Антирекламното движение Brandalism е инсталирало своите творби на 500 различни места в Париж, Амстердам, Брюксел, Лисабон, Рим и други европейски градове, съобщава Euronews.

Сред авиокомпаниите, които са споменати в творбите, са KLM, Lufthansa, British Airways, Ryanair, Easyjet, SAS Airlines и Etihad, както и браншовата организация IATA.

Една от творбите на британския художник Дарън Кълън подчертава "прекалено големия" въглероден отпечатък на полетите в бизнес класа с текста "Превръщаме бизнес класата в зелена с първото в света голф игрище на борда на самолет.

Друг, дело на полско-американската художничка Мишел Тилицки, показва самолет, прелитащ над горските пожари, със заглавие "Лети отговорно?"

 Всички творби имат за цел да привлекат вниманието към твърденията за устойчивост на авиокомпаниите и летищата, които според активистите прикриват въздействието на авиацията върху планетата.

Според неотдавнашен доклад на "Грийнпийс" световната реклама на авиокомпаниите вероятно е отговорна за около 34 мегатона емисии на въглероден диоксид през 2019 г. - еквивалент на изгарянето на 17 милиона тона въглища.

 "Очарованието и блясъкът на високоенергийния начин на живот, като например честото летене, са целенасочено създадени от рекламната индустрия и няма признаци да отслабнат - въпреки едно от най-горещите лета в историята", казва Тона Мериман от Brandalism.

 Мериман допълва, че рекламните агенции трябва да вземат предвид ролята си за увеличаване на вредните емисии на компаниите, за които работят. "Призоваваме служителите на тези фирми да откажат да работят за клиенти с високи въглеродни емисии."

Лицата, които стоят зад сатиричната рекламна кампания, подкрепят и призивите за забрана на рекламите и спонсорството на изкопаеми горива в стил "тютюн".

В международен план все повече се настоява за забрана на рекламите с високо съдържание на въглероден диоксид. Това се случва, след като генералният секретар на ООН Антонио Гутериш разкритикува индустрията за връзки с обществеността по време на Общото събрание на ООН в Ню Йорк тази седмица.

"Точно както направиха за тютюневата индустрия десетилетия преди това, лобистите и специалистите в областта на маркетинга разпространиха вредна дезинформация", каза той.

Неотдавнашен доклад на Харвардския университет установи, че социалните медии играят голяма роля в "зеленото измиване" на дейността на автомобилни марки, авиокомпании и компании за изкопаеми горива.

Някои градове, като Амстердам и Сидни, вече преустановиха рекламите на изкопаеми горива на обществени места. Сега участници в кампании от 40 различни организации искат законодателство, което да сложи край на маркетинга с високи въглеродни емисии.

"Рекламите на авиокомпаниите и летищата увеличават търсенето на полети и унищожават климата", казва Роби Жилет от Adfree Cities, една от 40-те организации, които подкрепят призива. Спешно трябва да се създадат жизнеспособни и устойчиви транспортни алтернативи на летенето, които да гарантират сигурността на работните места на заетите в момента в авиацията.

"Междувременно една проста стъпка, която може да се предприеме, е да забрани рекламата на замърсяващи продукти - в полза на здравето на хората, качеството на въздуха и климата", добавят от Brandalism.