От десетилетия туристите плащат за възможността да зърнат останките на "Титаник" под водата. Но остават етичните опасения относно въздействието, което тези подводници оказват върху мястото, чието състояние се влошава.

Отнема осем часа и 250 000 долара, за да стигнем до останките на "Титаник" , които се намират на 3800 м под водата на около 600 км от брега на Сейнт Джонс, Нюфаундленд в Канада.

Изглежда като приключението на живота ви, но всъщност може да го отнеме за няколко часа. Така, както се случи с "Титан".

Снимка: oceangateexpeditions

Спасителите откриха няколко части от подводницата, която претърпя катастрофална имплозия на 500 метра от носа на "Титаник", убивайки всичките петима души на борда.

Подводно устройство, използвано от канадския кораб Horizon Arctic, откри поле с отломки на дъното на океана, което включва части от конуса на опашката и прозореца на илюминатора, от който един от пътниците е гледал, когато плавателният съд се е взривил. По-късно спасителните екипи съобщиха, че са открити и части от предния и задния край на корпуса.

И петимата на борда - включително британският изследовател Хамиш Хардинг, британският бизнесмен Шахзада Дауд и неговият 19-годишен син Сюлейман, са загинали мигновено, без изобщо да разберат, че е имало проблем, пише "Дейли Мейл".

Контраадмирал Джон Маугер, който ръководи издирването, каза, че откритите части на дъното на океана показват, че е имало "катастрофална повреда в барокамерата".

Въпреки смъртоносната опасност от гмуркане на около 3800 м под повърхността, това е неустоима възможност - много малко хора успяват да видят "Титаник" със собствените си очи и са готови на всичко за този миг.

Повече от век след потъването на кораба (111 г.) интересът към "Титаник" остава огромен. Въпреки че повечето хора задоволяват любопитството си, като посещават музеи, изложби и постоянни колекции по целия свят, посветени на останките, всеки, който може да си плати билета, може да го види лично.

Въпреки етичните опасения и опасността от допълнително увреждане на останките, подводните експедиции до "Титаник" съществуват повече от 20 години. Ето какво трябва да знаете, според списание National Geographic. 

Бързането да се извадят останките от Титаник

Едва през 1985 г. експедиция, ръководена от изследователя на National Geographic Робърт Балард и френския океанограф Жан-Луи Мишел, открива лобното място на "Титаник".

Малко след това Балард свидетелства пред Конгреса на САЩ, призовавайки го да определи корабокрушението като морски мемориал. През юли 1986 г. Балард поставя паметна плоча на кораба, като моли мястото да бъде оставено непокътнато в памет на загиналите там над 1500 души.

Но това не се случва. Вместо това, се разгорещява надпревара за това кой ще има право да спаси артефакти от кораба. Отчасти това е усилие да се документират и съхранят артефактите, но също така е и надпревара за печалби от продажби на артефакти и публични свидетелства.

Първите официални усилия за спасяване са предприети от Titanic Ventures Limited Partnership (TVLP) и L'Institut Français de Recherche pour l'Exploitation de la Mer през 1987 г., когато са събрани и консервирани около 1800 предмета. През 1992 г. федерален съд постановява, че TVLP е първият и изключителен спасител на "Титаник", въпреки че през следващите десетилетия компанията настоява за повече.

Сега известна като RMS Titanic Inc., компанията е провела осем експедиции до "Титаник" и е продала на търг повече от 5000 предмета, взети от мястото, включително бижута и част от голямото стълбище на кораба.

Докато борбите за посещения и права за спасяване бушуват в съда, експедициите до "Титаник" продължават, създавайки малък, но скъп туристически пазар.

Титаник туризъм

Изследователи, спасители и дори режисьори като Джеймс Камерън, който режисира блокбъстъра от 1997 г. "Титаник", са направили безброй пътувания до останките. И срещу солидна сума, туристите също могат да го направят.

През 1998 г. британската компания Deep Ocean Expeditions е сред първите, които продават билети на цена от 32 500 долара на човек, за да видят останките на "Титаник". През 2012 г. ръководителят на експедицията Роб Маккалъм казва, че компанията организира един последен кръг от обиколки, след като се е спуснала до останките 197 пъти. Последните експедиции през 2012 г. продължават по 12 дни и включват 20 пътници за 59 000 долара на човек.

Снимка: oceangateexpeditions

От 2002 г. базираната в Лос Анджелис туристическа фирма Bluefish също организира спускания на "Титаник", като през следващите четири години взема само осем души. През 2012 г. компанията започва отново да приема резервации с билети за 59 680 долара.

През 2019 г. базираната в Лондон Blue Marble продава билети за 105 129 долара на човек, което се предполага, че това е актуализираната стойност на билет за първа класа по време на потъването. Blue Marble си партнира с OceanGate Expeditions (компанията, чиято подводница потъна) за провеждане на туристическите пътувания до мястото. OceanGate провежда успешни експедиции през 2021 г. и 2022 г. и има 18 планирани за 2023 г.

Любопитно е кои са следващите пътешественици. Мнозина са сигурни, че въпреки трагедията, те няма да се откажат от шоуто на живота си с OceanGate.

Защитата на Титаник

Но какво влияние имат тези обиколки върху 111-годишния кораб?

"Титани" е значително повреден при удара с морското дъно и бактериите, които се хранят с желязо, бавно поглъщат това, което е останало. По-малко от десетилетие след откриването на останките се забелязва бързо влошаване. През 2019 г. експедиция потвърждава, че огромни части от кораба се срутват.

Днес мястото е затрупано с боклук, включително бутилки от бира и безалкохолни, тежести, вериги и мрежи за товари от усилията за спасяване. Посетителите са осеяли района и с плочи и паметници.

През 2001 г. двойка дори се жени в подводница, кацнала на носа на "Титаник".

Но дори ако подводниците не планират да докосват останките, те все пак могат да повредят допълнително кораба. Съобщава се, че една експедиция се е разбила в "Титаник", пропускайки да предостави информация за щетите, които е причинила.

Продължават опитите за защита на останките. Тъй като се намира в международни води, корабът отговаря на условията за защита съгласно Конвенцията на ЮНЕСКО за опазване на подводното културно наследство от 2012 г. През 2020 г. Великобритания и САЩ се споразумяват да работят заедно за предоставяне или отказване на лицензи на хора, които отиват и вземат артефакти от мястото.

Предстои да разберем кой и как в бъдеще ще има право да изследва "Титаник". 

 

 

 

ИЗБРАНО