В очите на обикновения пътник самолетите са пълни с необясними странности. Много от тях са свързани с илюминаторите, през които виждаме земята като на длан и снимаме облаците и залезите.
Защо тези прозорци не са правоъгълни като всички останали прозорци?
Открийте отговора на този въпрос и следващия път летете с един въпрос по-малко в главата си.
При първите самолети, които са полетели в небето, прозорците наистина са били правоъгълни.
Но когато самолетите започват да се използват за комерсиални полети и все повече машини летят в небето, става необходимо самолетите да започнат да летят на по-голяма височина. Освен това летенето по-високо се оказало и по-комфортно за пасажерите, тъй като там турбуленцията е по-рядко явление. Пестяло се и гориво заради по-малкото съпротивление.
Изглеждало като чудесна идея.
Голямата надморска височина обаче наложила да се направят промени в структурата на самолетите. Човек не може да живее на 10 000 м надморска височина. Замислете се само, че повечето алпинисти изкачват 8000-ците с кислород, при това след няколкодневна аклиматизация по пътя.
За да се създаде близка до обичайната среда, самолетите трябвало да бъдат херметически затворени и вътре да се създаде налягане, близко до нормалното.
Докато самолетът се издига, външното налягане се понижава за сметка на вътрешното в кабината. Малко хора знаят, че високо в небето самолетите леко се "надуват" - променят формата си заради голямата разлика в налягането. Тази разлика оказва силен натиск върху най-слабите места, едно от които се оказали прозорците в пътническия салон.
Когато правили първите тестове за полети на голяма надморска височина, правоъгълните илюминатори се пръснали във въздуха, а самолетът се разхерметизирал.
Обяснението е проста геометрия. Правоъгълният прозорец има четири ъгъла, съответно четири слаби точки. При заоблени ъгли напрежението от налягането се разпределя по-равномерно и не се получават пукнатини.
Открийте отговорите на още десетки загадки, свързани с пътуването ТУК >>>