Концепции, които са като извадени от научнофантастични романи и филми, бързо си проправят път в масовото пътуване, оформяйки всяка стъпка от едно вълнуващо приключение. Рано или късно ще можем да пилотираме пътнически дронове около Сингапур или да се издигаме в орбитата на Земята, за да се любуваме на света от ръба на Космоса. От летящи таксита до пътнически безпилотни самолети, биометрични имиграционни тунели, незабавен превод и необичайни хотели - ето един поглед към онова, което предстои да се случи.
Краят на опашките на летищата
Макар и противоречива, биометричната идентификация (автоматична проверка на самоличността чрез пръстови отпечатъци, разпознаване на лица или сканиране на ириса) бързо се превръща в предпочитана технология на летищата по целия свят. Считана за по-бърз и по-точен начин за проверка на пътниците, биометричната идентификация може да съкрати наполовина времето за обработка на типичните летищни процедури - например регистрация на багажа, достъп до салоните, качване на борда и имиграционен контрол. През 2018 г. международното летище в Дубай въведе биометрични тунели Smart Gates, които използват лицево разпознаване за проверка на самоличността на пътниците само за пет секунди.
Всичко е толкова просто, колкото звучи: след като напуснат самолета, пътниците влизат в тунела, поглеждат към зелена светлина и след това продължават към пункта за получаване на багаж, без да чакат на опашка или да взаимодействат с имиграционен служител.
На други места по света технологията за разпознаване на лица вече се използва в известна степен на международните летища в Хонконг, Токио Нарита, Токио Ханеда, Международното летище Индира Ганди в Делхи, лондонското Хийтроу и парижкото Шарл дьо Гол, както и на други летища.
Междувременно Европейският съюз планира да въведе автоматизирана система за влизане и излизане през 2024 г., която използва пръстови отпечатъци и изображения на лица за идентифициране на чуждестранни пътници и за рационализиране на проверките за граничен контрол.
Авиокомпаниите също въвеждат биометрична идентификация. Emirates създаде "биометрична пътека" на международното летище в Дубай, която позволява на пътниците да преминат през имиграцията и качването на борда, без да представят документите си. А в САЩ големи авиокомпании като American Airlines, United и Delta експериментират с биометрична регистрация, предаване на багаж и изходи за качване на борда на избрани летища през последните няколко години.
По-малко загубен багаж
Случвало ли ви се е да пристигнете в чужда страна и да прекарате първия ден от ваканцията в пазаруване на бельо, тоалетни принадлежности и основни дрехи, докато багажът ви се намира на съвсем друго място или е изгубен?
Като се имат предвид милионите неправилно обработени чекирани чанти всяка година, не е чудно, че се търсят технически решения за това често срещано недоразумение при пътуване. Някои се обръщат към устройства като SmartTags, Tile Pros и AirTags, за да следят своите вещи. Други избират усъвършенствани куфари, които включват вграден AirTag, който се синхронизира с приложението Find My на Apple и използва Bluetooth, за да проследява местоположението на чантата.
В бъдеще вероятно ще видим цифрови етикети за чанти, съдържащи RFID предаватели, които ще заменят традиционните хартиени етикети - еволюция, която ще спести време при регистрация и същевременно ще улесни проследяването и идентифицирането на багажа от авиокомпаниите.
Alaska Airlines, Lufthansa and Qatar Airways, са напред в играта, като си партнират с холандския пионер в областта на цифровите етикети за чанти BAGTAG. Такива продукти дават възможност на пътниците да регистрират и активират багажния си етикет у дома, след което да оставят куфара си на павилион за самообслужване и да го проследяват чрез приложение.
Тъй като грешките при маркирането са само една от причините за забавяне или загуба на багаж, авиокомпаниите и летищата също се стремят да решат често срещани проблеми, като неправилно прехвърляне на багаж, невъзможност за зареждане, грешки при издаването на билети и закъснения, свързани с метеорологичните условия. В бъдеще не се изненадвайте, ако видим автоматизирано обработване на багажа, програми за разпознаване на чанти, задвижвани от изкуствен интелект, сканиране за сигурност с изкуствен интелект, и може би дори глобална база данни с ИИ, която да свързва пътниците с техните багажи - все решения, които могат да доведат до по-малко изгубени багажи в дългосрочен план.
Нощ в музея
По време на пътуване си представете как разглеждате галерия "Академия" във Флоренция, водени от говореща скулптура "Давид", или как се впускате в дигитално търсене на съкровища по улиците на Париж. Изисквайки само телефон и интернет връзка, разширената реалност (AR) може да добави още едно, различно ниво към нашите преживявания по време на пътуване. Компанията Specterras Productions, която се стреми да направи природните и културните чудеса на света по-достъпни с помощта на технологиите, вече вдъхва живот на такива преживявания.
"С помощта на AR можете да създавате анимирани преживявания в музея - в бъдеще ще можете да се приближите до скулптура на Александър Велики или Херодот и да взаимодействате с изкуството чрез мобилния си телефон, нещо като "Нощ в музея", казва Майкъл Бриър, главен творчески директор в Specterras, пред CNN Travel.
AR и виртуалната реалност (VR) станаха по-популярни по време на пандемията на Covid-19, когато музеите и дестинациите представиха интерактивни виртуални преживявания за бъдещите туристи.
Нещо повече, експериментални артисти като KAWS, известен със своите скулптури и колекционерски предмети, наподобяващи играчки, прегърнаха технологията в проекта си "Разширена ваканция", в рамките на който в 12 града по света левитираха гигантски AR скулптури.
Бреър казва, че тези технологии също така дават възможност на хората да изследват части от света, които не биха могли да видят лично.
"От икономическа гледна точка е много трудно да се посетят места като Палмира, Мачу Пикчу или Големия бариерен риф. Така че за много хора VR и AR ще предоставят добър заместител на тези преживявания", допълва Бреър.
А по отношение на планирането VR също може да играе по-важна роля при вземането на решения в бъдеще. Ако пътниците могат първо да проучат дадена дестинация, хотел, ресторант или екскурзия чрез VR, те вероятно ще имат повече увереност при резервациите.
Възходът на летящите таксита
Вероятно сте виждали видеоклипове с пътнически дронове и eVTOL - електрически самолети с вертикално излитане и кацане, които не се нуждаят от писта.
Тези футуристични самолети обикновено са електрически, ултралеки и оборудвани със софтуер за автопилот, който позволява на обикновените хора да се качат на пилотското място - след сесия за ориентация и симулация на полет с виртуална реалност, разбира се. Такава е стратегията на LIFT Aircraft, която твърди, че всеки може да управлява нейния амфибиен самолет HEXA в САЩ без пилотски лиценз, тъй като той се квалифицира като "ултралек" автомобил съгласно федералните разпоредби. (Въпреки това Федералната авиационна администрация наскоро предложи цялостен правилник за обучение и сертифициране на пилоти на самолети с двигател).
Самолетът предлага много автоматизирани мерки за безопасност, като система за избягване на сблъсъци и балистичен парашут за целия корпус.
Компанията планира да предлага търговски полети през 2023 г. и да позволи на пътниците да управляват самолета за кратки, живописни пътувания - по около 8-15 минути - по време на шоу в 25 града в САЩ. В бъдеще клиентите ще могат да намират и резервират полети с LIFT чрез мобилно приложение, което осигурява обучение по симулация на полет, проверка на професионалната подготовка, контролен списък преди полет и поддръжка на наземния екипаж.
Други компании, като Ehang в Китай, си поставят за цел да облекчат задръстванията с летящи таксиметрови дронове.
В същото време базираната в Ню Йорк компания Kelekona планира да предлага полети със своя захранван от батерии 40-местен дрон като екологична алтернатива на масовия транспорт. Друга забележителна компания е Volocopter, която е напът да достави флотилия от електрически въздушни таксита в Сингапур и Париж през 2024 г.
Друга възможност идва от Jetson ONE - изцяло електрически eVTOL за един човек, който може да лети около 20 минути до 101 км в час. "Първото приложение на бъдещия летящ автомобил е да замени такситата в големите градове", казва съоснователят на Jetson Питър Тернстром пред CNN Travel. "Това ще освободи пространство на Земята и ще осигури много по-бързо обслужване на пътниците. Същото важи и за маршрутните превози от градските центрове до летищата.
"Електрическите персонални летящи автомобили ще направят революция в приключенските пътувания. Сафарита, планински върхове, посещение на Мачу Пикчу - всички места, до които в момента е трудно да се стигне, изведнъж ще станат възможни."
Роботизираните таксита набират скорост
Докато някои таксиметрови услуги се издигат в облаците, други ще останат здраво стъпили на земята - но със сериозни подобрения. Базираната в Бостън компания Motional, съвместно предприятие на Hyundai и глобалната технологична компания Aptiv, постигна забележителен успех. На разположение на пътниците в Лас Вегас, Motional предоставя автономни роботизирани таксита (чрез приложенията на Lyft и Uber), които могат да закарат пътниците до популярни дестинации в Лас Вегас.
В момента в роботаксито все още има човек, но се очаква автомобилите да бъдат без шофьор по-късно тази година, казват от компанията пред CNN Travel. Друга компания, която се радва на динамика, е Waymo (дъщерно дружество на компанията майка на Google Alphabet Inc.), която от 2020 г. предлага първата напълно автономна услуга за превоз на пътници в части от Финикс. Достъпна чрез приложението Waymo One, услугата оттогава се е разширила до центъра на Финикс, Сан Франциско, а след това и до Лос Анджелис.
Разбира се, големи играчи като Amazon, Tesla и Cruise ускоряват напредъка си в Северна Америка. Подразделението за самоуправляващи се автомобили на Amazon, известно като Zoox, се тества в Сан Франциско; в средата на март стана налична актуализация на софтуера за пълно самоуправление Beta на Tesla, с която се преодоляват рисковете за безопасността, свързани с по-ранно изтегляне от пазара; а Cruise извършва операции в Сан Франциско и Остин.
От другата страна на света, в Китай, технологичният гигант Baidu започна да експлоатира напълно автономна услуга за превоз на пътници, Apollo Go, в градове като Пекин и Ухан през 2022 г. и планира бързо разширяване през 2023 г. "Услугата за автономно пътуване постепенно се превръща в част от ежедневието на хората", казва говорител на Baidu пред CNN Travel. "В градове като Пекин, Шанхай и Гуанджоу всяка роботизирана таксиметрова кола на Apollo Go може да извърши повече от 15 пътувания на ден."
Полетите с нулеви емисии на хоризонта
Тъй като пътническите безпилотни самолети и eVTOL стават нещо обичайно, може би се чудите: какво следва за добрите стари самолети? Бъдещето на пътуванията е неразривно свързано с изменението на климата - реалност, която накара Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) да обяви дългосрочна цел за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г.
Благодарение на смесицата от нови технологии, вариращи от устойчиви авиационни горива през двигатели, задвижвани с водород, до изцяло електрически самолети, това със сигурност е възможно, макар че критиците изразяват сериозни съмнения. Базираната в САЩ компания Eviation Aircraft е водеща, като предлага поглед в бъдещето със своя елегантен, изцяло електрически самолет Alice. Деветместният пътнически самолет, който ще влезе в експлоатация през 2027 г., има за цел да намали въздействието върху околната среда на регионалните полети. Досега са поръчани над 300 самолета Alice от авиокомпания Aerus в Мексико, DHL, Air New Zealand и други.
Възможно е през следващото десетилетие да станем свидетели и на завръщането на свръхзвуковите самолети. Базираната в Денвър компания Boom работи по актуализирана версия на Concorde, която има за цел да направи свръхзвуковите пътувания много по-тихи, по-екологични и по-достъпни.
Според компанията самолетът Overture на Boom може да превозва до 80 души със скорост 1,7 Мах (или около два пъти по-бързо от традиционните авиокомпании), като същевременно не отделя никакви въглеродни емисии.
Това означава, че полетът от Ню Йорк до Франкфурт може да отнеме четири часа вместо осем, или че можете да стигнете от Лос Анджелис до Сидни за осем часа вместо за 14. И тъй като Overture ще лети на по-голяма височина от съвременните самолети - пътниците ще могат да видят през прозорците кривината на Земята. Досега няколко големи авиокомпании, сред които American Airlines, United и Japan Airlines, са направили поръчки за Overture, което е сигнал за увереност на индустрията в бъдещето на свръхзвуковите полети. Все пак ще трябва да се въоръжим с търпение - Boom планира да започне производството на самолета през 2024 г., да проведе тестови полети през 2027 г. и да получи сертификати за превоз на пътници още през 2029 г.
Екологични хотели
Подобно на пътуванията със самолет, екологично ориентираните хотели проправят пътя за по-устойчиви пътувания в бъдеще. Когато през 2021 г. в Лондон бе открит Room2 Chiswick, той стана световният хотел с "нулево нетно потребление" за целия си живот. С други думи, хотелът е компенсирал целия си въглероден отпечатък - от производството и строителството, материалите, поддръжката, електричеството и т.н. В сравнение с типичен британски хотел с подобен размер room2 използва 89% по-малко енергия на квадратен метър благодарение на термопомпи, соларни панели, водоспестяващо оборудване, устойчиви политики за обществени поръчки, зелен покрив с биоразнообразие и политика за нулеви отпадъци.
В САЩ хотел Marcel New Haven в стил Баухаус, Tapestry Collection by Hilton, е напът да се превърне в първия хотел с нулево нетно потребление в страната, след като съживи наследствена сграда, проектирана от родения в Унгария архитект Марсел Бройер. Открит през май 2022 г., ежедневните операции на хотела се захранват изцяло със слънчева енергия от 1000 фотоволтаични панела на покрива и в резултат на това хотелът не отделя никакви въглеродни емисии.
Той разполага и с прозорци с троен стъклопакет, електрически микробус и навес със зарядни устройства за електрически автомобили, включително 12 зарядни устройства Tesla Superchargers - подобрения, благодарение на които имотът е получил сертификат LEED Platinum. В перспектива Six Senses Svart има за цел да бъде първият в света енергийно позитивен хотел, когато бъде открит през 2024 г. в рамките на Полярния кръг в Норвегия.
Със своя нискоемисионен надводен дизайн, вдъхновен от местните структури за сушене на риба, соларна система за захранване, ресторант с нулеви отпадъци и ефективни системи за управление на отпадъците и водата, хотелът има за цел да помогне на екологично настроените пътници отговорно да изследват полярния регион. През 2024 г. предстои да се появи и Sheybarah Resort - изцяло извънселищен курорт в защитен морски парк в Червено море край бреговете на Саудитска Арабия, известен с мангровите си гори, девствени коралови рифове и морски живот.
Проектът планира да сведе до минимум своя отпечатък по много начини - от окачването на хотелски стаи, подобни на капсули, над водата (за да не се нарушава животът в морето) до инсталирането на слънчева ферма, захранвана със слънчева енергия инсталация за обезсоляване на прясна вода и съоръжения за рециклиране на място.
Сбогом на езиковите бариери
Няма нищо лошо в това да играете на шаради, но няма ли да е невероятно да водите по-задълбочени разговори с хората, които срещате, докато пътувате? Да предположим, че езиковите бариери останат в миналото. В такъв случай бихме могли да общуваме между различни култури, да работим и живеем в чужбина, да откриваме нови бизнес възможности. Добрата новина е, че преводът в реално време се усъвършенства с всеки изминал ден.
Pixel Buds на Google могат да превеждат казаното директно в ухото ви или да споделят транскрипция, за да можете да следите. Компанията работи и по VR хедсет, който показва преведения текст върху лещите в реално време.
Друга компания, Mymanu, също предлага автоматичен гласов превод чрез своите слушалки CLIK S. В момента слушалките се използват в хотелиерството, а скоро ще бъдат въведени в помощ на търсещите убежище в Обединеното кралство, като се синхронизират с приложението за превод MyJuno на компанията, за да помогнат на потребителите да общуват с хора на над 37 езика. Компанията твърди, че скоро ще пусне на пазара първите в света слушалки с гласово управление и eSIM. Наречени "Titan", те могат да се използват като телефон без екран и предлагат превод в реално време, без да е необходимо приложение на телефона.
Космическата надпревара тръгва напред
На път сме да изследваме последната граница с множество инициативи в областта на космическия туризъм, които са достъпни сега - или съвсем скоро - за най-богатите изследователи, разбира се.
Според SpaceVIP, която се обявява за единствения обединител на преживявания, свързани с Космоса, през 2023 г. ще има около дузина различни експедиции, а след това ще последват още много.
Като начало Blue Origin предлага екскурзии покрай линията на Карман - разположена на надморска височина от 100 километра, която бележи началото на космическото пространство.
Междувременно SpaceX успешно стартира туристически обиколки около Земята, мисии до Международната космическа станция (МКС) и планира да отведе японския предприемач Юсаку Маезава и международен екипаж от художници, актьори, музиканти и спортисти на първата гражданска мисия около Луната. Тези, които търсят неангажиращо и луксозно изживяване, скоро ще могат да пътуват до ръба на Космоса в капсула на космическия кораб "Нептун", задвижвана от балон SpaceBalloon (същият, който се използва от НАСА), със Space Perspective.
По време на шестчасовото пътешествие, което трябва да стартира през 2024 г., пътниците ще се насладят на панорамна гледка към Земята, гурме ястие и коктейли преди бавното спускане и кацане във вода. Междувременно Virgin Galactic планира да започне 90-минутни пътувания в горните слоеве на атмосферата това лято.
Ако това се случи, суборбиталният полет на стойност 450 000 долара ще достигне около 80 км над планетата, където пътниците ще имат около минута, за да се насладят на изумителни гледки и да изпитат нулева гравитация. Междувременно няколко компании, сред които Hi-Seas, Space Training Academy, Nastar Center и Air Zero G, предлагат програми за обучение на Земята, така че да можете да изпитате различни нива на гравитация, да научите различни маневри и да се насладите на изживявания на симулатори като изстрелване на Луната или скачване с МКС.
Хиперлупът вече е тук
Илон Мъск от години говори за технологията hyperloop - свръхвисокоскоростна транспортна система във вакуумна тръба.
Според него с хиперлуповите мрежи ще можем да пътуваме в капсули със скорост до 760 км/ч от Лос Анджелис до Сан Франциско за 30 минути, от Пекин до Шанхай за 60, а от Париж до Амстердам за 90. В допълнение към спестяването на време, поддръжниците твърдят, че хиперлупът има потенциала да осигури по-евтина, по-бърза, по-безопасна и по-устойчива алтернатива на конвенционалния масов транспорт.
През последното десетилетие първите участници като The Boring Company на Мъск, Virgin Hyperloop (сега Hyperloop One) и Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) постигнаха впечатляващ напредък, но се сблъскаха с регулаторни, финансови и инфраструктурни предизвикателства. Въпреки неуспешния опит за първично публично предлагане на акции по-рано тази година, според Bloomberg HyperloopTT работи по потенциални проекти, включително връзка "Големите езера" между Чикаго, Кливланд и Питсбърг. Макар че до цялостно тествани мрежи за хиперлупов транспорт може да има още десетилетие, ако не и повече, много иновативни компании придвижват технологията напред.
Според South China Morning Post през януари 2023 г. Китайската корпорация за аерокосмическа наука и индустрия е завършила няколко успешни тестови пробега на хиперлуп в провинция Шанси. Компанията Hardt Hyperloop в Нидерландия демонстрира своята технология при ниски скорости и сега изгражда Европейския център за хиперлуп за високоскоростни демонстрации и тестове.
Междувременно базираната в Торонто компания TransPod се надява да въведе технологията hyperloop в Канада със своята едноименна тръбна транспортна система, захранвана с възобновяема енергия.
До 2025 г. компанията планира да изгради връзка TransPod между Калгари и Едмънтън със скорост 997 км в час, която да свързва двата града за 45 минути.
Може би това е само мечта, а може би ще промени пътуването такова, каквото го познаваме.