Ако сте били в Рим, освен с неизменните магнити за хладилник, традиционното гуанчале (свински бузи), бележник или тетрадки Fabriano, вероятно е в багажа ви да е попаднал и календарът на секси ватиканските свещеници.

Наричат го още "Календарът на горещите свещеници", макар това да не е официалното му име, но през последните две десетилетия прозвището се наложи (по причини, които са ясни на всеки, който го е виждал). Догодина се навършват 20 години от първото публикуване на Сalendario Romano, през което време той се е превърнал в култов сувенир, пише вестник Guardian.

Снимка: Calendario Romano

Календарът не е новост за онези, които са пътували до Рим, тъй като е един от най-продаваните. Създаден е през 2003 г. от фотографа Пиеро Паци, а първият екземпляр е публикуван през 2004 г. със снимки на 12 красиви свещеници. Годишно се отпечатват над 75 000 екземпляра.

Паци ги продава не само в будките за вестници и в магазините за сувенири във Ватикана, но ги разпространява и по целия свят от своя сайт, като ги рекламира като "най-характерния сувенир от Вечния град". Календарът струва 10 евро.

Снимка: Calendario Romano

Всеки месец от календара в размер А4 е представен от безименен мъж, заснет в черно и бяло, обикновено на фона на богато украсен литургичен фон. Някои носят a cappello romano (вид широкопола шапка), други - свещеническа яка. Декември, недвусмисленият фаворит сред почитателите на календара, рядко се променя - на снимката той държи копие на Le vie di Roma. Най-общо казано, всеки "свещеник" е "горещ".

Подобно на календара на Pirelli, издаван от британския филиал на италианската компания за производство на гуми, връзката между изображенията и популяризираната тема понякога може да се почувства допирателна. Но мотивацията е чиста, казва 60-годишният венециански фотограф на календара Пиеро Паци. Според него това е "чист и честен продукт, който просто рекламира Рим и неговия най-красноречив символ: католическото духовенство".

Снимка: Calendario Romano

Съществува и тайна, разбира се: "Не всички са свещеници и не всички са от Италия", казва Паци, който е католик и прекарва последните няколко десетилетия в Рим и Севиля, за да направи снимките. Пиеро снима мъжете по време на пътувания до градовете в дните около Великден. Подборът е напълно случаен процес, а това означава, че понякога може да има обратен ефект: в един случай агент по недвижими имоти от Испания е е бил объркан със свещеник и се е появил като "отец Марч" през 2008 г. (по това време е бил облечен в черна туника). Онези, които са снимани в Севиля "са предимно помощници на безбройните братства, които дефилират в процесиите на Страстната седмица", според Паци.

Изданието от 2023 г. току-що беше пуснато в продажба и струва около 10 евро - в зависимост от магазина или павилиона, от който я купувате - но вече достига три пъти по-висока цена в eBay. Паци предпочита да не оценява колко са продадени досега, но твърди, че "в Рим това е доста обичайно".

Снимка: Calendario Romano

Вместо "фотограф" предпочита да нарича себе си "архивист". Фотографията, казва той, е просто хоби. Любимата му тема за "архивиране" всъщност са животните особено котките - има две свои собствени и също така обича да снима гондолиери, чийто календар предшества този на духовниците, но пък горещият календар на свещениците го превърна в Ранкин на католицизма. Казва, че го е създал, за да "образова туристите, които посещават Рим, като предоставя точна информация за държавата Ватикана" не само със снимките, но и с любопитни факти. Описва начинанието си като "много проста информация, която средностатистическият турист напълно пренебрегва".

Въпреки това календарът не е лишен от противоречия. Той е критикуван , че повтаря едни и същи изображения година след година, въпреки че Паци оспорва това твърдение. "Понякога сменям снимките", казва той.

По същия начин обвиненията в пропаганда на Ватикана намират място в различни чат форуми ( От Ватикана не са отговорили на искането на вестник Guardian за коментар). Паци е категоричен, че двете неща не са свързани: "Никога не съм бил упрекван или поставян под съмнение от който и да е религиозен авторитет заради календара", казва той и добавя, че преди около 10 години от Ватикана са потвърдили, че "това не е официална инициатива, а на частно лице".

Печалбата от продажбата отива за Snap, група за подкрепа на жени и мъже, малтретирани от религиозни и институционални власти.

Снимка: Calendario Romano

Паци казва, че отсъствието на имената на свещениците е просто доказателство, че нито календарът, нито момчетата, са "продукти на суета". Що се отнася до това дали календарът е спечелил слава на някого, той не смята така. "Това са снимки на свещеници, а не снимки на филмови звезди", казва той.

Снимка: Calendario Romano