По данни на Министерството на културата и туризма на Китай вътрешният туристически пазар е регистрирал около 52,7 млн. посещения по време на тридневния празник с ръст от 0,44% на годишна база. Министерството заяви още, че това е приблизително 43% от този през същия период през 2019 г., според Chinadaily.

Приходите, генерирани по време на празника, са над 26,5 милиарда юана (3,84 милиарда долара), което е с 4 процента повече на годишна база, което е около 35 процента от приходите, създадени през същия период на 2019 г., добави още министерството.

Екскурзиите на къси разстояния остават популярен избор. Пътуванията на дълги разстояния бележат стабилен ръст, след като страната облекчи ограниченията за пътуване през декември, а дестинациите с мек климат и гледка към крайбрежието са предпочитани от пътуващите на дълги разстояния като курорта Саня в китайския Хавай - Хайнан, и Кунмин в провинция Юннан, уточнява министерството.

Снимка: iStock by Getty Images

Според BBC, в рамките на половин час след неотдавнашното съобщение, че границите на Китай ще бъдат отворени отново, данните от сайта за пътувания Trip.com - цитирани в китайските медии - показват, че търсенията за популярни дестинации са се увеличили десет пъти в сравнение с предходната година. Най-търсени са Макао, Хонконг, Япония, Тайланд и Южна Корея.

През 2019 г., преди пандемията, броят на изходящите туристи от Китай е бил 155 милиона, а през 2020 г. той е намалял до 20 милиона. Разходите на изходящите китайски туристи през 2019 г. възлизат на 255 млрд. щатски долара.

През първия празничен сезон, след като Китай коригира мерките си за управление на коронавируса, страната отбеляза ръст на туристическите търсения в различни региони.

В множество туристически дестинации в Китай броят на туристите отбеляза рязък скок на годишна база. През първия ден на 2023 г. над 10 000 туристи са изкачили планината Хуаншан, което е с близо 58% повече в сравнение с първия ден на 2022 г.

Такива сцени се наблюдават навсякъде в Китай по време на тридневните новогодишни празници. Според репортаж на CCTV в неделя, втория ден от празниците, в Забранения град в Пекин резервациите за пътуване са достигнали горната граница от 30 000 души.

В Шанхай отново се е върнала познатата картина на семейства, които си пробиват път през тълпите по улица Нанкин , за да отпразнуват новата година. В новогодишната нощ общият пътникопоток на крайбрежната зона на Бунд е 308 000 души, като моментният пик е 64 000 души, което е почти два пъти повече от 31 декември 2021 г. и възлиза на около 70 % от новогодишната нощ през 2019 г., отбелязва доклад на портала kankanews.com.

В очите на индустриалните практици и експерти подобни сценарии не са изненадващи, тъй като отразяват устойчивостта и гъвкавостта на китайската икономика, в частност на сектора на потреблението.

Силно възстановяване и пълен шок

Според Global Times множество туристически платформи, показват, че възстановяването на китайския туризъм по време на новогодишните празници е много силно, ако и не напълно пълноценно, което е ясен сигнал, че вътрешният туристически сектор се възстановява по-добре от очакваното.

Хотелските резервации са нараснали с 32 % в сравнение с нивото през 2020 г. , а на самолетни билети с 2% по време на новогодишните празници в сравнение с празничния сезон през 2020 г.

Снимка: iStock by Getty Images

Пекин, Гуанджоу и Шанхай са сред първите пет града с най-голям ентусиазъм за пътуване.

Според информация, на Китайските железници, само в неделя са регистрирани повече от 4,74 милиона пътувания по железопътната система. По време на новогодишните празници през 2022 г. по железниците са направени общо 21,7 милиона пътувания.

Възстановяването на туристическите търсения идва, след като Китай въведе 10 нови мерки за улесняване на управлението на коронавируса, включително премахване на изискванията за тестване по COVID и здравните кодекси за вътрешни междурегионални пътници. Страната също така премахна ограниченията за трансгранично пътуване с COVID-19.

Макар че Китай се радва на новата си свобода, експертите са резервирани по отношение на трансграничните пътувания. Светът също.

Според китайските анализатори международните пътувания ще се нуждаят от по-подкрепящи политики и по-нататъшно възстановяване на доверието в потреблението. Засега се предполага, че китайските туристи може да започнат постепенно да се появяват в дестинациите в Югоизточна Азия, както и в Хонконг и Макао по време на предстоящите празници за посрещането на Лунната Нова година на 21 януари.

Експертите отбелязват също така, че неотдавнашното възстановяване на туризма е добро начало за китайската икономика през 2023 г., тъй като сигнализира за силния импулс на растеж на китайския сектор на потреблението, който ще се превърне в основен двигател на тазгодишните икономически резултати.

Предвид резултатите от първите дни на новата година, анализаторите отбелязват, че възстановяването на потреблението е било "много по-рано и бързо" от пазарните очаквания.

Пазарът смяташе, че Китай се нуждае от около едно пълно тримесечие, за да коригира икономиката си, но сега ситуацията изглежда далеч надхвърля очакванията.

Снимка: iStock by Getty Images

Това от своя страна доказва факта, че потенциалът на потреблението в Китай е ограничен само от външни фактори, вместо да бъде основно засегнат от пандемията през последните няколко години.

"Силата на възстановяването на потреблението в Китай ще определя икономическите резултати на страната през тази година. Секторът на потреблението ще бъде основната сила, която ще стимулира икономиката през тази година, като вероятно ще представлява над 70% от БВП", казва Тиан Юн, бивш заместник-директор на Пекинската асоциация за икономически операции.

В по-широк смисъл експертите също така подчертават, че секторът на потреблението в Китай ще играе ключова роля за стимулиране на световната икономика, тъй като в момент, когато много други държави представят мрачни икономически перспективи, възстановяването на Китай ще има решаващо значение и за сектора на потреблението в чужбина.

"Независимо дали става дума за повишаване на доверието, за засилване на свързаността между световните промишлени вериги и пазара на потребление или за стабилизиране на световната икономика, значението на китайския сектор на потреблението за световната икономика е без конкуренция", казва Юн.

Той дава пример с туристическия пазар, като заявява, че оптимизирането на политиките за трансгранично пътуване от страна на Китай може да помогне на световната туристическа индустрия да се възстанови до нивата отпреди COVID през 2023 г.

Макар че туристическата индустрия в чужбина очаква с нетърпение да посрещне китайски посетители след отпадането на ограниченията за пътуване, все още съществува и страхът от нов подвид на Covid, след обявяването на нова вълна на вируса в страната. Съобщава се, че над 70 процента от населението на Шанхай е с Covid.

В китайската социална медия Sina Weibo, официалните акаунти на 10 туристически органа на Франция, Нова Зеландия, Австрия, Полша, Канада, Тайланд, Хонконг, Дубай и Шотландия, както и на Лондонската североизточна железница публикуваха рекламни материали за своите вътрешни туристически сайтове, в които изразяват, че приветстват китайските туристи да посетят техните страни и региони през 2023 г.

Откакто бяха представени новите политики на Китай за международно пътуване, обемът на търсенето и резервациите за трансгранични самолетни билети и хотели е достигнал най-високото ниво за последните три години в различните платформи на онлайн туристическите агенции, добавя още Global Times.

Според наблюдатели от бранша обаче, въпреки че първият пик на международните пътувания ще бъде около посрещането на Лунната Нова година в средата на януари, бумът на задграничните пътувания може да настъпи по време на първомайските празници и летните месеци на 2023 г., което се очаква да надмине нормалните нива, наблюдавани преди пандемията COVID-19.

Светът очаква китайски туристи, но със страх

Снимка: iStock by Getty Images

Докато в Китай пресмятат ползи за вътрешния туризъм, но и за световния, държавите подготвят превантивни мерки срещу разпространението на нов вирус.

Азиатските държави се подготвят за наплив на китайски туристи, след като Пекин започна да облекчава мерките за ограничаване на разпространението на коронавируса.

След 8 януари китайците вече няма бъдат карантинирани, когато се връщат в страната си, обявиха властите в края на миналата година, което предизвика бума от резервации за пътувания и хотели.

Перспективата богатите китайски туристи да се върнат по търговските улици на Азия кара много бизнеси да се подготвят отсега, особено с наближаването на Лунната Нова година, 21 януари, която по традиция е пиков период за китайския туризъм.

Комплексът "Софител Сентоса" (Sofitel Sentosa) в Сингапур вече подготвя специални пакети за празника за китайските туристи, включващи топъл бюфет и романтика за двойките, казва главният мениджър на хотела Джовани Витерале.

В Япония туристическата компания "Хато бус" (Hato Bus) съобщи, че планира от януари да поднови туровете на китайски език, спрени по време на пандемията, а от март да достигне пълния им капацитет. В Страната на изгряващото слънце обаче са внимателни за китайския туризъм поради резкия ръст на новозаразените с коронавирус в Китай. Затова Япония изисква отрицателен PCR тест от китайските туристи, а положителните ще трябва да се карантинират за срок от 7 дни. САЩ наложиха вече задължителни ковид тестове за пристигащите китайци, а към тази мярка прибегнаха и Индия, Тайван, Италия, Катар. Австралия, Германия и Тайланд засега няма да прилагат тази мярка. Австралия признава, че надеждите за масов приток на китайци на посрещането на Лунната Нова година са силно преувеличени. Полетите все още са малко, а резервациите ще дойдат в последната минута, отбелязва и БТА.

Испания също ще изисква отрицателен тест, а Белгия предпочита общоевропейско решение за здравните мерки за пътуванията от Китай.

Белгийското правителство призова гражданите на страната да не пътуват до Китай, освен ако нямат основателен повод. Причината за призива е наблюдаваният ръст в броя на заразените с ковид китайци след отпадането на досегашните ограничения в тяхната страна срещу разпространението на болестта. И взе решение да тества отпадните води от тоалетните на самолетите.

Франция призова партньорите си от Европейския съюз да тестват пътниците от Китай, след като Париж реши да предприеме тази мярка на фона на епидемията, обхванала страната.

Здравните власти на Европейския съюз не успяха да се споразумеят за общ курс. Тази седмица ще бъдат проведени нови разговори. България видимо също очаква общоевропейско решение и засега не бърза да дава категорично становище.

Междувременно  Пекин се обяви срещу изискванията за тестване на пътуващите от Китай и заплашва да вземе ответни мерки спрямо страните, които налагат такива ограничения на основата на реципрочност, предаде АП, цитирана от БТА. "Вярваме, че ограниченията за влизане, приети от някои страни, които са насочени към Китай, са лишени от научна основа, а някои прекомерни изисквания са дори още по-неприемливи", каза на пресконференция говорителят на китайското министерство на външните работи Мао Нин. "Твърдо се противопоставяме на опитите да се манипулират мерките срещу коронавируса за политически цели и ще вземем ответни мерки, базирани на принципа на реципрочност", категоричен бе Нин.