За милиардерите - от Ричард Брансън до Бил Гейтс - притежаването на остров е един от най-екстравагантните начини да заявиш положението си. Но докато мнозина си представят частен оазис, некоронованият "крал" на Италия купува своя остров, за да построи най-ексклузивния и най-модерния курорт. Представял си го като Капри или Сен Тропе за най-богатите и бляскави туристи в света.

Снимка: Getty Images

Джани Аниели е син на видния индустриалец Едоардо Аниели и принцеса Вирджиния Бурбон дел Монте деи Принчипи ди Сан Фаустино. Кръстен е на дядо си Джовани Аниели, основател на италианския автомобилен производител Fiat. Когато става главен акционер на Fiat, по-младият Аниели контролира цели 4,4% от БВП на Италия и 3,1% от работната сила в промишлеността - той е най-богатият човек в съвременната история на Италия. Джани може и да е посветен в рицарство по заслуги към Италианската република, но мнозина и досега го смятат за "крал на Италия".

Всъщност Аниели успява да спечели не една репутация през живота си. За някои той е бил L'Avvocato (адвокатът), заради образованието си. За други той е плейбой, който въпреки че се жени за благородничката Марела Карачоло, има връзки с Джаки Кенеди и актрисата Анита Екберг, и още поне няколко знайни и незнайни дами. Сред най-близките му приятели са най-важните фигури в западната икономика, включително Дейвид Рокфелер и американският политик и дипломат Хенри Кисинджър, на когото Аниели обичал да се обажда рано сутрин, просто да си побъбрят за политика и бизнес.

Аниели представя Fiat на световната публика, като създава заводи в Съветския съюз и Южна Америка. Преживява кризата с бензина през 70-те години и постоянните трудови спорове, които в крайна сметка отслабват правата на работниците в Италия. По време на "Годините на олово" в Италия, когато министър-председателят Алдо Моро е убит и самият Аниели е мишена, той все още пътува до офиса всеки ден с компактния си Fiat.

Ник Хукър, режисьорът на документалния филм за Аниели от 2017 г., казва пред New York Times: "Той смяташе, че денят, в който някой се опитва да те убие и се провали, е по-интересен от този, в който успява."

С актрисата Анита Екберг -музата на Фелини, превърнала се в една от най-зашеметяващите легенди на киното, след филма La Dolce Vita. Аниели я обожава. Двамата поддържат връзка години наред

Снимка: Getty Images

Влиянието на Аниели се простира отвъд сферата на индустрията и политиката. Той е модна икона с гардероб от дизайнерски костюми и склонност към въплъщаване на sprezzatura - италианското изкуство на непринуденост. Известен е с това, че носи часовника си върху маншета на ризата. Това може да изглежда нелепо за някого другиго, но Аниели го превръща в характерен стил.

Но да се върнем на острова, който Джани купува за 50 милиона лири. Името на Изола ди Дино, разположен в югозападната част на Калабрия, произлиза от гръцката дума "вихър" и със сигурност това се отнася до силните бури, които връхлитат бреговете му. Островът с площ около 50 хектара има богата история, тъй като през IX-XI в. е бил често посещаван от мюсюлмански кораби на път за Италия. През XIX в. той става база за английските войски, които се сражават с Наполеон за Калабрия. По-късно е превзет от Бурбоните. През 1928 г. става собственост на община Прая а Маре, а през 1962 г. е закупен от Аниели.

Снимка: maremagnum.com

Бизнесменът искал да създаде модерен курорт за елита на сета. Аниели използвал публичния си имидж, за да популяризира острова в международен план - той вече е известен като човек, който се забавлява толкова добре, колкото и работи. В имението си в Торино имал два хеликоптера, винаги заредени и готови за полет - единият, за да го отведе в планината, а другият - до острова, или в която и да е друга точка в Средиземно море. Когато пристигал, скачал от хеликоптера и плувал до 80-метровата си яхта.

За Изола ди Дино Аниели се обръща към архитекта Джанкарло Симонети с молба да проектира модерни бунгала и вили с яйцевидна форма за гостите, както и хотел Totem, ресторант и други търговски услуги, включително път и пристан за луксозни лодки. Футуристичните бели сгради изпъкват в пейзажа на скалите, с които е осеян островът. Изобилната флора и зашеметяващите пещери, както и пищните места за настаняване, сякаш биха го превърнали в наистина любимо място за свръхбогати хора.

Но няколко десетилетия по-късно, през 90-те години на миналия век, курортът е изоставен, подобно на много други следвоенни проекти в Европа, насочени към поколението на богатите туристи.

Едва през 2014 г. - 11 години след смъртта на Аниели през 2003 г. - договорът с Аниели е прекратен. Сега един нов предприемач - Матео Касиано, се надява да възроди славата на острова и да го превърне в дестинация за посетителите на Калабрия, не само богатите. Днес всеки може да се качи на лодка и да отплава към острова, за да види руините, останали от модернистичния оазис на Аниели - път за никъде и няколко изоставени вили. Може би сега това не е раят на най-богатите хора в света, който си е представял кралят на Fiat, но със сигурност би оценил усилията на някого другиго да го превърне в успешно бизнес начинание. Остров La Dolce Vita за всеки, не само за онези, които търсят приключение и забавление отвъд разкоша.

Снимка: iStock by Getty Images