Няма как да сте летели със самолет и да не сте чули инструкцията от кабинния екипаж - при излитане и кацане масичките трябва да са прибрани, облегалките да са изправени, а сенниците на прозорците да са отворени.

Ако първите две правила звучат логично от гледна точка на безопасност, то последното изглежда на пръв поглед безсмислено.

С какво може отворения сенник да прозореца да промени кацането и излитането?

Една от разпространените теории е, че пътниците могат да виждат наближаването на пистата и да се подготвят психически за разтърсващия момент на кацането.

Истината обаче е друга и е много важна за безопасността на пътниците.

Като отворят сенниците преди кацане и при излитане, пътниците дават достатъчно време на зениците си да свикнат със светлината навън. Очите ви не могат светкавично да се адаптират към резки промени в светлината. Например, когато в слънчев ден влезете в тъмна стая - трябват ви няколко минути, за да започнете да различавате какво има вътре.

Но ако се случи инцидент на пистата, може да се наложи екипажът на самолета да евакуира спешно пътниците. Ако очите им не са свикнали със светлината навън, те ще бъдат дезориентирани, а в определени случаи това може да им коства живота.

По същата причина осветлението в самолета се намалява преди кацане и при излитане - за да могат очите на пътниците да се адаптират към светлината навън.

И ако това правило все още ви звучи пресилено, статистиката говори друго. Според едно проучване на "Боинг" по-голямата част от самолетните катастрофи се случват именно при кацане (49%) и излитане (14%).