Според директора на музея доц. Костадин Кисьов няма друг такъв случай на върнат експонат, откраднат преди повече от 20 години.

Уникалният параден шлем-маска е бил използван по време на официални церемонии и е един от три такива по света.

По думите на директора на музея пловдивският е с най-красива изработка. Останалите два се намират в Германия и Франция.

Кисьов добави, че благодарение на усилията на сектор "Трафик" към ДАНС миналата година маската е открита и върната в музея, но в лошо състояние. Тя е реставрирана в първоначалният й, оригинален вид от Милица Илиева, реставратор към музея.

Находката е от гробен комплекс, открит в кв. "Каменица" в Пловдив през 1995 година заедно със златни венци и златни пръстени. Всички предмети са погребален дар в могилата и датират от първи век след Христа, най-вероятно са на много знатен тракиец или тракийски вожд, за когото няма открити данни.

Като произведение на изкуството маската е уникална и неслучайно, според Кисьов, е била обект на "поръчков въоръжен грабеж". Явно този, който е поръчал обира, е искал да притежава уникат. Цената на тези шлемове варира между 2 и 3 милиона евро, добави директорът на музея.

Кисьов разказа, че крадците са проникнали в тогавашната сграда на музея в неделя, по време на обедната почивка. Крадците са позвънили на друг вход на музея, който сега е закрит. Когато служителят от въоръжената охрана отворил вратата той бил ударен по главата с дръжката на пистолет.

Нападателите са били двама. Те започват да влачат охраната, а единият от тях взима обувката му и разбива витрината, където е античният шлем.

”В същата зала е имало и витрина със 760 оригинални златни монети, както и друга витрина със златни накити – обеци и пръстени, които въобще не са били пипнати”, посочи директорът, цитиран от "Фокус"

След като се е задействал СОТ–ът, полицията пристигала на петата минута, но от нападателите вече нямало и следа.

"Трябваше да минат двадесет години, за да върнат античната шлем-маска в музея”, каза Кисьов.

"Полицията работи и по други направления и се надявам да имат и други реализации”, добави той.

Разликата между тогавашния Археологически музей в Пловдив и сегашния е огромна, каза още Кисьов. Тогава витрините са били от винкелно желязо и не са се заключвали, стъклата са били обикновени, а не противоударни като сега. Самата СОТ техника е била примитивна, а сега вече има отделен СОТ на залите, камерите са дори в хранилището, където всички действия на музейните работници се записват. Записват се и посетителите. Мониторите се наблюдават 24 часа в денонощието. Охраната е организирана така, че да има не само видеонаблюдение, но и въоръжена охрана през нощта.

„Към настоящия музей този античен шлем остава най-скъпият експонат в Археологическия музей в Пловдив, макар, че шлемът от Брестовица също се доближава по стойност към неговата”, добави Костадин Кисьов.