След като в началото на седмицата Министерството на културата и туризма на Китай отбеляза, че вътрешният туристически пазар е регистрирал около 52,7 млн. посещения по време на тридневния празник с ръст от 0,44% на годишна база, и уточни, че приходите, генерирани по време на празника, са над 26,5 милиарда юана (3,84 милиарда долара), дойде отрезвяваща експертна оценка.

Японската инвестиционна банка Nomura публикува по-ниски оценки във вторник, като заяви, че туристическите пътувания и приходите спрямо новогодишните празници през 2019 г. са намалели съответно с 57,2 % и 64,9 % и отбелязват най-лошите показатели от повече от две години, пише South China Morning Post.

"Продължаваме да предупреждаваме, че пътят към пълното отваряне на пазара може да е болезнен и неравен", заявиха анализаторите на Nomura. Според експертите доверието на потребителите като цяло все още е слабо, като се има предвид, че инфекциите се увеличават, а върху финансите на домакинствата и бизнеса остават трайни белези от пандемията.

Ниските потребителски нагласи се отразиха в слабите продажби през новогодишния период, които бяха с 45,7% по-ниски от миналогодишните, според Maoyan Culture Media, доставчик на данни за филмовата индустрия.

"Този сериозен годишен спад в продажбите се дължи до голяма степен на влошаващата се ситуация с Covid в Китай, след резкия обрат в мерките, което предизвика бърз скок на заразени в цялата страна", заявиха от Nomura. "Много хора се въздържаха от дейности на закрито, като например посещения на киносалони, поради опасения от заразяване с вируса."

Пътуванията с метрото в 15 големи града, сред които Пекин, Шанхай, Гуанджоу, Шънджън, Чънду, Ухан и Чунцин, са се свили с 53,4% на годишна база през първите 29 дни на декември, в сравнение със спада от 29,3% през ноември, според Nomura.

Снимка: iStock by Getty Images

Въпреки това въздействието на коронавирусните инфекции, които обхванаха китайските мегаполиси веднага след облекчаването на ограниченията, изглежда е достигнало своя минимум, смятат от Nomura.

Изявеният икономист Рен Дзипинг заяви във вторник, че китайската икономика се намира на "исторически кръстопът".

"Не е уместно да бъдем сляпо оптимистични за икономическата ситуация през 2023 г.", казва Рен и добавя, че пълното облекчаване на мерките за контрол на коронавируса не означава непременно пълно възстановяване на потребителското доверие.

Пазарът на труда все още е слаб, а нивата на доходите намаляват, което означава, че гражданите предпочитат да спестяват, отколкото да харчат, каза Рен. "Не е уместно да се очаква твърде голямо възстановяване на потреблението през 2023 г.", каза той.

Въпреки тези прогнози на Nomura, Китай търси начин да открие практичния път към новата си свобода.

Тайпе, Макао, Сеул, Сингапур, Хонконг, Банкок, Токио, Лондон, Лос Анджелис и Сидни са 10-те най-предпочитани градски дестинации за китайските туристи, съобщи Ctrip в понеделник.

Платформата за пътувания обяснява нарастващото търсене на полети с решението на Пекин да отвори отново границите на Китай и да премахне карантината от неделя, 8 януари.

"Броят на трансграничните резервации на самолетни билети за Нова година се увеличи със 145% на годишна база, а популярността на трансграничните пътувания през сезона на пътуванията по Лунната нова година беше още по-голяма, като резервациите се увеличиха с повече от 260% на годишна база", заявява Ctrip.

Снимка: iStock by Getty Images