Националният съвет по туризма (НСТ) одобри Рекламна стратегии за българския туризъм.

"Отрасълът е обединен около идеята, че България трябва да излезе на международния форум и да се рекламира по адекватен за туристическата индустрия начин", съобщи зам.-министърът на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев, цитиран от БНР и БГНЕС.

Чрез приети промени в правилника, НСТ се отваря към организации, които могат да допринесат много за формирането стратегии и анализи. В заседанията вече ще участват БАН и Светия синод.

Зам.-министърът на икономиката и енергетиката увери, че въпреки неблагоприятните климатични условия, към момента няма голям туроператор в България, който да има групови откази. Данните сочат, че заявките са равномерни.

Следващата седмица ще бъде издадена 300-хилядната виза на руски турист, а миналата седмица е издадена 100-хилядната виза турист от Украйна.

Бранимир Ботев призова медиите да бъдат изключително внимателни, когато пишат за природните бедствия в близост до морските курорти, тъй като след това материалите биват тиражирани в чуждестранни медии и това води до негативни последици за българския туризъм.

Зам.-министърът каза, че тече сериозна работа по отношение на културно-историческото наследство.

"Когато става въпрос за туризъм, става въпрос и за черен пиар, и борба за всеки един турист", каза още Ботев и допълни, че всеки един турист, който не посещава България, посещава съседните ни страни, защото се борим за един и същи пазар.

"Битката е за българския турист и се опитваме да привлечем точно тези хора", обясни Ботев и призова хотелиерите да внимават, когато боравят със специалните оферти, тъй като свалянето на цените води до порочен кръг.

"Ако отидете в "Слънчев бряг", ще видите много често и то при хотели, които са новопостроени, изключително ниски цени като предложения. Това просто принуждава техните колеги на свой ред да свалят цената и ние влизаме в един порочен кръг. Този пазар обаче формира само около 20% от клиентите", каза зам.-министърът.

Ботев разясни, че ще има 4 водещи телевизионни канала, по които България ще бъде рекламирана като туристическа дестинация. Целта е кампанията да достигне до близо 1 млрд. души и обхване средната и високата средна класа в европейските страни, която се интересува от културен туризъм.

Общата целева сума за реклама възлиза на 28 млн. лв. 10 млн. от тях са отпуснати от националния бюджет, а останалите средства се отпускат по линия на оперативните програми. За сравнение, през изминалата година в Кипър са изхарчили 32 млн. евро за реклама, а България е дала едва 1,6 млн. евро.

По отношение на едни от най-често срещаните проблеми в родните курорти, каквито са престъпността и оплакването от обслужването, Ботев посочи като причина липсата на достатъчни полицаи. Той каза, че в момента в Слънчев бряг патрулират по-малко служители на реда, отколкото, когато курортът е бил с легловата база за едва 30 хиляди души.

"Проблемът с обслужването не е остър, а идва от страна на персонала, който се обновява всяка годна. Големият проблем е, че само след 2 години няма да имаме източници за попълването му. Ще липсват кадри за обслужването на туристопотока. Затова България трябва да се замисли и за вносна работна ръка", каза в заключение Ботев.

Националният борд по туризъм очаква и две незабавни решения, каза неговият директор Поли Карастоянова.

Първото е да се извърши гласуваната от Министерски съвет корекцията на бюджета, с който работи екипът на зам.-министър Ботев. 2,250 млн. лв. от общо 10 млн. лв. още не са постъпили във ведомството.

Второто незабавно решение е депутатите да приемат промените в Закона за туризма, който "чака своето практическо финално гласуване на второ четене в зала".