Нов проект по реурбанизация започва на територията на бившето летище на Атина. На огромната площ от 6 милиона квадратни метра се строят апартаменти, вили, небостъргачи, офиси, спортни съоръжения, търговски центрове, ресторанти, кафенета, казина, дори концертна зала и яхтено пристанище.

Град в града - но без автомобили, зелен и дигитален. Целта е този своеобразен град да изпробва и концепцията за 15-минутните градове, където всичко е на максимум 15 минути с велосипед или пеша, разказва "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" (ФАЦ). 

Историята на старото атинско летище

Миналото на откритата през 1938 г. аерогара е изпълнено със събития: по време на германската окупация американците и британците бомбардират пистата дванадесет пъти. През 1970-те и 1980-те години летището и самолетите са били обект на няколко палестински терористични атаки, разказва ФАЦ. Недалеч стоят останките от Олимпийското селище. Постепенно руините от бившите спортни съоръжения се премахват.

В следвоенните години летището символизираше модернизацията на Гърция. През 2001 г. обаче бе закрито и заменено с международното летище "Елефтериос Венизелос", което се намира на 25 км. от предишната аерогара.

Уникална възможност за гръцката столица

Елиникон ще се превърне в голям квартал в южната част на Атина, който обещава голямо бъдеще. "Това е проект, който ще промени цяла Гърция и облика на страната. Не забравяйте, че само допреди няколко години страната беше практически фалирала", казва пред ФАЦ Одисеас Атанасиу, председател на управителния съвет на частната компания за развитие Lamda Development.

Това наистина е уникална възможност. Терен в центъра на града, на брега на морето и в близост до метро, ще бъде изпълнен с нов живот. Размерът също е огромно предизвикателство, поради което планът за развитие е за период от над 20 години. Междувременно ще бъдат инвестирани не по-малко от 7 милиарда евро, уточнява ФАЦ.

Стартът изглежда е бил успешен. Всичките 170 апартамента в 200-метровата кула "Ривиера" с нейните 50 етажа са продадени, съобщава Атанасиу - на най-високото ниво дори се продават за 32 000 евро на квадратен метър, а на 15-те най-високи етажа - за над 20 000 евро.

Купувачите вече са платили една трета от сумите. Една четвърт от купувачите в престижния небостъргач на "Ривиера" са от чужбина, включително швейцарци и скандинавци. Маркетинговата кампания за чуждестранните купувачи дори още не е започнала, казва Атанасиу пред ФАЦ: "Очакваме делът на чуждестранните купувачи да нарасне до 40-45%".

Своеобразен Дубай в центъра на Атина?

Това, че Елиникон може да се превърне в оазис за богати чужденци, е едно от опасенията - малък Дубай в Атина, в който богатите живеят само през част от годината. Лукас Триантис, доцент по градско планиране в Солунския университет, не одобрява проекта в сегашния му вид по няколко причини. "Той не се вписва в атинския пейзаж", казва той за архитектурата, която има твърде малко гръцки черти и вместо това включва множество високи сгради, пише ФАЦ.

Теренът на бившето летище в центъра на гръцката столица, край брега на морето и в близост до метрото, ще бъде изпълнен с нов живот

Снимка: iStock by Getty Images

Всъщност проектът Елиникон е насочен предимно към хора, които в Гърция се считат за заможни или богати: Извън кулата "Ривиера" цените на квадратен метър варират между 5500 и 12 500 евро. В други страни публичният сектор би изисквал определен дял социални жилища в подобни проекти, около десет до двадесет процента, казва Триантис - но не и в Атина.

От 2024 г. нататък е предвидено стотина апартамента да се предлагат на себестойност, т.е. без разходи за земя, а само за строителство. Атанасиу смята, че това ще позволи цените на квадратен метър да бъдат около 2500 евро. Въпреки това стоте по-евтини апартамента представляват само 6% от фонда на първия етап от строителството и едва 1,2% след завършването му. Така че те едва ли могат да бъдат гаранция за балансирана социална структура.

Вяра в дългосрочния успех

Ръководителят на проекта Атанасиу признава, че компанията му ще започне да печели реални приходи едва от 2026 г. нататък, тъй като чак тогава първоначалните инвестиционни разходи ще бъдат покрити. Компанията казва, че ще строи нови апартаменти, чак когато 40% от тях бъдат предварително закупени. "Ако видим някакви пречки, ще се забавим, вместо да рискуваме парите си.

Но Атанасиу твърдо вярва в дългосрочния успех. Елиникон ще заприлича на "приказка" само след няколко години, пише ФАЦ. Новите сгради ще се превърнат в нова забележителност на Атина.

Статията е публикувана в "Дойче веле"