Пътят от входа на летищния терминал до седалката в самолета е изпълнен с куп правила, процедури и ограничения, които са объркващи за начинаещите и досадни за опитните пасажери.

Едно от правилата, които предизвикват най-много повдигнати вежди, е необходимостта пътниците да си свалят обувките при проверката за сигурност, преди да преминат през скенера. Обикновено служителите по сигурността изискват това от хора, които носят обувки с по-дебели подметки, но понякога правилото важи за всички.

И ако усещането за студения под на летището (и срамът, ако случайно точно в този ден сте с чорапи с дупка) преминават бързо, малцина пътници знаят каква е истинската причина за това изискване.

Причината си има име: Ричард Колвин Рейд, станал известен впоследствие като "Бомбаджията с обувките".

На 22 декември 2001 г. Ричард се качва на самолет от Париж за Маями с обувки, чиито кухи подметки са натъпкани с пластични експлозиви и детонатори. Той се опитва да взриви експлозивите по време на полет, но неуспешно. Останалите пътници го задържат, като го завързват с подръчни материали като колани и слушалки, а лекар, който пътува в самолета, му дава успокоително от самолетната аптечка. След аварийно кацане на първото възможно летище в САЩ, той е арестуван.

Според анализите влажното време и недобрата изолация на срязаните подметки на обувките на Рейд са причина експлозивите да се овлажнят и да не се запалят - и съответно да спасят самолета и пътниците в него от трагедия във въздуха.

Самият Ричард е роден в семейство на потомствени престъпници, чиято съдба той следва от млада възраст. По време на свой престой в затвора приема исляма и пътува до Пакистан и Афганистан, където се радикализира.

Година по-късно, по време на съдебния процес срещу него, Бомбаджията с обувките се признава за виновен и получава три доживотни присъди плюс още 110 години в затвора без право на замяна за тероризъм.

След като случаят става известен, американските летища въвеждат изискване всички пътници да минават през скенера без обувки, тъй като технологията му не може да регистрира взривни материали. Постепенно правилото е възприето и на много летища в други страни. 

Открийте още отговори на вашите "Защо?", свързани с пътуването ТУК >>>