чужбина, пише в свой анализ БТА.

След като в края на декември Пекин отмени ограниченията за пътувания в чужбина, само за първите десет дни на януари резервациите за чужбина скочиха с над 300 процента на годишна основа, а според проучване на Блумбърг близо 92 процента от анкетирани над 1000 китайски граждани планират поне едно задгранично пътуване.

През януари и февруари резервациите за международни полети са нараснали 4,5 пъти, а закупените туристическите пакети и атракции са скочили със 190 процента в сравнение със същия период на миналата година, посочва Саймън Ши, главен стратегически директор и ръководител на корпоративното развитие на "Флиги" (Fliggy), базирана в Китай онлайн платформа за пътувания, собственост на "Алибаба" (Alibaba).

След като пропуснаха "пробната" за постпандемичния туризъм 2022 г. заради все още действащата политика за "нулев ковид", сега се очаква през 2023 г. китайците да направят 110 милиона международни пътувания (или около две трети от пътуванията преди пандемията), сочат прогнозите на Института за изследване на китайския изходящ туризъм (China Outbound Tourism Research Institute - COTRI).

Секторът обаче изглежда е наясно, въпреки тези числа, че нещата няма да бъдат същите както преди и дори има опасност да не успее изцяло да усвои многообещаващата "златна жила".

"Китайските туристи, които ще посрещнем през тази и следващите години, са много различни от тези, които са идвали преди", заяви Волфганг Георг Арлт, основател и главен изпълнителен директор на Института за изследване на китайския изходящ туризъм, по време на най-голямото туристическо изложение в света И Те Бе (ITB) в Берлин.

В конкуренция с. . .Китай

Снимка: iStock by Getty Images

От една страна, може да се очаква промяна в избора на дестинации. Пандемията промени нагласите в туризма, пренасочвайки вниманието от големите туристически центрове и обекти към "преживявания" и "характерни места", така че селфито пред Айфеловата кула вече има сериозна конкуренция. Благодарение на социалните медии и възможностите за впечатляващи кадри дори от някой селски двор, популярност набират места, които иначе никога не биха влезли в маршрута на масовия турист.

Глобалната тенденция на засилване на вътрешните туристически пазари през трите години на пандемия пък в Китай придоби и социално-обществена окраска.

"Преди, ако бяхте важна личност в Китай, трябваше да пътувате в чужбина. Ако пътувате в страната, или сте били твърде беден, или твърде глупав, за да пътувате в чужбина. Сега това се е променило ", разказва Арлт.

Китайците откриват огромните възможности, които собствената им страна предлага, а местният туристически сектор се адаптира бързо с нови оферти и услуги, създавайки сериозна конкуренция на чуждестранните пазари за вниманието (и парите) на китайския турист.

Липса на капацитет

Най-сериозното предизвикателство пред масовото завръщане на китайските туристи обаче може би ще бъде недостигът на услуги, специализирани за този пазар.

Посрещането на китайски гости по принцип поставя не малко предизвикателства пред сектора. През 2019 г. Световната организация по туризъм (СОТ) в сътрудничество с китайските власти дори издаде специален наръчник за успешно обслужване на китайски клиенти, включващ препоръки като например те да не се настаняват на четвърти етаж или в стая с номер "4" (числото се асоциира със смъртта в китайската традиция), а ястия и документи винаги да се подават с две ръце като знак на уважение. Заради пълното им изчезване от международния пазар през последните три години обаче много фирми се отказаха да поддържат "таргетирани" към тях услуги.

Поразена от пандемията, европейската круизна линия "Вайкинг круизис" (Viking Cruises) през 2020 г. временно отмени плаванията, включително на шест кораба, "специализирани за китайска клиентела" - с екипаж, говорещ мандарин, и изцяло китайски готвачи. След това компанията пренасочи фокуса си към вътрешните круизни продукти и стартира луксозен круиз в самия Китай. Неотдавна "Вайкинг" отново започна да предлага круизи по река Рейн в Германия за китайски туристи.

Възстановяването на услугите за китайски посетители обаче не е лесно, не на последно място и заради недостига на персонал с необходимите знания и умения, включително защото по време на пандемията много от работещите в бранша като цяло се преориентираха към други професии.

Платформата за краткосрочно наемане на жилища Airbnb напоследък удвои усилията си да завладее китайския пазар на изходящ туризъм, след като миналата година закри бизнеса си в самия Китай.

Компанията неотдавна подреди своите над 4 милиона обяви за дестинации и целия свят в десетки категории на китайския си уебсайт, включително нишови интереси като "традиционен марокански двор", "кубинско домакинство" и "монголска юрта".

Освен това въпреки че търсенето е голямо, капацитетът на международните полети до и от страната също остава далеч под нивата отпреди Covid-19, допълва Саймън Ши.

Китай се отвори твърде рязко, за да успеят авиокомпаниите да коригират разписанията си с темпа на експлозивния интерес към международни пътувания. Данни от анализ на разписанията, направен от специализираната анализаторска група "Сириъм" (Cirium) сочат, че капацитетът на международните полети до континентален Китай през януари все още е бил с 90 процента под нивото за същия месец на 2019 г. За март показателят остава надолу със 76 процента, а за май се очаква да бъде 64 процента под предпандемичното равнище.

Към бутика на "Луи Вюитон"?

Снимка: iStock by Getty Images

Друга разлика може би ще бъдат навиците за пазаруване на китайските туристи, известни с апетита си за луксозни марки - символ както на социален статут и личностно изразяване, така и продукт на влиянието на социалните медии.

Сега обаче не само че цените на всичко - от самолетни билети до нощувки и ресторанти, са значително по-високи, но и китайската икономика осезателно се забавя. Икономическите проблеми отслабват потреблението за сметка на предпазливостта - спестяванията на домакинствата в Китай през 2022 г. са се увеличили със 17,4 процента, което е най-бързият темп от 2010 г.

И макар все още според анкетите голяма част от китайските потребители да възнамеряват да пътуват, то те със сигурност ще преразпределят бюджетите си по време на пътуванията, според в. "Саут Чайна морнинг пост".

С навлизането на поколението Z на трудовия пазар и в потреблението, същевременно не само се променя възприятието за "лукс", но и се увеличава значимостта на устойчивостта и корпоративната отговорност при луксозните покупки, установява китайското подразделение на Кей Пи Ем Джи (KPMG). Наблюдава се и засилваща се тенденция за отказ от покупки, ако практиките на дадена марка влизат в противоречие с личните убеждения на пазаруващия.

Накратко, китайските туристи няма да се повяват отново по улиците Рим и Париж нито толкова бързо, нито ще харчат толкова нашироко, колкото се надява туристическият бранш. И все пак, те вероятно ще донесат желания подем на сектора.

Когато става дума за Китай, трябва да се има предвид, че дори когато се говори за някой нишов пазар, това означава милиони хора, припомня Арлт.