Истории за призраци връщат към нов живот стари хотели и къщи. От "The Shining" в Колорадо до къща със зомби котка в Ню Йорк, и т. нар. "rooms with a boo" (стаи обитавани от духове) се превръщат в не по-малко желана дестинация от екзотичен остров.
Страхът е толкова мощна сила, че няма нещо, което може да възпре въображението. Неотдавна в онлайн отзиви за хотела "Shanley" в Напаноч, Ню Йорк, посетители споделят смущаващите си преживявания.
В триетажната холандска колониална странноприемница от 1895 г. те чули призрачни стъпки, мистериозни звуци, и видели котка зомби. Но същите тези гости, именно поради тази причина, дават изключително висока оценка. Настанили се с надеждата да видят или почувстват призрачно присъствие и никога не са били по-доволни от ваканцията си. "Shanley" отдавна е страховита атракция, но сега е знаменитост.
Когато покойният вече собственик на хотела Салваторе Никозия купува "Shanley" през 2005 г. на търг, сградата е в окаяно състояние. Почти всичките му спестяванията потъват във възстановяването на хотела. Но новият му собственик открива, че призраците определено работят в негова полза и използва приходите от обиколки в търсене на духове и организирането на различни паранормални събития, за да помогне за финансирането и съхраняването на сградата.
Хотелът е част от легендарната Haunted History Trail, Пътеката на обитаваната от духове история на Ню Йорк, която картографира най-страховитите хотели, музеи, гробища и други исторически места в щата, включително убежище и изоставен увеселителен парк. Създаден през 2013 г., списъкът се разраства от шепа места до повече от 90, за които се предполага, че са обитавани от духове.
Идеята е само една от многото за развитието на паранормалния туризъм в Съединените щати, включително конвенции, обитавани от духове круизи и разходки с призраци.
Тази нишова индустрия придобива популярност през последното десетилетие, а ковид пандемията предизвика още по-голям интерес.
Стари имения със зловещи истории са новата инвестиция на предприемачите
Снимка: iStock by Getty ImagesЗа някои пътуването, свързано със смъртта и трагедията, може да изглежда като мрачен и категорично излишен туризъм. За други, нощуването в стари сгради, за които се говори, че са между този и онзи свят, е начин да научат повече за историята и културата. Независимо дали става въпрос за издирване на духа на Мерилин Монро, на войник от Гражданската война, или починал домашен любимец, присъствието на фантом или дори повече в хотела, често може да бъде удобство, равносилно на SPA център.
Според проучване от 2019 г., цитирано от списание National Geographic, 45 процента от американците вярват в свръхестествени същества. "Обикновените туристи и аматьорите ловци на духове искат шанс да изпитат истинска магия или това, което психолозите и поетите наричат "чувство на омагьосване", казва психологът Джеймс Хоуран, автор на пазарно проучване за паранормалния туризъм от 2020 г. "Те искат да бъдат пренесени от нормалното си всекидневие на друго място, което разширява разбирането им за реалността."
Хоуран установява, че по-старите хотели се открояват от останалите, ако се рекламират като обитавани от духове. Призраците са добри за бизнеса, особено за исторически имоти, които изискват скъпа поддръжка.
Паранормалният туризъм е индустрия, която се оценява на повече 200 милиона долара в световен мащаб. Туроператори добавят, че достига милиарди, но все още няма точна статистика.
Само Кий Уест във Флорида, носи повече от 20 милиона долара от паранормален туризъм годишно. Ню Орлиънс, Савана и Гетисбърг, разчитат почти изцяло на призрачни обиколки, за да привлекат посетители.
Призрак в сградата може да осигури както индивидуалност, така и да се превърне в интензивен курс по местна история, независимо дали виждате нещо призрачно или не.
Легендите обаче не спират, дори и духовете да почиват. Според слуховете призраци на войници обикалят по коридорите на "Concord's Colonial Inn" от 1716 г. в Масачузетс. В хотел "Foster" в Чама, Ню Мексико, призраци на каубой и съдия подчертават миналото на града от времето на Дивия запад.
В началото на 2021 г. "Lizzie Borden Bed & Breakfast" е продаден на компания, наречена Ghost Adventures, за близо 2 милиона долара, четири пъти повече от цената за подобни имоти във Фол Ривър, Масачузетс.
През 1996 г. мястото на неразкритото двойно убийство от 1892 г. на родителите на Лизи, Андрю и Аби Бордън, е превърнато в музей и предлага нощувка със закуска, като акцентира, по всевъзможни начини, върху ужасяващата репутация на мястото. Новите собственици продължават да следват тази кървава следа.
И всичко това се случва, за да бъде подкрепен новият предприемачески дух. Остарял и запуснат хотел не може ефективно да се конкурира с нов, модерно оборудван - освен ако не е свърталище от духове.
Такава е историята и Майк Фрийс, който не е планирал да управлява хотел, обитаван от призраци, когато през 1993 г. закупува имение в Ню Йорк от 1907 г.
Бившият треньор по колоездене предвижда да превърне къщата в тренировъчен център. Но е ясно, че начинанието му няма как да носи постоянен доход. Дъщеря му предлага да привлича туристи, които се интересуват от исторически места.
Малко след като хотелът започва да функционира, гостите се оплакват, че чуват плач на бебе, стъпки, и изпитват усещане, че сякаш са били докоснати от ледени ръце. "Хората бяха много разстроени. Помислиха, че си правим шеги.", казва Фрийс.
За да стигне до дъното на историята, той наема South Jersey Ghost Research, известен екип за разследване на паранормални явления. Ловците на духове са използвали сензори за движение, цифрови камери, диктофони и инфрачервени термометри, за да заснемат повече от 180 изображения и звуци на предполагаеми духове. Сега уебсайтът на хотела рекламира тези призраци. "Ако хората влязат и не преживеят невероятни неща, се разстройват", обяснява Фрийс.
Медиумът Пати Негри пък твърди, че се е сблъсквала с духове дори в "Hollywood Roosevelt", емблематична сграда и забележителност в Холивуд. Макар да звучи съвсем "филмирано", нейната история привлича още и още туристи. През дългите години в бизнеса Негри е прогонвала лошата енергия в адвокатски кантори, фабрики и агенции за таланти, но никога не е била помолена да се отърве от алкохола в хотелите... "Паранормалният туризъм ще се разраства", категорична е Пати, а нейните способности все повече ще се търсят.
Пътуващите, които избират да пренощуват в уж обитавани от духове стаи "rooms with a boo" са от същата демографска група, която избира историческия чар пред обикновените хотелски стаи. Тези истории надхвърлят лъскавата брошура и добавят още един аспект към историческия обект, казва Лорънс П. Хорвиц, вицепрезидент на Historic Hotels of America.
Някои имоти със стари къщи, като "Shanley", се предлагат изключително като обитавани от духове хотели, предлагащи паранормални уикенди или обиколки с изследователи на място. Други - включително хотел "Coronado" близо до Сан Диего, Калифорния; "Driskill" в Остин, Тексас - на първо място се рекламират като исторически имоти, и на второ, като горещи точки за паранормални дейности.
В хотел "Bethlehem" в Пенсилвания посетителите, ловци на духове, могат да отседнат в стая 932, където удобствата включват освен обичайните за един хотел, така и случайно мигащи лампи, летяща хартия или мистериозни кълба.
Историите за призраци в хотелите често се предават от уста на уста, провокирани от смъртни случаи, убийства, случили се на мястото, или вдъхновени от известни бивши гости или местни знатни личности, погребани в близките гробища.
Някои са просто измислица, създадена от собственици на хотели, които наемат медиуми или ловци на духове, за да потвърдят (и понякога "създадат") слухове за необичайни дейности.
Въпреки че филмите на ужасите, представят смразяващи кръвта истории на гости в отдалечени хотели, собствениците на къщи в по-малките градове откриват, че подкасти за лов на духове или предавания като "Ghost Hunters" и "Paranormal States" помагат на бизнеса.
Неизвестните досега имоти определено се радват на повишен интерес, ако бъдат представени в шоу", казва С. Р. Сандърс, продуцент на My Ghost Story на Biography Channel.