Храненето на блок маса и популярната услуга "Allinclusive" може да остане в историята, пише Euronews. Турски ресторантьори отдавна посочват, че искат да премахнат популярното хранене и обслужване на клиентите по няколко причини - генерира се огромна загуба на храна и още повече разходи за подготовката на закуска, обяд и вечеря.

Повечето ресторанти, при това не само в Турция, най-накрая са принудени да изхвърлят предложената храна, която често дори не е докосната. Храната отива на боклука, поради строгите регулации относно безопасността. Хотелите мислят най-различни варианти за ограничаването на разходите, както и предлагането на по-добра услуга. Докладът на ОН относно изхвърлената храна посочва, че през 2022 г. е изхвърлена храна с тегло от 1.05 милиарда тона. Около 19% от същата е изхвърлена, след като изтича нейният срок на годност. Необходимо е решение и туристическият бранш започва да обмисля всякакви варианти, включително и цялостно премахване.

Според същите регулации, ресторант или хотел, който сервира храна, която дори да не е докосната от гостите, носи рискове от замърсяване, което автоматично изисква и изхвърлянето ѝ. Ако един ресторант предлага храна от меню, от всеки клиент се губят около 130 грама храна, при свободна консумация загубата е от близо 300 грама на клиент.

Някои хотели окончателно спряха да предлагат тази услуга след ковид пандемията. Според италианския шеф-готвач Масимо Ботура, повечето ресторанти могат да открият правилното решение и да направят предлагането на храната много по-устойчиво. Неговото предложение е да се предлагат по-малки порции, но от местна кухня. Така всеки гост може да опознае вкусовете на дадена страна, докато кухнята намалява загубите. Ботура работи в собствения си хотел в Модена и признава, че не е имал проблеми, след като намалява порциите, броя предлагани хлебчета и порциите италианска паста. Гостите получават и информация как да не прахосват храна.

Италианският готвач съветва повечето ресторанти да имат готвач на място, който да работи пред гостите. Така всеки клиент може да избере точното количество и да разбере какво е усилието на кухнята във всеки хотел.

Някои представители на бранша използват отпадъци от основните продукти като обелки на моркови и картофи за приготвянето на сосове, обелките на портокали влизат в употреба за правенето на различни сокове или сладко. Изкуственият интелект също намира място в определянето на количеството. След интегрирането на технологии от компанията Орбиск, 10 ресторанта са заявили, че са намалили загубите си с 22%. Индустрията тепърва ще експериментира с намаляването на хранителни порции, но това в никакъв случай не означава, че гостите с подобна резервация ще останат гладни, хотелиерите се ориентират само към по-добро обслужване и оптимизация.