Не съществува дестинация на света, която да оправдае очакванията за dolce vita, на който и да е турист. Реалният живот, дори на най-красиво романтичните места, винаги ще се окаже разочарование. И за този феномен сме отговорни всички пътуващи.

Красив свят

Може да разпознавате или не travel aesthetics, но със сигурност знаете какво представлява. Ако си помислите за Япония,  ще си представите вишневи цветове, храмове, или пък футуристични неонови светлини. Помислете за Гърция и в представите ви ще се появи остров, осеян с бели къщи, обсипани с бугенвилии, или пък хотелът от "Mamma Mia!". Помислете за Париж и вероятно ще си представите живописна калдъръмена уличка, от която се вижда Айфеловата кула - най-често през пролетта.

И вероятно нито една от сцените, които сте извикали в съзнанието си, не съществува в действителност. Те са фантазии, композиции, еднократни представи за "естетиката" на цяла страна или град, "прожектирани" във всеки от нас през годините от телевизията, филмите, статиите в списанията, пътеводителите... а сега от социалните медии.

Снимка: iStock by Getty Images

Направете кратка справка в TikTok и ще видите, че #travelaesthetic има над 66 милиона гледания. #londonaesthetic може да се похвали с 47 милиона, а #japanaesthetic - с впечатляващите 91 милиона гледания. В Instagram ще откриете близо 48 000 тага "travel aesthetic ", както и хиляди други за конкретни места като Париж (още 48 000), Лондон (89 000) или Япония (76 000). Щом започнете да търсите, естетиката на пътуването е навсякъде, пише в свой анализ по темата TimeOut.

Няколко фактора определят класическата социална публикация "travel aesthetic". Симпатичните улички, прекрасните гледки, забележителностите и зеленината са ключови. Клишетата изобилстват - колкото по-очевидни, толкова по-добре. Хората отсъстват - твърде "разхвърляни" са - освен ако онзи, публикувал снимката, не дава енергия на главния герой в центъра на кадъра.

Снимка: iStock by Getty Images

Може би ще попитате: "Какво е новото?" Откакто пътуванията станаха масови, хората (и особено туристическите агенции) се опитват да дестилират цяла култура или място в една снимка, използвайки желанието на туристите да се скитат и да бъдат някъде далеч от всекидневието си, на "смайващо красиво място". Естетиката на пътуването води началото си от класическите туристически брошури или дори от старите картички.

Но в епохата на социалните медии тази тенденция се превърна в пандемия - отчасти и заради феномена "set-jetting", при който хората посещават някое място въз основа на впечатления от телевизионни предавания или филми, като например красивите клишета на "Емили в Париж".

"Travel aesthetic" е изтънченият обрат на туризма наложен от поколението Z - серия от визуални знаци, които изграждат особено съблазнителна и убедителна версия на дадено място. Обикновено това е добронамерена форма на вдъхновение за пътуване. Но пътувайки с глава, натежала от "естетика", рискувате да се появи синдромът на Париж от епохата на TikTok и Instagram и да изпитате още по-силно разочарование, дори от първите туристи, които са заявили, че са изпаднали в силна тревожност.

Или пък от фурора около друг град - Милано, да изпаднете в още по-сложно емоционално състояние. Увлечени от социалните медии в естетиката на Милано - като град на впечатляващия стил, с бутици за висша мода или готически катедрали на всеки ъгъл - много от последните посетители са силно разочаровани от постиндустриалния метрополис, който откриват вместо това.

Факт е, че ако посещавате истинско място в търсене на естетика, ще изпитате сериозно разочарование. И за финал, това разочарование може да се влоши още повече от броя на вашите "колеги", които също са там заради естетиката. В крайна сметка, ако всички най-живописни места в града са претъпкани от TikTok туристи, никой няма да получи перфектния кадър, който е дошъл да заснеме.

Ние и те

Това обаче не е единственият проблем. По своята същност естетиката на пътуването свежда цяла дестинация до поредица от клишета и стереотипи. Често това означава, че културата е опозната чрез карикатурни образи - понякога расистки и ксенофобски. Коренът на това неразбиране е в културната и историческата динамика на властта - конкретно в невежеството и предразсъдъците на (обикновено, но не само) богатите, бели, западни пътешественици и общества. Определянето по този стереотипен начин е онова, срещу което много страни и народи активно се противопоставят.

Използването на чертите на друга култура за чисто естетически цели често означава затвърждаване на дисбаланса на силите, който съществува. Това е продължение на онова, което Едуард Саид нарече "ориентализъм". Разграничаването на "ние" и "те" води до поддържане на историческия дисбаланс, независимо от това колко добронамерен може да е той.

Когато разглеждате една култура като предимно визуално изживяване, а не сложно и най-вече просто човешко присъствие, търсенето непременно на естетиката, може да бъде крачка към нещо много по-опасно. Може да се твърди, че след като едно място е деконтекстуализирано и превърнато в нереално, неговите обитатели се дехуманизират.

И макар че винаги е било вярно, че никоя култура не може да бъде обобщена в едно изображение, социалните медии промениха играта. Състезавайки се за секунди внимание, опростяването стана още по-редуциращо. Но също така и много изкушаващо. Кой не би искал да бъде съвършеният пътешественик, който мечтателно се разхожда из бляскави (но странно ненаселени) места, които обаче едва ли са по -интересни или различни от филмов декор?

За щастие, все повече стават онези, които се опитват да се преборят с примамката на естетиката. В идеалния случай се насочват към някои от многобройните недооценени дестинации по света - места, които се нуждаят от повече откриватели, а не от по-малко.

Но ако искате да "отметнете" местата от списъка на "перфектните туристи" винаги може да откриете по-интересни причини да посетите дадено място от визуалните клишета и естетическото въздействие. Никога не забравяйте, че се срещате с реална култура и реални хора - и че, както и където и да сте, тя винаги е по-интересна, отколкото изглежда в Instagram, обобщава TimeOut.

Снимка: iStock by Getty Images