По времето, когато в България, освен до Варна и Бургас, както сега, се летеше до още много дестинации, а „Вътрешни линии” си беше цял терминал в София, аерогарата с най-причудливо название беше „Шутра”. За десетина лева човек прелиташе до аеропорта, който свързваше директно столицата с три „окръжни” града, чиито съкратени имена даваха общото название – Шумен, Търговище и Разград.

Дотам не пускаха „лукозните” за времето си Ту-154, Ту-134 (един такъв има изложен като експонат преди входа на днешния Терминал 1 на Летище София) или Ил – 76, каквито често пътуваха до Варна и Бургас. Максимум - „Ан”-чета, както нежно наричаха малките руски летателни машини пасажерите, или „Як”-ове, ако нямаше достатъчно пътници. Между другото, тези най-малки самолетчета за превозване на малко повече от 10 души, които до един се чувстват като в пилотската кабина и ясно виждат всичко онова, което и пилотите, както сме се убедили лично, по онова време – допреди 30 години, свързваха и двете морски аерогари Варна и Бургас.

Но, като се връщаме на „Шутра”, трябва да разкажем, че то е включено през 1996 г. в активите на летището в Пловдив – неясно по каква причина. Скандално е, че неговите 943 декара в регулация, масивната двуетажна сграда от 845 квадратни метра, кулата за управление на полетите, хангара, пистите от асфалтобетон и стоянките за до 6 самолета са оценени общо на 4 млн. неденоминирани лв., което са днешни 4000 лева. Три години по-късно, на историческата дата 10 ноември точно преди 20 години летището, вече наричано „Търговище” по името на най-близкия до него областен град – на 13 км ( до Шумен са 25 км, а до Разград – 30 км), е заличено от регистъра на българските аерогари.

За да бъде обявен конкурс за съдбата му преди по-малко от 2 години, когато държавата се сети за него и му поиска 2 млн.лв. цена. По онова време тя върна в играта и други забравени летища, за които предстои да разкажем. Преди 10 г. опит да реанимира „Шутра” прави и кабинетът Станишев. Но последващото първо правителство на ГЕРБ оспорва процедурата. И кабинетът Борисов 3 обаче не успя да продаде летището. Всеки път преди местни избори се чертаят бляскави планове за бъдещето с възстановяване на аерогарата. Тя може да приема дори след 30-годишната разруха средни и малки самолети. В друга страна това би било използвано за привличане на високо платежоспособни туристи с частни джетове.

и Шумен, възстановената грандиозна джамия, старите български столици – не само Плиска и Преслав, но също Велико Търново, Мадарският конник, има фантастични природни забележителности, както и уникални ловни стопанства, което е голямо изкушение за европейските богаташи.