Допускам, че голяма част от хората, които се занимават с отдаване на лодки под наем и най-общо са в този бизнес, няма да харесат тази публикация. Статията е вдъхновена от моя личен опит и е насочена към туристи, които планират да плават за пръв път с катамаран.

Очакваните "проблеми"

Ще започна с възможните негативни страни при плаване с яхта или катамаран, за които намерих информация, когато проучвах преди моето пътуване.

Без куфари

Пространството в каютите е малко и често е със странна форма. Ето защо е много по-удачно да пътувате с големи торби, които да сгънете и приберете, ако не ви трябват. Ако сте с куфар, той би заемал място и на практика би пречил.

Обувки за лодката

За да бъде чисто на лодката и за да не се повреди повърхността ѝ, е редно да имате един чифт "обувки" (най-общо казано), с които да сте на борда. Или с други думи - обувките, с които ходите навън, не може да ползвате вътре (на лодката).

Снимка: Георги Грънчаров

Вълни, вятър и "клатене"

Морето е непредсказуемо, а платноходките, движещи се с платна, се нуждаят от вятър. Ако има вълни и вятър, може да има клатушкане. Отивайки на лодка, все пак е нормално да има естествените за тази среда "стихии".

*в резултат може да се получи морска болест или гадене. Има хапчета и трикове, които помагат. Но дори и да не помогнат, след няколко дни организмът би следвало да свикне.

Съобразяване според времето

И най-добрият капитан с най-модерната лодка не може да се бори с морето. Природата винаги е по-силна. Ето защо макар да има план, той не винаги се спазва. Разумно е да се "прекроява" съгласно вятъра, теченията и прогнозата за времето.

Премълчаните "подводни камъни"

Смятам, че същината на статията е именно в тази глава. Най-общо, тук обръщам внимание на всичко онова, за което никой не ме предупреди или за което някак липсваше информация. Това са ключовите моменти, които успяха да поразвалят моя първи опит. Затова ги споделям с цел вие да не бъдете изненадани. Вие преценете, дали ако ви се случат подобни неща, все пак бихте плавали.

Екипажът

Според мен, ако ще прекарвате дълго време на затворено пространство с даден брой хора, е добре да сте подготвени за конфликтни / компромисни ситуации. Нормално е човек да се съобразява с другите. Възможно е обаче да има хора, които правят каквото им е кеф, въпреки че може да пречат на другите.

Решението

Най-добре е да плавате само със семейството си или с приятели. Бидейки близки, вие бихте намерили общ език и не би трябвало да се стигне до ескалация на конфликт. Обикновено на катамарана плават около 8-13 души, в зависимост от капацитета му.

Командният пункт на катамарана

Снимка: Георги Грънчаров

Проблем с лодката

Оказва се, че е възможно лодката да не е изрядна. Какво имам предвид? В деня, в който наехме нашата лодка, се спука тръба в една от баните. Съответно ние трябваше да търпим щетите от дискомфорта. Впоследствие ние купихме части и я ремонтирахме за наша сметка. Същото се случи още веднъж в рамките на нашето 9-дневно плаване. Т.е. представете си 2 теча в банята, за 9 дни, в две различни каюти. Всичко това води до разочарование, дискомфорт и разходи. Определено не е почивката, която сме си представяли.

Научих, че е доста нормално лодките да се повреждат. Дори битува и следният виц: Ако на една лодка нищо ѝ няма, значи е потънала.

Решението

Препоръчвам да наемете капитан, плаващ със собствената си лодка. Логиката е, че познава своята лодка. Би следвало да се грижи добре за нея и да знае как да я оправи, ако нещо се повреди. Избягвайте лодките под наем, тъй като те са нещо като "служебна кола" - никой не я пази и не му дреме особено. А ако се повреди нещо, гледа да "замаже" проблема и да предаде лодката, пък да се оправя следващият. И все някога - вие сте следващият.

Решаването на проблема с лодката отнема време, пари, изисква умения и резервни части (а не навсякъде има магазин за такива части). Вие сте отишли на почивка, определили сте си бюджет и определено не искате да ремонтирате или бедствате.

Липса на ток

Оказва се, че ток може да има, когато са включени двигателите или когато сте закачени на пристанище (включени към електромрежата на пристанището). С други думи, ако решите да се изсушите със сешоар, да си направите кафе / чай или да сготвите - е невъзможно.

Решението

Или всичко трябва да се планира добре, или трябва да помолите капитана да запали двигателя /генератора. Ако лодката има газови котлони, те могат да се използват и без ток. За целта е добре да сте си взели запалка за къмпинг (дълга), за да не се притеснявате, когато палите котлона.

Катамаран на Сароническите острови

Снимка: Георги Грънчаров

Липса на вода

Става въпрос за вода за къпане и битови нужди. Тя също е изчерпаема. Би следвало лодката да си я набавя и преработва, но не винаги може да смогне с темпото, с което се изразходва. А понякога се оказва, че тази функционалност не работи. Следователно няма вода за миене на чинии, за тоалетната и разбира се - за къпане.

Решението

Би следвало да се планира добре. Помага да се пести водата. Разбира се, когато даденото пристанище има колонка за вода, следва да се закачите за нея и да си напълните. И тока, и водата, с които се снабдявате от пристанището, се плащат.

Шумен генератор

Моля да бъда извинен, тъй като поставям под един знак двигателя и генератора. Може и да са две различни съоръжения. Факт е обаче, че когато те работят (за да се движи лодката, да се произвежда ток и вода) шумът в каютите е сериозен. За да си представите, може би звукът наподобява работещ трактор или силна прахосмукачка. Представете си да опитате да спите на това буботене.

Решението

Добрата новина е, че шумът не се чува, когато лодката се движи на платна. Тогава има друг шум, но това е "друга бира". Също така, работещият двигател се чува най-вече в каютите. Т.е. ако се качите на по-горните етажи на лодката, там би следвало или да не се чува, или да се чува по-слабо.

Снимка: Георги Грънчаров

Не можеш да избягаш от лодката

Колкото и парадоксално да звучи, че някой ще иска да избяга от лодката (предвид, че с желание се е качил), то не е лесно да си тръгнеш. На лодката няма уединение. Т.е. ако не сте си допаднали с екипажа, няма как просто да се махнете от там. Има си план, общи разходи, общо пространство и т.н.

Решението

Добре е да пътувате с близки роднини и приятели, с които да намирате решение и общ език. Разбира се, и в този случай не е съвсем сигурно.

Паркирането отнема време

Учудващо е, колко сложно може да бъде паркирането на пристанище. Капитанът внимателно маневрира, а понякога е необходимо и друг да му помага. Връзват се въжета. Пуска се "дъска" / мост, по който екипажът слиза. Всичко това отнема около 20 минути (в зависимост от мястото, уменията на капитана и вятъра / вълните). Интересно е, че не може да спреш, където си поискаш. Има регламентирани места за това.

Решението

Бъдете търпеливи и планирайте, че ще отнеме време, докато стъпите на брега. А ако катамаранът спре на котва в морето (т.е. ако няма твърда връзка, по която да слезете), следва да се стига до брега с малка лодка. Интересен факт е, че понякога котвата не държи. С други думи, не може да спреш на която точка си поискаш.

Стените са тънки

Идеята на лодката е на минимално място да предложи редица удобства. За да бъдат по-просторни стаите, стените са тънки. Съответно се чува доста лесно през тях. Нормално е да чувате както двигателя, така и разговорите в съседната каюта.

Решението

Би следвало всеки да се съобразява с другите или поне да се опитва да не им пречи. 

Самостоятелна" каюта с баня и WC

Когато наемахме яхтата, ни казаха, че ще имаме самостоятелна спалня с баня и тоалетна. Впоследствие се оказа, че това не е съвсем така. Спалнята ни беше преходна към друга каюта. Хората, настанени в другата каюта, минаваха през нашата спалня и използваха "нашата" баня (тъй като си нямаха своя).

Снимка: Георги Грънчаров

Решението

Да получите официална информация дали към всяка каюта има работеща баня и тоалетна, както и дали вашата стая е самостоятелна или не.

Няма пералня

Моят скромен опит показа, че на лодката няма пералня.

Решението

Да планирате, че няма да разполагате с такъв уред. Или да проучите на коя дестинация по време на пътуването ви ще може да се изперете.

Непредвидени разходи

Общи разходи за храна

Оказва се, че е честа практика да има общи разходи за храна. В нашия случай, ние от самото начало казахме, че ще сме със собствен бюджет за храна - т.е. ще си купим каквото ядем и няма да участваме в общия бюджет. И на думи това наше желание бе прието. Разбира се, където има общи "пера", като питейна вода и някакви хигиенни нужди, ще се включим.

Тъй като щяхме да плаваме на Бъдни вечер, Коледа и Нова Година, попитахме дали ще има общи трапези за тези празници, но капитанът каза, че няма такъв план.

Снимка: Георги Грънчаров

След като се уточнихме и ние накупихме всичко необходимо за нас, се оказа, че други хора ядат от "нашата" храна. Решихме, че е случайно и че се дължи на объркване. На борда имаше 3 отделни хладилника и ние обяснихме къде ще складираме "нашата" храна. За съжаление, храната ни продължи да изчезва. Някои от спътниците ни купуваха дадени стоки за "общи", но пък въпреки това "нападаха" нашите, вероятно като по-апетитни.

Тези набези не биха били толкова голям проблем, ако има откъде да си купим същата храна, но в морето няма как. Т.е. ние сме планирали, че ще имаме дадена храна за обяд, а когато тръгнем да си го приготвим, се оказва, че някой вече я е хапнал.

Снимка: Георги Грънчаров

А това, което "преля чашата", беше, когато ни казаха в последния ден, че кой каквото е купувал да предостави касовата бележка и общия разход се дели "на калпак". Т.е. не стига, че се бяхме разбрали, че ние ще сме с отделен бюджет за храна, а след като редовно ни "подяждаха", искаха накрая да участваме и в подялбата на техните разходи. Брояха даже и бебето ни, което нямаше и 1 годинка, в сметките за храна ("на калпак").

Решението

Предполагам, че горното не би се случило, ако пътувате с приятели, или с честни хора, или ако имате договор. Добре е да знаете, че обикновено следва да осигурите храна за капитана (т.е. дори и да сте на отделен семеен бюджет, има неписано право, че и той може да си взима от това, което хапвате вие). Би било добре и той да допринася с допълнителни услуги.

Вятърът е слаб, а горивото скъпо

Макар да отивате на ветроходна лодка, често пъти тя се движи на гориво. Причините са няколко. Вятърът обикновено движи лодката по-бавно, отколкото двигателят. А пък вие следва да платите горивото за двигателя.

Решението

Подгответе си бюджет за гориво. Възможно е да бъде по-висок от това, което са ви казали първоначално.

Други разходи

Пристанищните такси също следва да бъдат поделени. Те включват и такси за ток и вода. Обикновено има и фиксирана сума за почистване на лодката. В редки случаи е възможно да бъдете глобени на пристанище, дори и да не сте виновни. Това може да се случи, ако около вас има други лодки и ако някоя от тях замърсява с гориво или отпадъци. Ако властите не могат да определят коя лодка е причината, биха могли да глобят всичките (предполагам с по-малка сума, отколкото само една лодка). Доколкото разбрах, това е нещо като морско право.

Вместо заключение

Моята романтична представа бе, че отиваме на нещо като луксозен хотел, който плава. Това, че катамаранът беше почти чисто нов (само на две години), не означаваше, че е надежден и в изправност.

Гледка от каютата

Снимка: Георги Грънчаров

Оказа се, че плаването на яхта е нещо по-близо до къмпингуване на морето, отколкото до къща за гости или хотел.

Това, че на нас ни се случиха толкова много изпитания за 10 дена в морето, не означава, че и вие ще имате този късмет. Предполагам, че ще си прекарате по-добре и ви го пожелавам от сърце!

Моят най-основен извод: с качествен капитан, познаващ лодката си, и добра организация, би следвало да няма неприятни изненади.

П.С. Все пак искам да изкажа своята благодарност към екипажа на моята лодка и за хубавите моменти, които имахме заедно. Както и да им се извиня, че все пак моето бебе вдигаше подобаваща за годините си врява, понякога още от ранни зори.

Авторът на публикацията е дългогодишен изследовател на Гърция, историк-балканист, учител по гръцки език, преводач и екскурзовод. Наскоро излезе неговата книга посветена на южната ни съседка - "Опознай Гърция". В нея ще намерите редица полезни съвети при избор на дестинация и подготовка на пътуване. Книгата е модерен пътеводител с 10 пътеписа от различни части на Гърция с над 100 снимки, 11 карти, 2 приложения. Освен че "Опознай Гърция" може да ви спести главоболия, ще даде насоки за бюджетно пътуване.

 

ИЗБРАНО