Аляска е една от най-необятните и особено вълнуващи територии на САЩ. След популярната златна треска, повечето авантюристи идват, за да открият една дива и недокосната природа, пише CNN. Град Васила се намира в южната част на Аляска и е известен с примамливи езера, сериозно количество мечки, планини и училище за пилоти, където мнозина се запознават с тънкостите на летене.

Компанията FLY8МА предлага на туристите най-различни обиколки, включително и панорамни разходки до някои от близките ледници. Освен обиколки със самолет, повечето гости могат да намерят и убежище в една от най-странните хижи, до която човек се е докосвал - McDonnell Douglas DC-6. Почитателите на авиацията най-вероятно ще се досетят, че става въпрос за транспортен самолет. Едва ли има човек, който да е останал особено очарован от сънят по време на полет, но не бързайте със заключенията. Говорим за пенсиониран самолет, който днес работи като малка хижа.

Основателят на летището и училището е Джон Котвицки. Той завършва школата във Флорида и става пилот в големите авио компании, след време се изморява да лети около света и се мести в Аляска. Самолетите са на особено почит в един от най-студените американски региони и заплащането е достатъчно добро. Единственият проблем за летецът е, че скуката в Аляска не може да се излекува с пари. Джон често се шегува, че шофьор на Убер може да има много по-вълнуващ ден, отколкото летец в Аляска.

View this post on Instagram

A post shared by Jon Kotwicki (@fly8ma)

Натрупаният капитал позволява на Котвицки да закупи 100 акра и да построи собствена писта, малко след това започва да преподава летене и вдига няколко малки къщи за гости. Мечтата е почти осъществена, докато не се ражда следващата абсурдна идея - да закупи стар самолет и да го превърне в убежище за туристи. Джон строи втора самолетна писта, вдига хангар и започва да преоборудва стари самолети. В началото си мечтае, че може да постави джакузи на едното крило, след това решава, че ще инсталира барбекю на другото. 

Възможностите за преоборудване на един стар самолет нямат граница, но струват доста. Изненадата идва малко по-късно, когато сметката на първия самолет е равна на една от вече построените къщи за гости. Първият самолет е от 50-те години и някога е правил дълги курсове през Аляска, доставяйки гориво и други необходими продукти на далечните селища. В момента изпълнява функцията на двустаен апартамент с баня, камина и други допълнителни екстри. Цената за една вечер е 448 долара.

Малко след това идва и втори пенсиониран самолет - DC-9, който има площ за три спални помещения, две бани сауна и вана, както и подово отопление. Цената на този самолет за вечер е 849 долара. Джон не спира до тук, докато четете тези редове, той работи върху най-новата си придобивка - Boeing 727. Плановете за този пътнически самолет включват създаването на кухня, трапезария, джакузи и поставянето на мека мебел.

Опашката на 727 ще бъде променена и трябва да се превърне в наблюдателница с красива камина. Гостите ще могат да използват помещението за улавянето на красивите залези над пистата. Последният закупен самолет, който все още не е пристигнал, е Fairchild C-119 Flying Boxcar. Това е военен транспортен самолет, служил на американската армия от 1949 до 1955 г.

Джон има и други идеи, след оборудването на самолетите, възнамерява да издигне контролна кула с височина от 18.3 метра и стъклени прозорци на върха от всички страни. Тази сграда също ще бъде предназначена за гости и любители на Северното сияние на Аляска. Около самолетната писта има условия за крос-кънтри разходки и някои красиви ски пътеки, а с времето ще бъдат построени и други спортни конструкции, като зала за волейбол.

Последните планове остават в бъдещето, защото собственикът има нужда от 9-12 месеца за построяването на един такъв самолет. Законодателството на Аляска съдейства по един изненадващо добър начин. Достатъчно е всеки собственик да притежава земята, на която иска да строи и никой не задава въпроси. Проблемът се крие с транспортирането на самолетите по магистралата и уреждането на пътните листи. Собственикът избира бракувани самолети от различни гробища, като понякога е принуден да гледа моделите на снимки в интернет.

Друг недостатък е студеният климат и количеството дъждове, които се изсипват. Поддръжката на самолетите-къщи е от особено главоболие и идва с по-сериозни разходи. Сметката за електрическото отопление е особено висока - един самолет изисква сумата от 1500 до 2000 долара на месец. Почти всички самолети се произвеждат от алуминий - металът, който се загрява и охлажда най-бързо.

По време на полет се изгаря достатъчно гориво и отоплението не е проблем, но на пистата, където двигателите не са необходими, самолетът-къща трябва да е винаги добре затоплен. Една грешка е достатъчна и новата конструкция може да се превърне в прохладна пещера за мечки. Джон признава, че е можел да избере някой друг щат за своя проект, но Аляска има специално място и се радва, че туристите също оценяват неговия труд. Неговите самолети са нещо много по-различно от предлаганата леглова база в традиционния туризъм.