Когато Елиас Стадиатис се спуска в индиговосинята вода, му предстои обикновен ден в търсене на морски гъби. Но когато достига дъно, взирайки се в тъмнината, открива призрачна картина - наоколо се виждат размитите очертания на части от човешки тела. Когато изплува, той трескаво информира капитана, че е открил разлагащи се трупове.

Тази вълнуваща история е от пролетта на 1900 г. и Стадиатис случайно е открил корабокрушението в Антикитера - останките на римски товарен кораб, потънал преди повече от две хилядолетия. Скоро става ясно, че мястото на потъването не гъмжи от трупове, както е изглеждало в началото, а от произведения на изкуството - мраморни скулптури и бронзови статуи, лежали на дъното хиляди години.

Повече от 100 години по-късно реликвите в Антикитера, открити край бреговете на гръцки остров на ръба на Егейско море, продължават да вълнуват обществеността и учените. Но има още много подводни чудеса, които чакат да бъдат открити, пише BBC.

Снимка: ATLANTIC PRODUCTIONS/MAGELLAN

Неотдавнашната експедиция на ЮНЕСКО до протока Skerki - особено коварен плитък риф, който свързва източното и западното Средиземноморие направи ново откритие. Той е бил интензивно използван в продължение на хиляди години - и през това време е "отнел живота" на стотици кораби. С помощта на многолъчев сонар и подводни роботи екип от учени от осем държави картографира морското дъно в региона. Тази седмица те съобщиха за откриването на три нови корабокрушения -  призрачни останки от кораби, датиращи от I в. пр.н.е., II в. от н.е. и 19 или 20 в. А според оценките на ЮНЕСКО под вълните на Световния океан може да има още много, много неоткрити останки.

Рекорд

Най-старата известна лодка е намерена случайно при строеж на магистрала в Нидерландия - дървено кану, изработено преди повече от 10 000 години. Но има косвени доказателства, че всичко е започнало много по-рано, когато хората внезапно са се появили от другата страна на огромни водни басейни.

Смята се, че преди около 50 000 години група ловци от Югоизточна Азия трябва да са прекосили ивица от острови, дълга стотици километри, защото скоро след това на езерото Мънго в Нов Южен Уелс се появяват първите аборигени.

А там, където има пресичане на морета, има и потънали кораби. Днес Световният океан е осеян с останките от хилядолетна търговия, войни и изследвания - пиратски кораби, натоварени със сребро, товарни лодки по морския Път на коприната, луксозни кралски кораби, изчезнали заедно с бъдещите крале, древни риболовни кораби, съвременни разрушители и подводници, китоловни кораби от 19 век и огромни пътнически лайнери като "Титаник".

Подобно на отдавна забравени капсули на времето, тези кораби завладяха археолозите и напълниха музеите по света с древни чудеса - включително мистериозният астрономически часовник от Антикитера, който според някои експерти е най-ранният компютър.

И така, колко са общо и колко от тях все още са скрити в дълбините на океана?

Снимка: oceangateexpeditions

Съществуват няколко бази данни за корабокрушенията по света, като всяка от тях има малко по-различна оценка за общия брой на откритите кораби. Wreck site съдържа каталог с 209 640 потънали кораба, за 179 110 от които е известно местонахождението. От друга страна, Глобалната база данни за морски потънали кораби (GMWD) съдържа данни за повече от 250 000 потънали плавателни съда, въпреки че някои от тях все още не са открити.

Според една от оценките само по време на Втората световна война са потънали около 15 000 кораба - от Тихия океан до Атлантическия океан са разпръснати забравени бойни кораби и танкери, които постепенно изпускат нефт, химикали и тежки метали във водата, докато се разпадат. Всъщност се смята, че документираните корабокрушения представляват само малка част от общия брой.

Според анализ на ЮНЕСКО в Световния океан има над три милиона неразкрити корабокрушения.

Малко вероятно е тези неуловими реликви да са разпределени равномерно. Както може да се очаква, има редица горещи точки за корабокрушения - морски гробища по популярни или опасни маршрути, които в миналото са се оказали плодородни ловни полета.

Сред тях са протокът Skerki, както и архипелагът Фурни, също в Средиземно море, където досега са открити 58 кораба - включително 23 само за 22 дни през 2015 г. Макар че архипелагът Фурни не се е смятал за особено опасен, той често се е използвал като място за хвърляне на котва. Счита се, че огромният трафик е довел до висока концентрация на кораби, които са акостирали там.

Съкровищница

Този скрит резервоар от все още неоткрити останки от кораби не само съдържа интересни подробности за това как са живели хората някога - и възможни опасности за бъдещето - но може да пази и умопомрачителни богатства. А това, оказва се, е проблематично.

Около 19:00 ч. на 8 юни 1708 г. мощна експлозия отеква в Карибско море край бреговете на Колумбия. Това е последният боен вик на "Сан Хосе" - галеон, който е отплавал от Испания две години по-рано. Корабът е бил част от испанската флотилия за съкровища - конвой от кораби, натоварени със захар, подправки, благородни метали и други стоки, превозвани между Испания и нейните територии в Северна и Южна Америка.

Снимка: Presidency of the Republic of Colombia

В качеството си на флагмански кораб "Сан Хосе" пренася огромно богатство - сандъци със сребро, изумруди и огромно количество златни дублони. Но по време на конфронтация с британски кораб се стига до насилствен край. След няколкочасова битка запасите му от барут са поразени и той потъва почти веднага - изчезва в океана заедно с близо 600 членове на екипажа.

Снимка: Presidency of the Republic of Colombia

Повече от 300 години по-късно, през 2015 г., колумбийският флот най-накрая идентифицира останките му, заедно с оръдия, керамика и монети. Общата стойност на товара му се оценява на почти 20 млрд. долара. Но находката веднага доведе до ожесточена битка за това кой е собственик на потъналия кораб. Сега има опасения, че археологическият обект ще бъде разграбен, вместо да бъде защитен.

Златен век

Подобни спорове скоро могат да станат обичайна практика. В миналото много корабокрушения са били откривани в сравнително плитки води, понякога случайно, когато рибари, учени или търсачи на съкровища са изследвали морското дъно около бреговете на света. Но с достъпа до сложни подводни апарати, модерно оборудване с камери и нови сонарни технологии намирането на потънали кораби в дълбочина никога не е било толкова лесно.

Вече е възможно да се изгради картина на океанското дъно дори в най-дълбоките води - през 2019 г. изследователите откриха мястото където е потънал разрушителят USS Johnston на дълбочина 6,5 км под повърхността на Филипинско море. По-рано тази година, учените създадоха 3D близнак на "Титаник" въз основа на проучвания на останките от кораба на дъното на Атлантическия океан.

Океаните издават своите тайни с безпрецедентна скорост. Точно както използването на сонари и GPS проследяване промени риболова - позволявайки да се идентифицират цели ята от някога неуловими риби тон в открития океан - сега всеки може да използва същите технологии, за да открие корабокрушения на места, за които преди не е подозирал.

Но засега все още има много неоткрити потънали кораби, които се крият в дълбините - включително някои от най-известните. Да вземем например "Уарата" - гигантски пътнически кораб, често сравняван с "Титаник". Той отплава от Дърбан за Кейптаун на 26 юли 1909 г. с 211 пътници на борда, след което изчезва. И до днес никой не знае какво се е случило и къде точно е потънал -  въпреки поне деветте експедиции за търсене на останките му, те така и не са открити.

Кой знае какво ще се появи след това. Само едно е сигурно - няма да мине много време, докато разберем.

Снимка: iStock by Getty Images